Prektige menigheter

Å være prek­tig er en god ting, så lenge prek­tig­he­ten ikke glir over i skinn­hel­lig­het. Da kan den bli en brems i Guds rike.

Le­de­ren av den svens­ke pinse­be­ve­gel­sen, Pelle Hörn­mark, ad­va­rer mot det uut­tal­te prek­tig­hets­kra­vet han ser i mange svens­ke pinse­me­nig­he­ter. Han tok også opp te­ma­et da han be­søk­te De Frie Evan­ge­lis­ke For­sam­lin­gers som­mer­stev­ne i Dram­men nylig. Pro­ble­met som Hörn­marks ad­va­rer mot, gjel­der nok langt flere enn pinse­be­ve­gel­sen. Uan­sett hvil­ken del av kris­ten­he­ten vi til­hø­rer, kan det være klokt å lytte til hva han har å si.

Det hand­ler om en me­nig­hets­kul­tur der man har et usunt fokus på det ytre og hvil­ket inn­trykk man gir. «Når nor­men blir prek­tig, vil de som ikke pas­ser inn, kjen­ne seg som frem­me­de i me­nig­he­ten», sier han og for­tel­ler at han blir pro­vo­sert av at mange trek­ker seg bort fra me­nig­he­te­ne når de får pro­ble­mer i livet. Når ek­te­ska­pet går i opp­løs­ning eller be­drif­ten går kon­kurs, føler alt­for mange at de ikke pas­ser inn i me­nig­he­tens blank­po­ler­te kul­tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den som vir­ke­lig er prek­tig er iføl­ge ulike ord­bø­ker fan­tas­tisk, for­tref­fe­lig og frem­ra­gen­de. Han eller hun er alle ti­ders, glim­ren­de, her­lig - og ikke minst: he­der­lig. Men ordet har også en iro­nisk va­ri­ant. Da blir den prek­ti­ge et dob­belt­mo­ralsk dyds­møns­ter.

Eller som Pelle Hörn­mark sier det: Det er i al­min­ne­lig­het bra å holde seg fra al­ko­hol og to­bakk, å ta vare på seg selv, sørge for at ek­te­ska­pet er i orden og at barna opp­fø­rer seg bra. Dette blir først et pro­blem når det blir nor­men som alle må passe inn i.

Bi­be­len ber oss leve et hel­lig liv. Guds ord er fullt av opp­ford­rin­ger til å leve rett og godt, ikke bare i De ti bud. I Ga­la­ter­bre­vet blir vi for ek­sem­pel opp­ford­ret til å gå søm­me­lig frem mel­lom dem som er uten­for. Ro­mer­bre­vet ber oss legge vekk mør­kets gjer­nin­ger og kle oss i ly­sets rust­ning.

Rent men­nes­ke­lig er dette umu­lig å holde. Det er der­for vi tren­ger Kris­tus. For av nåde er vi frelst, ved tro. Det er ikke vårt eget verk, men Guds gave. Og det hvi­ler ikke på gjer­nin­ger, for at ingen skal skry­te av seg selv.

Det men­nes­ket som tar imot Jesus i sitt hjer­te, vil li­ke­vel få et in­der­lig ønske om å leve rett. Mange kan vitne om at de fikk kraft til å legge om livet sitt. Rent his­to­risk var det dette som skjed­de hos de svens­ke pinse­ven­ne­ne. Det var men­nes­ker fra enkle kår som kom med i pinse­be­ve­gel­sen. De fikk orden på liv­e­ne sine, tjen­te pen­ger og gjor­de det bra.

Slik voks­te det frem et inn­trykk av at når man var kris­ten, hadde man kon­troll. Eller for å snu på det: Å ha kon­troll, ble et tegn på at man var rett kris­ten. Der­ifra blir veien kort til rett­ha­ve­ri, hov­mod og dømme­syke. Dette er hold­nin­ger som Guds ord ad­va­rer sterkt imot.

Den som tar imot Jesus, får ikke bare kraft til å legge om sitt eget liv. En får også se sine med­men­nes­ker slik Gud ser dem: Som våre søs­ken, og som Fa­de­rens in­der­lig els­ke­de barn som han leng­ter etter å for­enes med. Da er det uen­de­lig trist hvis vi flyt­ter fokus fra frel­se til fa­sa­de. Og hvis vi lager en kul­tur i me­nig­he­te­ne våre, enten det nå er mo­ti­vert av frykt eller for­dom­mer, som hol­der men­nes­ker borte fra Gud.

Vi tren­ger me­nig­he­ter der vi kan leve ærlig, også når vi sli­ter. For Gud viser aldri bort et men­nes­ke i nød.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
- Prektighetspress hindrer vekstFrie Venners sommerstevne