Politistøvler mot kirkegulvet

Vi vil kunne få kringkastet TV-bilder av fortvilte mennesker som bæres ut av kirkerommet av norske politifolk.

Dagen brak­te onsdag ny­he­ten om at re­gje­rin­gen Sol­berg vi­dere­fø­rer ord­nin­gen med jule­am­nes­ti for kirke­asy­lan­ter.

Men bare i år. I sitt in­struk­sjons­brev til Po­liti­direk­to­ra­tet skri­ver le­del­sen i Jus­tis­de­par­te­men­tet at ord­nin­gen med kirke­asyl søkes av­vik­let i løpet av 2014. Stats­råd An­ders Anund­sen ( Frp) øns­ker seg en si­tua­sjon der «vi julen 2014 ikke len­ger har per­soner med ut­reise­plikt som har tatt bolig i nors­ke kir­ker».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tan­ken om guds­hus som et siste til­flukts­sted for men­nes­ker i den yt­ters­te nød, er svært gam­mel. Vi møter den al­le­re­de i Det gamle tes­ta­men­tet. I 1. Konge­bok be­ret­tes det om Da­vids tid­li­ge­re hær­fø­rer Joab som hadde støt­tet «feil» kan­di­dat i arve­stri­den etter kon­gens død. Da den nye kon­gen stod ham etter livet for­tel­ler Bi­be­len at Joab flyk­tet «til Her­rens telt og grep fatt i al­ter­hor­ne­ne».

Som våre bi­bel­kyn­di­ge le­se­re er klar over, så hind­ret ikke Joabs «kirke­asyl» ham i å møte sin skjeb­ne. Og hvis den nye re­gje­rin­gen nå får det som den vil, kom­mer ord­nin­gen i frem­ti­den altså hel­ler ikke til å hjel­pe nors­ke kirke­asy­lan­ter.

Men spørs­må­let er om de­par­te­men­tet helt har skjønt hvor kre­ven­de det vil bli å av­vik­le ord­nin­gen med kirke­asyl i Norge. I hvert fall vit­ner bre­vet til Po­liti­di­rek­to­ra­tet om en smule nai­vi­tet i for­hold til gjen­nom­fø­rin­gen av et slikt prin­sipp.

I bre­vet heter det at det skal «tas ini­tia­tiv til dia­log med Kir­ken i løpet av 2014 med sikte på å finne en fel­les løs­ning». Se­man­tik­ken som bru­kes vit­ner om at Jus­tis­de­par­te­men­tet kan­skje ikke be­sit­ter en helt opp­da­tert for­stå­el­se av norsk kirke­land­skap anno 2013.

Vi reg­ner med at de­par­te­men­tet anser Kir­ken (med stor K) for å være Den nors­ke kirke. Men hel­ler ikke denne kir­ken kan eller vil si fra seg ret­ten til i gitte til­fel­ler å åpne kir­ken for men­nes­ker på flukt. Det ser vi på som helt ute­luk­ket.

Og som vår over­sikt viser, så opp­hol­der det seg også kirke­asy­lan­ter i kirke­bygg som ikke er til­knyt­tet Den nors­ke kirke. Selv om Anund­sen mot for­mod­ning skul­le lyk­kes i å over­tale bis­ko­per og kirke­råd til å ikke ak­sep­te­re kirke­asy­lan­ter, så har han ikke løst pro­ble­met sitt.

Hvis han vir­ke­lig mener alvor med at det om ett år ikke skal være kirke­asy­lan­ter igjen i Norge, har jus­tis­mi­nis­te­ren egent­lig bare en mu­lig­het. Da må han til­bake­kal­le det rund­skri­vet som hans for­gjen­ger Grethe Fa­re­mo (Ap) send­te til lan­dets po­liti­mes­te­re i 1993. Der påla jus­tis­mi­nis­te­ren po­li­ti­et å ikke hente asy­lan­ter ut av kir­ke­ne på grunn av re­spek­ten for kirke­rom­met.

Som jus­tis­mi­nis­ter står det selv­føl­ge­lig i Anund­sens makt å til­bake­kal­le dette skri­vet. Men da får vi altså en si­tua­sjon med tunge po­liti­støv­ler tram­pen­de opp kirke­gul­vet. Vi vil kunne få kring­kas­tet TV-bil­der av for­tvil­te men­nes­ker som bæres ut av kirke­rom­met av nors­ke po­liti­folk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vil An­ders Anund­sen vir­ke­lig dette? Og frem­for alt: Vil han klare å få po­li­tisk fler­tall for en slik be­hand­ling av kirke­asy­lan­te­ne?

Hos støtte­par­ti­et KrF vil han helt sik­kert ikke møte for­stå­el­se for et slikt brudd på kirke­fre­den. An­ta­ge­lig hel­ler ikke hos Ap, par­ti­et som kne­sat­te det prin­sip­pet om kirke­asyl som har ek­sis­tert de siste 20 årene.

Les også
Kirkeasylanter får gå ut i julen - for siste gangKirkeasylanter