Politisk bønn i kirken

Ifølge kirkens logikk blir det å be for Israel en politisk handling, mens å be mot Israel er en helt forsvarlig kristelig fromhetsøvelse.

I au­gust sa Den nors­ke kirke nei til å be om «stør­re for­stå­el­se for Is­ra­els si­tua­sjon». En måned se­ne­re ble Den nors­ke kir­kes me­nig­he­ter opp­ford­ret til å be om til Gud om til­gi­vel­se for «syn­den i den is­ra­els­ke ok­ku­pa­sjo­nen».

Hvor går gren­sen for po­li­tis­ke fø­rin­ger i bøn­ner som Den nors­ke kirke stil­ler seg bak? Dette svært ak­tu­el­le og in­ter­es­san­te spørs­må­let ble de­bat­tert på Kirke­rå­dets møte i går. Dis­ku­sjo­nen kom etter at Dagen i flere opp­slag har om­talt pro­ble­ma­tik­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også: Bønnebråk i kirkerådet

I au­gust i år av­vis­te Kirke­rå­dets leder Svein Arne Lindø på vegne av Den nors­ke kirke å være med på et øku­me­nisk bønne­opp­rop foran stor­tings­val­get. En del av ar­gu­men­ta­sjo­nen gikk på at man var redd for at bøn­ne­ne skul­le bli for po­li­ti­ser­te. Opp­ro­pet inne­holdt blant annet en for­mu­le­ring der det ble opp­ford­ret til å be om «stør­re for­stå­el­se for Is­ra­els si­tua­sjon» blant stor­tings­po­li­ti­ker­ne.

Lindø sa den gan­gen til Vårt Land at han mente det var pro­ble­ma­tisk når bøn­ner ble så kon­kre­te «for da kom­mer man far­lig nær et po­li­tisk ter­reng som kir­ken skal være for­sik­tig med å gå inn i».

Men under en måned se­ne­re ble den samme kir­kens me­nig­he­ter opp­ford­ret til å be en annen bønn knyt­tet til Midt­østen­kon­flik­ten. Mel­lom­kir­ke­lig Råd for Den nors­ke kirke send­te brev til alle me­nig­he­te­ne i for­bin­del­se med den så­kal­te «Kirke­uken for fred i Pa­le­sti­na og Is­rael». I bre­vet ble det opp­ford­ret til å ta i bruk en ny bønn under kirke­uken. Me­nig­he­te­ne skul­le be om til­gi­vel­se fordi vi an­gi­ve­lig er «med­skyl­dig i syn­den i den is­ra­els­ke ok­ku­pa­sjo­nen».

Den nors­ke kir­kes le­del­se mener altså at det er for po­li­tisk be­tent å be om «for­stå­el­se» for Is­rael. Men det er sam­ti­dig helt greit å be om «til­gi­vel­se» på både Is­ra­els og egne vegne for «den is­ra­els­ke ok­ku­pa­sjo­nen». Iføl­ge denne lo­gik­ken blir det å be for Is­rael en po­li­tisk hand­ling, mens å be mot Is­rael er en helt for­svar­lig kris­te­lig from­hets­øvel­se.

Dis­so­nan­sen mel­lom disse to stand­punk­te­ne er så åpen­bar at kirke­råds­le­der Lindø på gårs­da­gens møte måtte er­kjen­ne at kir­kens frem­gangs­måte i denne saken «ikke hen­ger sam­men».

La oss håpe at det kan bli star­ten på en helt nød­ven­dig jus­te­ring av den po­li­tis­ke slag­si­den som Den nors­ke kirke har fått de siste årene. «Ok­ku­pa­sjons­bøn­nen» føyer seg i så måte inn i rek­ken av saker der kir­ken ikke har vært redd for å ta kon­tro­ver­si­el­le po­li­tis­ke stand­punk­ter. Eller å gå inn i «det po­li­tis­ke ter­ren­get som kir­ken skal være for­sik­tig med å gå inn i», for å bruke Kirke­råds­le­de­rens egen for­mu­le­ring.

Men fel­les­nev­ne­ren for disse sa­ke­ne er stort sett at de be­fin­ner seg godt til venst­re på den po­li­tis­ke ska­la­en. Og i val­get som nett­opp er gjen­nom­ført gikk Den nors­ke kir­kes le­der­skap ut med opp­ford­ring til kir­kens med­lem­mer om å stem­me på de par­ti­ene som prio­ri­ter­te klima­spørs­mål høy­est oppe på sin agen­da.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi håper også kir­kens be­slut­ten­de or­ga­ner mer­ker seg den grun­di­ge og po­eng­ter­te kri­tik­ken som kirke­råds­med­lem­met Egil Mor­land har gitt ut­trykk for i denne saken. Han har helt rett i sin på­pek­ning av at es­tab­lish­men­tet i Den nors­ke kirke er i ferd med å komme på kol­li­sjons­kurs både med bred­den i det øv­ri­ge kirke­land­ska­pet og med store deler av sitt eget ak­ti­ve kris­ten­folk.

Det re­pre­sen­te­rer et al­vor­lig og lang­sik­tig pro­blem for kir­ken.

Les også
Bønnebråk i KirkerådetFredsuke
Les også
Ber om tilgivelse for «israelsk okkupasjon»Fredsuke
Les også
Kyrkja sjølvEgil Morland