Oss syndere imellom

Kristen tro handler ikke om at vi er nokså gode mennesker som Jesus kom for å gjøre enda bedre.

- Vi er grunn­leg­gen­de gode, vi men­nes­ker,sa ar­tis­ten Ole Paus i por­trett her i avi­sen på fre­dag.

Tid­li­ge­re har vi rost Paus forhans ured­de kri­tikk av stor­tings­fler­tal­lets unn­fal­len­het i møte med den ky­nis­ke sur­ro­ga­ti­in­du­stri­en.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Også i por­tret­tet kom­merOle Paus med flere gode be­trakt­nin­ger om vik­ti­ge ver­di­er. Men ut­sag­net om men­nes­kets god­het er i beste fall alt­for ube­skyt­tet.

Sann for­kyn­nel­se om synd og ond­skap er en av de vans­ke­ligs­te opp­ga­ve­ne for krist­ne for­mid­le­re. Det er fort gjort å komme skjevt ut, sær­lig i en of­fent­lig­het der kunn­ska­pen om kris­ten tro er blitt skrem­men­de liten.

Fryk­ten for å virke hard og for­døm­men­de er for­ståe­lig. Krist­ne er jo kalt til å elske men­nes­ker og gi dem håp for livet og evig­he­ten. Men re­sul­ta­tet kan lett bli at vi re­flek­te­rer sam­ti­dens hu­ma­nis­tis­ke men­neske­syn. Dette in­ne­bæ­rer at men­nes­ket er godt på bun­nen, bare vil­kå­re­ne leg­ges til rette slik at god­he­ten får blomst­re.

Den krist­ne tro byg­ger på helt andre for­ut­set­nin­ger.

«Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i him­me­len gi gode gaver til dem som ber ham», sier Jesus i Berg­pre­ke­nen.

Mes­te­ren tar ty­de­lig høyde for at det fin­nes mye god­het men­nes­ker imel­lom, uav­hen­gig av hvil­ken tro vi måtte ha. Ikke minst i for­hol­det mel­lom for­eld­re og barn kan man i alle kul­tu­rer se de var­mes­te og vak­res­te ut­trykk for kjær­lig­het.

Sam­ti­dig sier Jesus rett ut at til­hø­rer­ne er onde. Bi­be­len be­skri­ver men­nes­kets iboen­de syn­dig­het på en dra­ma­tisk og rys­ten­de måte.

På denne bak­grun­nen burde selv ikke de gro­ves­te mo­rals­ke over­tramp og de styg­ges­te kri­mi­nel­le hand­lin­ger egent­lig komme som et sjokk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus selv un­der­stre­ker et annet sted at ond­ska­pen ikke kom­mer til oss uten­fra. Tvert imot kom­mer den fra vårt eget hjer­te:

«For fra hjer­tet kom­mer onde tan­ker, mord, ek­te­skaps­brudd, hor, ty­ve­ri, falskt vit­nes­byrd, spott.»

Po­ten­sia­let for ond­skap er uro­vek­ken­de stort i hver enes­te en av oss.

Kris­ten tro hand­ler ikke om at vi er nokså gode men­nes­ker som Jesus kom for å gjøre enda bedre. Tvert imot sier Jesus selv at han ikke er kom­met for å kalle rett­fer­di­ge, men syn­de­re til om­ven­del­se. I møte med Guds krav blir hver en­kelt av oss stå­en­de skyl­di­ge. Og vi kan ikke over­fø­re skyl­den på om­gi­vel­se­ne.

Det dy­pes­te pro­ble­met i ver­den hand­ler ikke om ytre struk­tu­rer. Tvert imot er urett­fer­dig­he­ten og ond­ska­pen som flim­rer mot oss fra tv-skjer­me­ne, og som vi i stør­re eller mind­re grad opp­le­ver i eget hver­dags­liv, et ut­trykk for en syk­dom som samt­li­ge men­nes­ker er smit­tet av.

Den får bare for­skjel­li­ge ut­trykk, alt etter hvil­ke for­hold vi lever under og hvil­ke valg vi tar. Den for­svin­ner ikke selv om vi slut­ter å snak­ke om den, eller ikke vil er­kjen­ne at vi bærer den.

Mot dette dyst­re bak­tep­pet blir bud­ska­pet om Guds nåde desto stør­re og mer over­vel­den­de.

«Men Gud viser sin kjær­lig­het til oss ved at Kris­tus døde for oss mens vi ennå var syn­de­re. For mens vi ennå var Guds fien­der, ble vi for­so­net ved ham ved hans Sønns død», skri­ver Pau­lus i Ro­mer­bre­vet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne kjær­lig­he­ten gjel­der alle men­nes­ker, men vi kjen­ner ikke behov for den før vi skjøn­ner at Gud har els­ket oss på tross av vår ond­skap.

Bud­ska­pet om Guds frel­se er så­le­des umu­lig å for­kyn­ne uten at vi sam­ti­dig snak­ker sant om men­nes­kets synd.