BIBELLESING: Gjennom Bibelens ord taler Gud til oss. Slik kan vi ha fellesskap med Gud, skriver Åge Pettersen her.

Noen tips til den daglige lesningen av Bibelen

«Og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. Apg. 17:11».

1. Les når du er «våken». Når på døgnet skal en lese i Bibelen? Det finnes det nok ingen svar på (selv om jeg vil sterkt anbefalte tidlig på dagen). Det vil være avhengig av mange ting, men en ting kan det være greit å minne hverandre om. Les i Bibelen når du er opplagt. Finn den tid på døgnet da du er i stand til å få noe ut av det du leser. Hos profeten Malaki leser vi hvordan Gud hadde imot israelittene fordi de ofret blinde, syke og halte dyr til Herren, og ikke hanndyr uten lyte (kapittel 1). Det som ikke var verdt noe, skulle gå til Gud, det beste beholdt de selv. Det gjelder å gi det beste til Gud. Den beste tiden på døgnet, da vi er mest opplagt og får mest ro til å konsentrere oss, er den beste tiden å lese i Bibelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

2. Ha fellesskap med Gud gjennom bibelordet. Gjennom Bibelens ord taler Gud til oss. Slik kan vi ha fellesskap med Gud. Vi kan gi umiddelbar respons på det vi leser ved for eksempel å takke for noe vi leser som Jesus har gjort for oss, heller et løfte vi kommer over. Videre kan vi bære fram for Gud bønner i forhold til det vi leser, og ønsker skal skje. La det du leser forme dine bønner. Da vet du at du ber etter Guds vilje. La lesningen og bønn gå hånd i hånd.

Og hvorfor ikke lære seg noen vers utenatt! Godt å bruke når du for eksempel har en bønnestund når du går/ kjører bil og så videre. Nyttig er det også av og til å slå opp andre oversettelser, og se hvor et uttrykk/ord er brukt andre steder i Bibelen. Det øker ofte forståelsen til den flittige bibelleser.

3. Les heller lite å få med deg det du leser, en å gape over for store avsnitt. Selv om vi velger å lese Bibelen i vår egen «prime time», kan det likevel skje at vi ikke får noe særlig utbytte av det vi leser. Det skjer med oss alle av ulike årsaker. Vi finner kanskje ikke roen og tankene drifter omkring. Hva gjør vi da? Les det om igjen neste dag. Hast ikke videre. Noen ganger er det nødvendig å lese samme tekst flere ganger før det blir «mat for oss».

4. Les alltid i ordspråkene/salmene. Når man systematisk leser gjennom Bibelen, vil det være avsnitt som er ganske kjedelig rett og slett å lese (men pass på for midt mellom for eksempel slektstavlene kan det være noen godbiter).

Da kan det være greit å ha noe praktisk og lettfattelig å lese i tillegg. I unge år lærte jeg at jeg alltid burde lese noen ord i Salomos ordspråk (anbefalt for unge menn kapittel 1:4), uansett hvor jeg ellers leser. Det har jeg stort sett gjort gjennom snart 50 år som bibelleser. Nå har jeg også lagt inn Salmenes bok i den kategorien.