Når det åndelige språket dør

Er vi som na­sjon i ferd med å miste et språk for ån­de­lig­het? Hva gjør det med oss i møte med his­to­ri­en, sam­ti­den og andre re­li­gio­ner?

Tro­s­opp­læ­ring ba­sert på kur­rong, bol­ler, brus og det doble kjær­lig­hets­bu­det fun­ger­te kan­skje godt i en tid da alle nors­ke barn fikk sen­tral tro­s­opp­læ­ring på sko­len. Kir­ker og me­nig­he­ter kunne kon­sen­tre­re sin tro­s­opp­læ­ring om å trek­ke barn og unge inn i me­nig­he­te­ne.

I dag er all tro­s­opp­læ­ring fjer­net fra sko­len. Barna skal bare få en over­fla­disk og ob­jek­tiv kjenn­skap til kris­ten tro. Kris­ten­dom skal tids­mes­sig få mest plass, men den skal ikke være for­kyn­nen­de og kva­li­te­ten va­rie­rer fra skole til skole.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et av mine barn kom for noen år siden hjem fra sko­len etter å ha lært om Frans av As­si­si. Hjem­me fikk vi høre at Frans kunne snak­ke med dy­re­ne. Ikke at Frans ble et evig for­bil­de som venn for fat­ti­ge og syke. For meg ble det et ty­de­lig tegn på at kris­ten­doms­un­der­vis­nin­gen på sko­len ikke kan er­stat­te noen form for tro­s­opp­læ­ring.

Dess­ver­re kan det virke som om mange ikke har fått opp øyne­ne for kon­se­kven­se­ne av at skole­ver­ket ikke be­dri­ver tro­s­opp­læ­ring. At alt an­svar for dette er lagt over på tros­sam­fun­ne­ne.

Det betyr at tros­sam­fun­ne­ne må be­dri­ve grunn­leg­gen­de tro­s­opp­læ­ring som når ut til mas­se­ne. Det betyr at men­nes­ker vi møter i me­nig­he­te­ne har his­to­risk lav kjenn­skap til kris­ten tro.

Dig­ni-sjef Jørn Lem­vik skri­ver i enkro­nikk på dag­bla­det.no om hvor­dan ver­den blir mer re­li­giøs, mens han be­skri­ver nord­menn som re­li­giø­se an­alfa­be­ter. Han hev­der at når nord­menn vil for­and­re ver­den, men for­sø­ker å gjøre det uten re­li­gions­kom­pe­tan­se, så star­ter vi ut med et han­di­cap.

Lem­vik har så rett, og vi kan ikke få un­der­stre­ket nok hvor vik­tig det er å gi nors­ke barn en kris­ten opp­dra­gel­se og kjenn­skap til kris­tent liv og lære.

De evige kon­se­kven­ser av å ikke kjen­ne til evan­ge­lie­ne og fått mu­lig­het til å opp­le­ve troen, er vel kjent for de fles­te av Da­gens le­se­re. Som tro­en­de har tro­s­opp­læ­ring et helt sen­tralt per­spek­tiv som hand­ler om den evige sa­lig­het. Det betyr ikke at det er det enes­te målet for en tro­s­opp­læ­ring.

Vi tror også at et sam­funn ba­sert på krist­ne ver­di­er er et godt sam­funn. Vårt sam­funn har tra­di­sjo­nelt vært bygd på et kris­tent tanke­sett. En god kjenn­skap til dette per­spek­ti­vet er nød­ven­dig for å kunne for­stå vår for­tid og sam­tid. Og for­hå­pent­lig­vis også vår frem­tid.

De aller fles­te av våre høy­ti­der har en kris­ten be­tyd­ning, våre sam­funns­in­sti­tu­sjo­ner har i stor grad en bak­grunn i krist­ne ideer. At vi har et sam­funn der til­gi­vel­se er helt sen­tralt, er et re­sul­tat av vår ster­ke krist­ne arv her i lan­det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men det kre­ver mer enn å ha hørt noen his­to­ri­er om Moses, David, Peter, Pau­lus og Jesus, for å kunne for­stå re­li­gio­nens plass i vår sam­tid. For å kunne skjøn­ne det, er det også behov for å ha et ån­de­lig språk. Et språk og vo­ka­bu­lar som kan for­kla­re re­li­gion og for­mid­le tro­ens plass i men­nes­kers liv.

Den siste tiden har jeg fulgt tett med på noen islams­ke nett­si­der.Det som over­ras­ker meg, er hvor lik re­to­rik­ken mel­lom evan­ge­li­se­ren­de mus­li­mer og evan­ge­li­se­ren­de krist­ne kan være. Her om dagen så jeg en islamsk evan­ge­li­se­rings­vi­deo. Førs­te halv­del viste hvor­dan ver­den er på vill­spor og tren­ger frel­se. Andre halv­del hand­let om hvor­dan islam var sva­ret på disse ut­ford­rin­ge­ne. Det aller meste som ble vist i førs­te halv­del kunne vært brukt i en kris­ten evan­ge­li­se­rings­vi­deo.

For meg ble det en øye­åp­ner å se den vi­deo­en. For per­soner som ikke har god kjenn­skap til det krist­ne evan­ge­li­um, kan det virke som om for­skjel­le­ne på kris­ten­dom og islam er på et de­talj­nivå. Der­med er det lett å bli faget av re­to­rik­ken i siste halv­del. Per­soner som er tryg­ge på sitt krist­ne stå­sted, vil imid­ler­tid raskt se for­skjel­le­ne.

På den ene siden vil det å ha et språk for å ut­tryk­ke tro og re­li­gion være en stor for­del i dia­lo­gen med tro­en­de fra andre re­li­gio­ner. På den andre siden hjel­per det oss også til å se at det fak­tisk er en stor for­skjell på re­li­gio­ner.

Der­for er det vik­tig at tro­s­opp­læ­ring er mer enn det doble kjær­lig­hets­bu­det og den gyld­ne regel. Det må hand­le om å hjel­pe den opp­vok­s­en­de ge­ne­ra­sjo­nen til å ut­vik­le et ån­de­lig språk slik at de kan kjen­ne igjen sin egen for­tid og der­med kunne delta i re­li­giø­se dis­ku­sjo­ner om sin egen sam­tid.