Når Bibelen blir en avgud

Vi ble ikke skapt for å tjene Bibelens bud og regler, men Bibelen ble gitt for å hjelpe oss mennesker til å finne nåden og sannheten i Kristus. Vi ble skapt for å leve vårt nye liv i Ånden, ikke etter bokstaven.

Bibelen er en magisk bok, jeg leser i den hver eneste dag. Ingen annen bok kan gi slik inspirasjon og trøst som Bibelen. Bibelen er sann fra perm til perm og selve innholdet er inspirert av Gud selv, den inneholder Guds ord og hans tanker.

Men Bibelen er ikke Guds ord, det er det Jesus som er, og han alene. Bibelen er en bok, inspirert av Gud, skrevet av mennesker som deg og meg, men Bibelen er ikke Gud.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus har ikke skrevet ett eneste ord som ble igjen etter ham. Det eneste han skrev det skrev han i støvet på tempelplassen da en rasende mobb krevde at en kvinne tatt i hor skulle steines til døde.

Hva han skrev er det ingen som vet, vinden og regnet har for lengst visket det bort. Hans far skrev de ti bud på steintavlene til Moses, men de ble fort knust ved foten av fjellet Sinai, og Moses måtte lage en kopi for egen hånd.

Gud skriver verken i støvet eller på steintavler lenger, men han skriver fortsatt i hjertene på hvert eneste menneskebarn som lever på jorden. For at vi alle skal kjenne til hans vilje, den tid vi lever her.

Gud gav oss ikke Bibelen for at vi kristne skulle finne argumenter vi kunne anklage hverandre med. Den ble ikke gitt for at den skulle splitte oss i partier og lære oss å hate hverandre fordi vi tolker ting forskjellig.

Guds ord har alltid blitt misbrukt, helt fra edens hage. Har Gud virkelig sagt…? sier slangen og dermed er løgnen plantet i menneskets sinn. Skriftene har vært brukt som en kilde til å fordømme og forføre menneskene siden tidenes morgen.

I feil hender er Guds ord et fryktelig våpen. Satan brukte ordet mot Jesus. De skriftlærde brukte også skriftene til å få dømt Jesus til døden. Men på korset ble loven spikret fast, skyldbrevet som var skrevet med bud, hang der under Jesu føtter.

Og når blodet rant fra hans sår visket det bort hver eneste bokstav, hver eneste anklage, og våre mislykkede liv ble skult under hans blod. Vasket vekk for alltid.

Det undrer meg når kristne sier at hele Bibelen er Guds ord. Har de ikke selv lest den, mon tro? Vet de ikke at selv Satan taler i Bibelen? Og hva med Jobs venner, talte de Guds ord?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Taler lovens anklagende røst fortsatt mot oss som er født på ny og lever under den nye pakt? Hva hører du når du leser i ordet? Abels rop om rettferdighet og hevn eller Jesu rop fra korset om tilgivelse for sine fiender?

Er Bibelen en kilde til fordømmelse av dine søsken i Kristus? Eller er du tålmodig ovenfor de som kanskje ikke har det samme lys som deg selv over ordet?

Vi ble ikke skapt for å tjene Bibelens bud og regler, men Bibelen ble gitt for å hjelpe oss mennesker til å finne nåden og sannheten i Kristus. Vi ble skapt for å leve vårt nye liv i Ånden, ikke etter bokstaven.

I Bibelen finner du både liv og død, velsignelse og forbannelse. Den gamle pakt, de ti bud, som Paulus kaller for dødens og fordømmelsens tjeneste står der fortsatt. Men den har sitt opphav i kunnskapens tre og skal ikke røres.

Budene er bare kunnskap om rett og galt, men de gir ikke liv, bare død og fordømmelse. Det er livets tre, som er Kristus, vi nå skal ete av. Det er kun han som kan vise oss hvem Gud er, loven viser oss bare en svart skygge av hans vesen, ikke hans sanne natur.

Det er ingen trøst eller nåde å få ved å klynge seg til steintavler, ikke noe liv, ingen nåde. Nåden og sannheten tilhører Jesus og ham alene. Hør ham og ham alene, lød røsten fra himmelen på forklarelsens berg og er fortsatt Herrens befaling til oss.

Loven og profetene har hatt sin tid, nå er det hans røst alene som gjelder. La han opplyse dine tanker om hvem Gud er, la han alene få forme ditt gudsbilde. Ellers måtte det være at din Gud blir en avgud. En annet enn den han i sannhet er, åpenbart til det fulle i Kristus.