Misjonen som kvinnefrigjører

Vi tror både kvin­ner og menn er tjent med at Bi­be­lens lære blir for­kynt fri­mo­dig. I dette lig­ger også at læren om menns og kvin­ners tje­nes­te må fun­ge­re fri­gjø­ren­de for alle.

Vi re­gist­re­rer med glede ini­tia­ti­ve­ne til opp­start av nett­verk for kvin­ner i Mi­sjons­sam­ban­det og Indre­mi­sjons­for­bun­det. Like fra den førs­te påske­mor­gen har kvin­ner gjer­ne vært mi­sjo­nens for­trop­per. Det er et stort tap for både ind­re- og ytre­mi­sjon om kvin­ner blir satt på side­lin­jen på grunn av ukla­re ram­mer. Der­for er det vik­tig at me­nig­hets- og mi­sjons­le­de­re både frem­els­ker kvin­ne­li­ge med­ar­bei­de­re, og leg­ger til rette for at kvin­ner kan ut­vik­le seg i alle de tje­nes­te­ne Her­ren har gitt dem.

I mil­jø­er som har et visst kon­ser­va­tivt preg, kan det fin­nes mange mer eller mind­re uutal­te kjøre­reg­ler som kan skape både for­vir­ring og usik­ker­het. Det fin­nes etter alt å dømme et be­ty­de­lig an­tall kvin­ner i mi­sjo­nens tje­nes­te som har kjent på usik­ker­het med tanke på hvil­ke opp­ga­ver de kan og ikke kan ut­fø­re. Her må mi­sjons­le­del­sen være seg sitt an­svar be­visst og sørge for både myn­dig­gjø­ring og klar­gjø­ring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi tror, som kir­ken all­tid har gjort, at menn og kvin­ner er skapt ulike. Ingen har noe for­rang frem­for andre når det gjel­der frel­sen og ad­gan­gen til nå­dens trone, men like fra ska­pel­sen av ser vi en viss for­skjell i funk­sjon. Bi­be­len gir ikke noen alt­om­fat­ten­de vei­led­ning når det gjel­der nøy­ak­tig hvil­ke ut­trykk denne ulik­he­ten skal få til en­hver tid, men det grunn­leg­gen­de prin­sip­pet står ved lag.

For oss som lever i 2014 er det imid­ler­tid nokså opp­lagt at denne tan­ken er under sterkt press, og den blir sann­syn­lig­vis kun vi­dere­ført i den grad den blir ak­tivt for­kynt. De som har an­svar for for­kyn­nel­sen i sam­men­hen­ger der en fort­satt prak­ti­se­rer så­kalt tje­neste­de­ling, bør der­for tenke grun­dig gjen­nom hvor­dan de po­si­tivt vil for­mid­le Guds ska­per­ord­ning slik at nye ge­ne­ra­sjo­ner ak­tivt kan iden­ti­fi­se­re seg med kir­kens lære. Om man ikke tar denne for­mid­lings­opp­ga­ven al­vor­lig, vil flere enn mi­sjo­nens an­sat­te kvin­ner ha grunn til å kjen­ne på usik­ker­het.

I kjer­nen av pro­blem­stil­lin­gen er hvil­ke kon­kre­te opp­ga­ver som til­lig­ger det man gjer­ne kal­ler hyr­de- og læ­rer­funk­sjo­ner. Det er disse som tra­di­sjo­nelt har vært for­be­holdt menn. Om man opp­rett­hol­der denne tan­ken, står det na­tur­lig­vis ikke i veien for at kvin­ne­li­ge teo­lo­ger - med eller uten em­bets­ek­sa­men - til fulle kan bidra med sin kom­pe­tan­se. Det er også vik­tig å un­der­stre­ke at skil­let mel­lom menns og kvin­ners tje­nes­te ikke må over­dri­ves eller gjø­res stør­re enn det Bi­be­len gir grunn­lag for. Gjen­nom kir­kens his­to­rie har en manns­do­mi­nert kul­tur til tider fått legge pre­mis­ser som Bi­be­len ikke støt­ter. Disse for­be­hol­de­ne er nød­ven­di­ge når vi vil bane vei for en rett for­stå­el­se av Guds ord.

Vi tror både kvin­ner og menn er tjent med at Bi­be­lens lære blir for­kynt fri­mo­dig. I dette lig­ger også at læren om menns og kvin­ners tje­nes­te må fun­ge­re fri­gjø­ren­de for alle. Bi­bel­tro­skap fun­ge­rer dår­lig der­som man nær­mest hol­der seg for nesen når man for­kla­rer hva man an­gi­ve­lig står for.

Vi håper de re­spek­ti­ve nett­ver­ke­ne i NLM og ImF kan bidra til at flere kvin­ner kom­mer på banen, og at mi­sjo­nens rike his­to­rie som kvinne­fri­gjø­rer slik får nye ka­pit­ler.

DAGEN