PAKT: Jorden er vanhelliget under dem som bor på den. For de har krenket lovene, overtrådt budet, brutt den evige pakten, skriver Gordon Tobiassen.

Miljøutfordring og koronavirus skaper frykt og redsel

Vi lever i en tid hvor vi både ser og opplever en økende uro og frykt i folkehavet.

Klimaspørsmålet er blitt det store samtaleemne. Koronaviruset gjør sitt inntog i land etter land. Media kjører på og påvirker oss i sterk grad. Frykt skapes både i barn, unge og i den voksnes verden. Er vi på vei mot en undergang? Noen aviser bruker overskrifter: Dommedag er nær! Pandemi! Menneskeskapt katastrofe!

Hva er årsakene? Hvem har skylden? Hva kan vi gjøre?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Spørsmålene er mange, konkrete svar er det verre med. Jeg tror det er viktig og nødvendig å stille spørsmålet: Sier Bibelen noe om den tid vi lever i? La oss gi akt på hva Skriften sier, profeten Jesaja kapittel 24. beskriver en tid som skal komme over denne vår jord og vi som bor på den. Når vi leser disse skriftstedene passer de meget godt inn i vår tid år 2020.

Jorden er vanhelliget under dem som bor på den. For de har krenket lovene, overtrådt budet, brutt den evige pakten. Derfor fortærer forbannelse jorden, og de som bor på den, må bære sin skyld.

Jorden brister, ja, den brister. Jorden revner, ja, den revner. Jorden rystes, ja, den rystes. Vers 19 Jorden skal rave som en drukken mann og svinge hit og dit som en vakthytte. Dens misgjerning skal tynge på den … vers 20 På den tiden skal Herren hjemsøke himmelens hær i det høye og jordens konger nede på jorden. Vers 21

Disse Skriftens ord trenger vi å legge på hjerte. Det er en livslov ingen kommer utenom: Det vi sår – kommer det en høst på, ingen kommer utenom dette. Det gjelder både som enkelt personer og for et land og en nasjon.

Vi kan ikke så urett og høste rett. Vi kan ikke vedta lover hvor de etiske og moralske verdier forkastes og tror at det kommer en høst med godhet og velsignelse over landet. Vårt land og vår nasjon, ja, hele vår jord er inne i en skjebnetid. Det koster å krenke Gud og vrake hans bud og forskrifter...

Jorden er vanhelliget under dem som bor på den. For de har krenket lovene, overtrådt budet, brutt den evige pakten.

Tiden er nå til å gjøre bot og vende om fra likegyldighet og sløvhet. Når vi ser utviklingen og den åndelige situasjonen i Norge så er det viktig og ikke la motløshetens ånd gripe oss. Vi har bønnen og forbønnens mulighet, de mange rike løfter i Bibelen – skal vi gjøre oss bruk av. Så min oppfordring til den som har lært å be. Bruk bønnens løfter…

La oss fremfor alle ting gjøre bønner og forbønner for alle mennesker. 2 Tim 2.1 ...og så mitt folk, som er kalt med mitt navn, ydmyker seg og ber og søker mitt åsyn og omvender seg fra sine onde veier, da vil jeg høre i himmelen og tilgi deres synd og lege deres land. 2Krøn 7:12–14.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Herre, se i nåde til vår nasjon!