Menneskeplikts-aktivister

Før vi kan kreve vår rett, må vi gjøre vår plikt.

Men­neske­retts­ak­ti­vis­ter hører vi ofte om. Godt er det.

Som nors­ke bor­ge­re nyter vi dag­lig godt av at noen har kjem­pet fram ret­tig­he­ter som sik­rer oss både fri­het og trygg­het.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fort­satt gjen­står det mange kam­per for ret­tig­he­ter som ikke må av­slut­tes. Det gjel­der sær­lig uten­for Nor­ges gren­ser, men også in­nen­for.

Eldre, rus­mis­bru­ke­re og funk­sjons­hem­me­de er tre ek­semp­ler på grup­per som sta­dig tren­ger støtte­spil­le­re og for­kjem­pe­re her hjem­me.

De ufød­te barna er en fjer­de.

Men mange av oss som er ster­ke og har fått mange goder i livet, tren­ger nok vel så mye å bli min­net om plik­te­ne som ret­tig­he­te­ne våre. Kan­skje kunne vi tren­ge noen men­neske­plikts­ak­ti­vis­ter?

Ordet plikt har fått en alt­for ne­ga­tiv klang i mange nors­ke ører. Det bun­ner i at plik­ten blir for­bun­det med tvang og byr­der, og slikt vil vi ha minst mulig av. Nei, la oss hel­ler være opp­tatt av hva vi har rett på og bruke det til å gjøre som vi lys­ter.

Sam­tids­kul­tu­ren heier på mange måter på det he­do­nis­tis­ke men­nes­ket, som hen­syns­løst dyr­ker sine egne in­ter­es­ser og be­gjær. Har du lyst, har du lov. Til­freds­stil­lel­sen av egne behov, og jak­ten på nye behov å til­freds­stil­le, er ster­ke­re enn noen gang som kul­tu­rell driv­kraft.

Re­kla­men er det beste ek­sem­pe­let - eller skul­le vi si det ver­ste?

Pro­ble­met er jo at en slik livs­hold­ning ikke dri­ver oss i rik­tig ret­ning som sam­funn. Ego­is­men opp­lø­ser fel­les­ska­pet og un­der­gra­ver om­sor­gen for de sva­kes­te. I siste in­stans ram­mer ego­is­men også oss selv. Der alle ten­ker på seg selv, ten­ker ingen på andre. Uten at noen gir, er det ingen som får. Da må det gå galt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

An­svar­lig­he­ten er noe av men­nes­kets adels­mer­ke. Vi har et an­svar for å ta vare på oss selv og våre nær­mes­te, men også for å bidra po­si­tivt til stor­fel­les­ska­pet. Uten at vi ten­ker slik, kan ikke sam­fun­net opp­rett­hol­des på sikt. En av de store ut­ford­rin­ge­ne i en kul­tur som util­slørt dyr­ker lys­ten på be­kost­ning av plik­ten, er at vil­jen til å stå i det vans­ke­li­ge blir svek­ket. Når man har kort­sik­tig ny­tel­se for øye, blir man lett blind for den lang­sik­ti­ge ge­vins­ten ved å tåle det som kan være ube­ha­ge­lig og tøft.

Som krist­ne er det vik­tig at vi byg­ger en mot­kul­tur på dette om­rå­det. Vi bør både tenke og tale po­si­tivt om plik­ten.

Jesus viste ty­de­lig både i ord og hand­ling at det er sa­li­ge­re å gi enn å ta imot.

Apos­te­len Pau­lus opp­ford­rer oss i Ga­la­ter­bre­vet til å bære hver­and­res byr­der. I den samme sam­men­hen­gen på­pe­ker han at «hver skal bære sin egen bør».

Det er ikke mot­set­ning mel­lom disse po­en­ge­ne. Tvert imot hand­ler det om at vi alle kom­mer til å ha vårt å stri med gjen­nom livet. Der­med tren­ger vi hver­and­re. Da er det av­gjø­ren­de at vi fak­tisk be­trak­ter oss selv som «vår brors vok­ter».

Men­neske­retts­ak­ti­vis­ter kan for­tel­le oss noe om at det kos­ter å vinne seier. Kam­pen kan synes håp­løs, og det er ofte fris­ten­de å gi opp. Men desto sø­te­re sma­ker sei­e­ren når målet først er nådd.

En opp­vur­de­ring av plik­ten hand­ler i prak­sis om å få stør­re mål enn de som sam­tids­kul­tu­ren ofte ap­pel­le­rer oss til å stre­be etter.

Å verd­set­te plik­ten drei­er seg ikke om å dyrke ulyst, men om å bli mer lang­synt. Før vi kan kreve vår rett, må vi gjøre vår plikt. Det er ikke bare til beste for fel­les­ska­pet, men også for oss selv.