Med økt sikkerhet, økt usikkerhet?

- Det interessante er at den økte sikkerheten ser ut til å ha en uventet bieffekt, nemlig mer utrygghet.

I kjøl­van­net av de al­vor­li­ge kri­se­ne som har pre­get det først ti­året av dette år­tu­se­net, har kra­vet om bedre sik­ker­het på alle sam­funns­om­rå­der økt år for år. Re­el­le kri­ser kom­bi­nert med medie­nes ut­nyt­ting av en mer uklar frykt­fø­lel­se el­lers i sam­fun­net, for­ster­ker be­ho­vet for trygg­het.

Det in­ter­es­san­te er at den økte sik­ker­he­ten ser ut til å ha en uven­tet bi­ef­fekt, nem­lig mer utrygg­het.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det pa­ra­dok­sa­le er at noe av den samme tek­no­lo­gi­en vi har ut­vik­let for å gjøre sam­fun­net tryg­ge­re og enk­le­re for folk flest, sam­ti­dig er den kraf­ten i sam­fun­net som også har gjort alt mer utrygt.

Dette er den gamle for­tel­lin­gen om Fran­ken­stein-uhy­ret på en ny måte. Den for­tel­ler om vi­ten­ska­pens leng­sel etter å kunne kart­leg­ge og kon­trol­le­re frem­ti­den, men som i sin iver etter dette, ska­per nye pro­ble­mer, ofte stør­re enn de som skul­le løses. Fran­ken­stein, slik vi kjen­ner han fra utal­li­ge skrekk­fil­mer, er en vi­dere­fø­ring av den gamle mid­del­al­der­le­gen­den Dr. Faus­tus. Han var den vite­be­gjær­li­ge fors­ker eller al­ky­mis­ten som i bytte for kunn­skap og inn­sikt solg­te sje­len sin til dje­ve­len.

Pri­sen for kunn­skap kan noen gan­ger være svært høy. Den mor­de­ren atom­bom­ben er et godt ek­sem­pel på tve­ty­dig­he­ten i det vi­ten­skap­li­ge ar­bei­det. Faren er at løs­nin­ger en ut­vik­ler til slutt ven­der til­ba­ke til dens ska­per med øde­leg­gen­de kraft. Det er det natt­li­ge øye­blik­ket da det livet en har skapt i la­bo­ra­to­ri­et, ikke len­ger lar seg kon­trol­le­re.

Denne tve­ty­dig­he­ten inn­går som et vik­tig ele­ment i de siste ti­årets kri­ser. Ut­vik­ling av våpen og annen tek­no­lo­gi som skul­le be­skyt­te men­nes­ker og na­sjo­ner mot frem­ti­dens trus­ler, er kom­met på av­vei­er og blir nå brukt mot det si­vi­le sam­fun­net for nett­opp å spre det som skul­le for­hind­res, frykt og øde­leg­gel­se.

Frem­veks­ten av vel­ferds­sam­fun­net byg­ger på ut­nyt­ting og ut­byt­ting av res­sur­ser, noe som igjen truer den vel­stan­den som var det egent­li­ge målet. Øko­nomi­kri­sen har også sine klare for­gre­nin­ger inn i for­fei­le­de stra­te­gi­er for å sikre seg selv mer voks­ter og vel­stand.

Selv om vi lever i en ver­den som ob­jek­tivt sett er tryg­ge­re enn noen annen kul­tur før oss har klart å skape, er det som om vi i jak­ten på sta­dig mer sik­ker­het og vel­stand er blitt vår egen far­ligs­te fien­de.

Dette er imid­ler­tid ikke noe nytt, det min­ner om et sen­tralt as­pekt ved de gres­ke tra­ge­di­er. Der er ofte noe av pro­ble­met at for­sø­ket på å be­skyt­te seg mot en frem­ti­dig krise eller ulyk­ke, sam­ti­dig er driv­kraf­ten i det som blir en enda stør­re ulyk­ke.

Dette ser vi ikke minst hos So­fok­les og i styk­ket Anti­go­ne. Det er et utro­lig in­ter­es­sant styk­ke som set­ter fin­ge­ren ak­ku­rat på ønske om et sik­re­re sam­funn. Creon, kon­gen i styk­ket, set­ter til slutt alt over styr for å nå den høy­es­te grad av sik­ker­het. Tra­ge­di­en ender med at alt det som skul­le sik­res til syv­en­de og sist går tapt i en hjerte­skjæ­ren­de tra­ge­die der alle taper.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tiden kal­ler der­for på en al­vor­lig be­sin­nel­se. Det pa­ra­dok­sa­le er at enda mer kunn­skap langt på vei bare ser ut til å skape enda stør­re pro­ble­mer. Veien vi­de­re er der­for å kom­bi­ne­re kunn­skap med en for­ny­et sat­sing på å ut­vik­le gode hold­nin­ger og ka­rak­te­rer hos frem­ti­di­ge yr­kes­ut­øve­re.

Det kre­ver at høg­sko­le og uni­ver­si­te­ter i langt stør­re grad må ar­bei­de med fi­lo­so­fis­ke, teo­lo­gis­ke og es­te­tis­ke fag. Tiden der en trod­de at tek­nisk og teo­re­tisk kunn­skap alene skul­le kunne sikre vår fel­les frem­tid, er de­fi­ni­tivt forbi. Blir det re­sul­ta­tet er vi i ferd med å ende der Creon med alle sine beste fort­sett endte, i den ab­so­lut­te tra­ge­die.

Kommentaren er tid­li­ge­re pub­li­sert på po­brun­stad.no.

Paul Otto Brunstad

professor ved NLA Høgskolen