FORKYNNERE: Jeg håper alle kristne, og spesielt alle forkynnere av ulike slag og kategorier, alvorlig vurderer om denne koronapesten er et kall fra Gud, et varsel, en advarsel til nasjonene, og at vi tar med oss dette alvoret, skriver Kjell J. Tveter. 


Måtte vi få gudsalvoret tilbake

Jeg håper alle kristne, og spesielt alle forkynnere av ulike slag og kategorier, alvorlig vurderer om denne koronapesten er et kall fra Gud, et varsel, en advarsel til nasjonene, og at vi tar med oss dette alvoret.

Vi lever i spesielle tider. Det fører til refleksjon og tankevirksomhet. Jeg er så naiv at jeg for min egen del regner med to slags tanker: Sekulære tanker og kristne tanker.

De sekulære tanker er dominerende i vår kultur, og derfor smittsomme, og vil følgelig, lett også prege synspunktene til kristne. Vi lever i en tid med store forandringer som skjer i løpet av meget kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvordan skal vi som kristne vurdere alt det som skjer rundt oss? En kristen tanke er da å spørre: Kan Bibelen si oss noe om tiden vi lever i?

Bibelen forteller oss at vi i dag lever i en nådetid hvor alle kan bli Guds barn ved å tro at Jesus Kristus er Guds sønn, og at Han ved sin død har betalt syndeskylden til alle mennesker. Bibelen sier at Jesus i dag sitter ved Guds trone, og at Han en dag skal komme tilbake for å hente dem som har tatt i mot Ham som sin herre i livet. Jesus sier noe om den tiden da dette skal skje.

I Lukas leser vi at «hav og brenninger skal bruse». Derfor har ikke jeg vært forundret over de klimaendringer som bare for få uker siden var det som alle var opptatt av. Jeg har betraktet dem som noe Bibelen har varslet oss om.

Derfor har jeg også vansker med å forstå at disse klimaendringene er noe vi mennesker kan ta hånd om ved å redusere forbruket av fossilt drivstoff.

Av samme grunn vil jeg ikke bli overrasket om vi i tiden fremover vil oppleve mye og sterkere vind enn det som har vært vanlig. Vi er ikke kalt til å forkynne «grønn kristendom». Vi er kalt til å redde sjeler for evigheten ved å forkynne evangeliet.

Jordskjelv står også anført. Frekvensen av jordskjelv og deres styrke synes å være relativt konstant. Derfor frykter jeg at det kan komme skjelv i et tettbefolket område. Rent geologisk er California meget utsatt. Bibelen omtaler også pest og hungersnød.

Pest opplever vi selv nå i koronatider. For få uker siden ble det sagt på TV-nyhetene at i områder av Afrika var det store svermer av gresshopper som spiste opp absolutt alt, og at dette ville føre til at 25 millioner ville oppleve hungersnød.

Jesus er usikker på om Han ville finne «troen på jorden» da han kommer tilbake, i henhold til Lukas evangelium. Nå er jeg ikke teolog, så jeg tolker dette på min egen måte. Jeg har sett en statistikk som antyder at cirka 55 prosent av nordmenn ikke tror at Gud skapte universet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Man finner det altså mer nærliggende å mene at vårt mektige univers har blitt til av seg selv rent tilfeldig. Dette er et ateistisk livssyn. Jeg er redd barna dine og barnebarna dine kan få en slik forståelse i videregående på skolen.

Jeg tror du også bør dele denne min frykt, slik at du setter deg nøye inn i hva barna dine har lært på skolen hver eneste dag. Efeserbrevets 6. kapitel sier at vi som kristne er i en kontinuerlig kamp, og det mot selveste ondskapen. Hvis vi ikke forstår eller lukker øyne for dette, er vi dømt til å tape.

Gud må være fortvilet over at norsk kristenhet synes å være likegyldig til et så avgjørende spørsmål som universets opprinnelse. Den Gud jeg tror på har full kontroll over alt som skjer i sitt univers.

Selv ikke en spurv dør uten at Han vet det. Jeg kan heller ikke la være å være bekymret over at en stor del av norsk kristenhet aksepterer at livets mangfold best forklares med ikke-styrt evolusjon.

Personlig har jeg den tro at det bare er en allmektig Gud som kan skape liv, etter å ha brukt snart 10 år på å studere denne problematikken rent vitenskapelig.

Å ha den overbevisning at Gud er altets skaper gir den sterkeste beskyttelse mot tidens sekulære ideologier. Jesus advarer oss mot forførelser. I dag finnes mange forførende ideologier.

Bibelen sier at vi skal ta alle slike tankebygninger til fange i lydighet mot Kristus. Denne lydighet bør føre til at hver enkelt av oss kjenner til motargumentene mot sekulære ismer. I alle fall må det i hver menighet være minst én som kan undervise i apologetikk.

Jesus sier at «Han er sannheten». Tror Kari og Ola det? Tror norsk kristenhet at Bibelen er Guds åpenbaring til oss? Mange kristne mener at kristne moralnormer ikke er forpliktende, og derfor ikke representerer sannheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Peter skriver at «Sodoma og Gomorra er et forbilde på de ugudelige i fremtiden». Det kan vel ikke bety noe annet enn at de som driver med det som man gjorde der, er ugudelige.

Hvis vi reiser dit, vil vi selv i dag 3500 år senere finne svovelkuler på bakken som et bevis på at fortellingen er sann, og ikke myte. Hvordan er det mulig at deler av norsk kristenhet kan ønske Rosa kompetanse velkommen?

Vi er opptatt av klimaet, men jeg frykter langt mer det moralske forfall. Nå leser jeg at norske myndigheter sponser virksomheten til LHBT i land i Øst-Europa. Dette er ulydighet mot Bibelens ord, og kan ikke føre til noe godt for nasjonen vår.

Vi har i bibelgrupper bedt lenge om vekkelse, over Skandinavia, Norge, og bostedet vårt. Lenge har jeg sett at det er farlig å be om vekkelse siden det kun er noe alvorlig, en krise, som synes å kunne vekke oss. Vi fikk oljerikdom, og i stedet for å takke Gud for den, har folket snudd Ham ryggen.

Vi har levd i en villfarelse at vi har det bra og kan klare oss selv. Vi har mistet perspektivet for at mennesket og livet er uhyre sårbare, og at et godt liv ikke er en selvfølge, men i stedet burde være et daglig takkeemne.

Paulus skriver om fødselsveer som skal prege tiden da vi venter på Herrens komme. Veer er noe som gjentas. De kommer tilbake sterkere og med kortere mellomrom helt til fødselen er fullbyrdet.

Jeg betrakter denne tiden vi nå gjennomlever som en slik ve – som skal føre til Herrens komme. Nasjonene har blitt så gudløse at Gud må bruke kraftige midler for å forsøke å vekke oss.

Gud ønsker å redde så mange som mulig fra evig fortapelse. Det er med dette alvor vi må betrakte dagens situasjon. Når Guds godhet ikke driver oss til Ham, må Han bruke andre midler for å få oss til å tenke oss om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til slutt vil vi kanskje innse at det er bare Han som kan hjelpe oss, slik den svenske agnostikeren forsto som skrev et leserinnlegg med overskrift «Sverige trenger Gud».

Paulus advarer oss mot frafall som skal prege denne tiden. Det betyr at mange kristne vil forlate troen. Det begynner allerede å koste å bekjenne troen. Vi vil bli satt skikkelig på valg den dagen vi bryter norsk lov dersom vi følger Bibelens påbud.

Det er etter alt å dømme ikke lenge til før det kan skje. Paulus skriver også at denne tiden karakteriseres av at de gudløse setter sin ære i sin skam. Det merker vi allerede.

Tror norsk kristenhet at jødene er Guds utvalgte folk og Hans øyensten, slik som Bibelen sier? Man tar feil hvis man tror at Gud ikke følger nøye med på hvordan enkeltmennesker og nasjoner behandler hans eget folk.

For noen år tilbake hørte jeg evangelist Hetland på Oase-stevne. Han delte mennesker i tre: En del var sekulære, og levde et liv uten tro og religion opptatt av det materielle.

En annen gruppe var kristne som ønsket å være ledet av Den Hellige Ånd. Den tredje gruppen var kristne som levde på samme måte som de sekulære. – Tankevekkende.

Jeg husker en gudstjeneste på nyttårsaften for cirka 50 år siden ved biskop Monrad Norderval. På den tiden var det vanlig å sende gudstjenesten på nyttårsaften til hele folket.

Jeg husker ikke talen, men jeg glemmer ikke den tyngde og det alvor han hadde. Han talte evangeliet rent og uforfalsket. Han talte til hver enkelt som hørte. Måtte vi få dette gudsalvoret tilbake i landet vårt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg håper alle kristne, og spesielt alle forkynnere av ulike slag og kategorier, alvorlig vurderer om denne koronapesten er et kall fra Gud, et varsel, en advarsel til nasjonene, og at vi tar med oss dette alvoret.

Neste ve vil kunne bli langt alvorligere hvis det er Herrens komme de varsler.