Legar og reservasjon - omskjering og abort
Når det no er i gang eit arbeid for å regulera omskjering av gutar, slik at dette vert utført på offentlege sjukehus, har plutseleg pipa fått ein annan lyd. Då er det legane si eiga oppfatninga av saka som gjeld, skriver Johannes Kleppa.
Den prinsipielle tenkinga står det ofte dårleg til med, sjølv hjå folk med landets høgaste utdanning.
Prinsipiell tenking er kjenneteikna av at den argumentasjonsmåten ein fører på eit område, må kunna brukast også i parallelle spørsmål. Ofte viser det seg at tenkinga er styrt av kjensler, eller at argumentasjonen er tilpassa situasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Det har vorte reist ein kolossal motstand mot reservasjonsrett for fastlegar i spørsmål som gjeld abortsaka og andre spørsmål som rører ved liv og død.
Legane har å fylgja lovverket. Kan dei av samvitsgrunnar ikkje det, må dei finna seg noko anna å gjera, vert det sagt. Legar kan ikkje opptre ut frå eiga overtyding, men må handla innan det samfunnet har bestemt.
Når det no er i gang eit arbeid for å regulera omskjering av gutar, slik at dette vert utført på offentlege sjukehus, har plutseleg pipa fått ein annan lyd.
Då er det legane si eiga oppfatninga av saka som gjeld. Omskjering av gutar har i vårt samfunn vore eit marginalt fenomen. Det har stort sett vore knytt til dei få jødane som bur i landet, men ved den religions- og kulturpluralismen som no er på gang, vert omfanget større.
Historisk og globalt er omskjering av gutar av stort omfang, og det har ikkje vore noko helseproblem - heller tvert imot. Omskjering av jenter er derimot kjønnslemlesting.
Generelt vert det nye kulturmangfaldet vurdert positivt, men på dette punktet reiser det seg ei sekulær motstandbylgje.
Leiar av Norsk barnekirurgisk foreining, Morten Vigen, seier mange legar vil reservera seg mot omskjering. Den retten som 8.-mars-kvinnene marsjerte mot i spørsmål som gjeld liv og død, synest å vera sjølvsagd med tanke på eit medisinsk minimalt inngrep, eit inngrep som historisk og internasjonalt er anerkjent.
Sidan omskjering ikkje har med sjukdom å gjera, og med det ikkje er eit medisinsk inngrep for å lækja barnet, vert det hevda at dette inngrepet ikkje har noko på offentlege sjukehus å gjera, og at det offentlege ikkje bør betala for det. Det kan så vera, men dersom staten tvingar foreldre som skal omskjera gutane sine, til å gjera det på eit sjukehus, må sjølvsagt også staten betala for det.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Det å vera med barn, er heller ikkje nokon sjukdom. Så sant ikkje liv eller helse står på spel for mora, er fjerning av fosteret heller ikkje eit medisinsk inngrep av helsemessige grunnar.
Dei som hevdar at fosteret er «del av mora sin kropp», kan heller ikkje hevda at denne «delen» må kvinna fjerna av helsemessige grunnar, og dei kan ikkje forsvara inngrepet medisinsk.
Ut frå den argumentasjonen som vert brukt i spørsmålet om omskjering, burde ein då gå inn for at dei aller fleste abortinngrepa bør føregå utafor offentlege sjukehus og betalast av den som ønskjer inngrepet.
Ein rettar bakar for smed, og smed for bakar etter som det passar, etter personleg synsing.