LEDER:
Ubeskyttet om homofili
Misjonssambandets Kvitsund Gymnas har havnet i mediestorm etter at en elev gikk til pressen med et undervisningshefte som brukes i kristendomsundervisningen ved skolen. Heftet er ikke en del av pensum ved skolen, men er kopiert opp og delt ut i forbindelse med undervisning i kristen etikk.
Eleven reagerer spesielt mot det som står om abort og homofili i det aktuelle undervisningskompendiet som er forfattet av teolog og Kvitsund-lektor Eivind Gjerde.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Vanen tro hiver rødgrønne politikere seg med i hylekoret mot et skoleslag de allerede i utgangspunktet har svært lite til overs for. AUF-leder Eskil Pedersen krever at Kvitsund Gymnas skal miste statsstøtten på grunn av det som har skjedd. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen utelukker heller ikke å bruke økonomisk tvang mot skolen.
For Dagen er det viktig å understreke den undervisningsfriheten som kristne skoler har.
Hele poenget med friskoler er jo at de skal utgjøre et alternativ til den offentlige skolen. Og ifølge gjeldende lovverk blir kristne friskoler godkjent av myndighetene nettopp for å være et religiøst fundert supplement til den offentlige skolen.
Kristne friskoler må derfor ha full frihet til å la sitt verdigrunnlag gjennomsyre undervisningen. Dette er ikke minst viktig når det gjelder kristendomsfaget der, friskoler både på grunnskole- og videregående nivå opererer med læreplaner som er annerledes enn den offentlige skolens.
Dagen har lest det aktuelle undervisningsheftet som er utgangspunktet for medieomtalen de siste dagene. Det aller meste av innholdet i kompendiet er helt uproblematisk.
Det dreier seg i hovedsak om en god og frimodig formidling av kristen tro og kristen etikk, altså helt i tråd med det som er selve godkjenningsgrunnlaget for slike skoler i Norge.
Vi kan heller ikke finne noe skandaløst i kapittelet om abort. Tvert imot leser vi en nøktern beskrivelse av det kristne synet om at menneskelivet er ukrenkelig fra unnfangelse til naturlig død.
Dette har kristne til alle tider ment og av den grunn kjempet for det ufødte barnets rett til liv. En kristen skole må selvfølgelig ha rett til å undervise sine elever i denne viktige delen av den kristne etikken.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Derimot har vi større utfordringer med å svelge noe av det som står i avsnittet om homofili. Hadde forfatteren holdt seg til å formidle det kristne synet på homofilt samliv som synd, så hadde det selvfølgelig ikke vært noe problem. Slik er den kristne kirkes syn. Så får AUF-ledere og kunnskapsministre mener akkurat hva de vil om det.
Men dessverre beveger forfatteren seg et godt stykke utover det som er kristen etikk og havner i spekulasjoner om antallet homofile og årsakene til homofili.
Da er man ikke lenger inne på etikken og teologiens område, men i helt andre vitenskaplige disipliner. På dette området fremstår innholdet i heftet som faglig svakt og ubeskyttet.
Da vil vi heller anbefale Kvitsund og andre av Misjonssambandets skoler å benytte organisasjonens egen informasjonsleder Espen Ottosens bok «Mine homofile venner» som studiemateriell på dette området.
(Dagen)