La religion være religion

La hvordan kristendommen har påvirket Norge og norsk historie bli en del av historiefaget og samfunnsfag.

«Norge trenger K-en i ­KRLE» skriver stortingsrepresentant for Høyre, Ove Trellevik i Dagen 7. juli. I et innlegg så spekket med KrF-frieri og ubegrunnet synsing at det virker som om Trellevik har glemt den blå dressen hjemme og tatt på en gul isteden.

Trellevik forklarer videre hvordan «Norge er en nasjon tuftet på kristne verdier og det gjennomsyrer kultur, historie, språk, tradisjoner og institusjoner.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han påpeker at man kan finne Kristendommen mer eller mindre eksplisitt i forskjellige deler av en ­nordmanns tilværelse, og trekker fra det konklusjonen «at undervisning i kristendommen fortsatt bør være en sentral del av skoleløpet.»

At kristendommen har hatt en større tilstedeværelse i Norge gjennom landets ­historie enn andre religioner er et ­ubestridt faktum. Konsekvensene av ­denne tilstedeværelsen er det det er uenighet om.

Det særs ­anvendbare begrepetden ­kristne kulturarven, kalles den i dag. Symbiosen mellom Norge og ­Kristendommen brukes som et argument for å omtale Norge som et kristent land, og som Trellevik sier: «norsk ­religion».

Trellevik fortsetter med å påstå at det vil være bedre for integreringen om vi var tryggere på egen kultur i møte med andres, uten å forklare hvorfor. Det er farlig å sette likhetstegn mellom norsk kultur og kristendommen. Det finnes nok av fra norsk kultur som ikke har noe med kristendommen å gjøre, akkurat som du helt fint kan være norsk uten å være kristen.

På den andre siden, tror jeg et mer likebehandlende livssynsfag vil både gi elevene bedre kunnskap om de største religionene og livssynene i verden, samt formidle holdninger om at her i Norge blir du ikke diskriminert for hvilken gud du tror på eller om du ikke tror i det hele tatt.

Det jeg skulle ønske meg, var at man greide og se skillet mellom religioners historie og religioners historiefortelling. At kristningen av Norge, tienden, kristendommens ­påvirkning av lovgivning, og lignende fortelles om fra et analytisk perspektiv i mer aktuelle fag som historie og samfunnsfag.

Og la religionsfaget omhandle fortellingene, ritualene og resten av religionens dimensjoner. Det står i læreplanen at religionsfaget skal være «objektivt, kritisk og pluralistisk». Det tror jeg best gjøres ved en mer likestilt tilnærming til læren om de forskjellige religionene.

Og la hvordan kristendommen har påvirket Norge og norsk historie bli en del av historief­aget og samfunns­fag.