«Jesus-mannen» bor i denne campingbilen på Redondo Beach i California, USA. Folk som kjenner ham sier han klarer å få bragt Jesus inn i samtalen, uansett hva folk snakker med ham om. Foto: Marshall Astor / CC / Flickr

La oss få høre om Jesus

Sommerstevnene gir en anledning til åndelig fornyelse og inspirasjon som ikke bør misbrukes.

Sommerenskristne møter og festivaler er i gang. Tusenvis av mennesker deltar på slike samlinger i løpet av de kommende ukene.

Utbyttet kan være stort på flere plan. De fleste ønsker seg sol og varme. Mange ser frem til å treffe både nye venner og gamle kjente. Forskjellige natur– og kulturopplevelser gir glede og energi. Å få feriere i et trygt miljø med attraktivt tilbud til hele familien er et stort gode.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Betydningen av gode rammer for etkristent sommerstevne skal ikke undervurderes. Men noe er enda viktigere enn fasilitetene og aktivitetene:

Hva blir formidlet om kristen tro og kristent liv?

Sommerstevnene gir en anledning til åndelig fornyelse og inspirasjon som ikke bør misbrukes.

De som sitter med ansvaret for å utforme program for slike arrangementer, har en spennende og krevende oppgave.

Det er viktig å være aktuell og relevant. Deltakerne bør kunne oppleve at møter, seminarer og andre samlinger angår dem og deres hverdag. Da kan temaer på alle livets områder være nærliggende:

Samliv, helse, økonomi, evangelisering, rusproblematikk, mediebruk og menighetsbygging er bare noen eksempler. Det er bra å tenke bredt og offensivt om dette.

Samtidig er det viktig å sikre seg mot at det gode blir det bestes fiende.

Det går an å bli så opptatt av å være så tett på livet at man fjerner seg fra kjernen i kristen tro. Da gjør man tilhørerne en bjørnetjeneste. For et kristent sommerstevne må det være en ufravikelig målsetting at evangeliet om Jesus Kristus blir forkynt – klart og varmt, rent og radikalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Man må ta høyde for at det kan komme mennesker som ikke har et avklart forhold til kristen tro.

Dessuten trenger vi alle stadig å høre evangeliet på nytt. Ingen av oss har forstått hvor rikt det er.

Se også:Oppfordrer til T-skjorte-evangelisering i sommer - send oss DITT bilde!

Alle som kaller seg kristne, mener å ha Jesus i sentrum. Likevel fremstilles Jesus på så mange måter.

Vi bør huske at det går an å si gode ord om Jesus uten at man dermed nødvendigvis snakker sant om Jesus.

Eller mer presist: Det går an å vektlegge populære sider ved Jesus så sterkt at det tegnes et bilde av ham som ikke er dekkende.

Det avgjørende er at vi ikke formidler Jesus i vårt eget bilde. I stedet må vi søke til Bibelens framstilling og klassiske kristne svar på hvem han er og hva han betyr.

Da blir ingen av oss ferdige med å høre om Jesus. Han vil alltid overraske og utfordre oss. Hans radikale oppgjør med synd og urettferdighet vil aldri gi rom for å briske seg over egen fortreffelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tvert imot vil det minne oss om vårt eget behov for nåde og barmhjertighet, som viser hvordan vi selv skal møte andre mennesker. Aldri blir vi ferdig med å forundre oss over hans helhjertede omsorg og kjærlighet.

Sterkest kommer Jesu person, karakter og betydning til uttrykk gjennom hans lidelse, død og oppstandelse. Gjennom sin fornedrelse reiser han oss opp, gjennom sin død tar han bort vår skyld, gjennom sin oppstandelse åpner han døren for oss til evig liv. Og det livet begynner allerede nå.

Dette må også være sentrum for forkynnelsen når vi samles til kristne sommerstevner. Da kan enkeltmennesker og familier virkelig få med seg noe verdifullt til hverdagen. Da formidler vi tro, håp og kjærlighet.

Se ogsåStevneguiden.no, dennasjonale oppslagstavlen for kristen-Norge