MISJON: Per Birkeli er daglig leder i Norea Mediemisjon.

La de små barn komme

– Jeg har god bibelkunnskap, men jeg har aldri fått noen undervisning om hvordan jeg kan formidle Guds ord til barn og unge.

Kurset deres har gitt meg mange praktiske tips, og jeg har lært mye om formidling som kommer til nytte både som sabbatsskolelærer og som mor.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er mange begrensninger når det gjelder å drive kristen misjon i Israel. Det er imidlertid ikke noe til hinder for at utenlandske organisasjoner støtter arbeid som drives lokalt, og som er rettet mot messianske menigheter i landet.

Norea har siden 2017 samarbeidet med Caspari Center i Jerusalem, et ressurssenter som blant annet jobber for å utruste de messianske menighetene i Israel.

Sitatet ovenfor stammer fra en av deltakerne på et nettbasert kurs for sabbatsskolelærere som vi i fellesskap har utviklet.

Det som i Norge heter søndagsskole kalles i Israel sabbatsskole. Caspari Center har i en årrekke arrangert kurs for dem som underviser de jødiske barna.

Kursene har vært holdt i Netanya, i samarbeid med en lokal messiansk menighet, og folk fra hele landet har reist dit for å delta på undervisningen.

Høsten 2019 lanserte Norea og Caspari Center et nettbasert undervisningsopplegg. Nå kan man delta på kurset uten å måtte reise langt av gårde.

Nettkurset ble gjort tilgjengelig fire måneder før koronapandemien gjorde det umulig å samles fysisk. Lederen for Caspari Center, Elisabeth Eriksen Levy, er begeistret over at det ble en så perfekt «timing».

– Da pandemien kom, hadde vi allerede det nettbaserte kursopplegget klart, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hvis ikke hadde vi vært ganske rådville i møte med denne krisen.

Paulus hadde et sterkt ønske om at jødene, folket han selv tilhørte, skulle ta imot Jesus.

Han skriver dette om dem i Romerbrevet kapittel 10: Jeg ønsker av hjertet og ber til Gud at de må bli frelst.

Apostelen skriver at Gud har lagt et slør over øynene til jødene slik at de ikke skal forstå hvem Jesus er, men samtidig røper han at det ikke alltid vil forbli slik. Han forsikrer oss tvert imot om at dette sløret en gang i framtiden vil bli tatt bort.

Stadig flere jøder får i våre dager se at Jesus virkelig er Guds sønn og verdens frelser.

Mens vi venter på at Herren skal ta sløret bort fra øynene til det jødiske folket, og at vekkelse for alvor bryter ut blant dem, kan vi få være med på å dele evangeliet om Jesus med jødene ved å styrke de små messianske forsamlingene som allerede finnes.

– La de små barn komme til meg, sa Jesus – for Guds rike hører slike til. Jeg er takknemlig for muligheten Norea har fått til å legge til rette for at flere jødiske barn skal få høre om Jesus.