Kristenhet mot kristendom
Jesus og apostlene angrep vantro og hykleri og mammon - i kjærlighet, uansett motbør.
I tåken av alskens sekulære og religiøse oppfatninger er det lett å komme på avveier, miste forankring, i tidens veldige brott og brenning. Sekularisering har medført radikalisering innen unge muslimske europeiske grupper med høy utdannelse (professor i religionshistorie, Phillip Jenkins (PJ), «God's Continent», 2007).
Men kjerneutfordringen er fornektelse av Jesus, Herren, innad i «kristenheten» der kristendom hånes, dialogiseres, neglisjeres, omdefineres. Referanse til Europas kristne kulturarv ble nektet inntatt i EUs konstitusjon. Som andre liberale kirker (Philip Jenkins, The Next Christendom, 2011), avfolkes folkekirken (kun 7 prosent gikk i kirken månedlig eller oftere i 2008).
Artikkelen fortsetter under annonsen.
De fleste som en gang ble kristendøpt, kan være frafalne: kun 34 prosent av folket trodde i 2008 at en himmel finnes (sml. Lukas 18, 8; Ef 6; 12). Materialisme, ateisme, julestemning uten evangelium, la dolce vita, nyåndelighet og fremmed religion inntar hjertene; en trenger ikke være en Søren Kierkegaard for å innse det!
Men ikke én av bispeaspirantene nevner at en levende folkekirke betinger at folket lar seg omvende (VL, 25.-26. nov.). Uten klare signaler (Joel 2, 16.17; Mat 4, 17), uten kursendring kan den evangelisk-lutherske skuta møte veggen som uoppmerksomme Titanic, strande som lettsindige Costa Concordia.
Teologer bør lære seg og folk forskjellen mellom nyåndelighet og kristen tro (sml. VL, 21. nov.). Tydeliggjøring av tros- og livssynsforskjeller i alminnelighet, er påkrevet. Espen Lynne Amundsen og Shazia Mushtaq i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn krever imidlertid at «ingen skal omvendes eller utsettes for misjonering» (Dagen, 2011).
Hvis dialog mellom kristne profesjoner og andre religioner betinger villighet til gjensidig ikke-misjonering i det offentlige rom, så ofres Jesu misjonsbefaling på Samarbeidets og Relasjonenes alter. - Én instans som er tro mot egen pragmatiske misjon, er staten.
Norske biskoper har inntil nylig vært selektivt utnevnt av staten. De lønnes og kles av staten. Og biskoper flest finner i ettertid ut at Skriften og kirkens vel stemmer med statens holdninger til «så mangt» - som Skriften fraråder. Men Herren Jesus sa at ingen kan tjene to herrer!
Import av «fremmed ild» i kirken, eksempelvis uapostolisk kirkelig vielse av samkjønnede, som nå er ønsket av et stort bispeflertall ( 8 av 12; 66,7 prosent), fremstår som knefall for opinionen. Således, i 1991 mente bare 27 prosent av folket at det ikke var galt i det hele tatt med seksuelt forhold mellom to av samme kjønn, men i 2008 var andelen allerede steget til 66 prosent.
Forbønnsliturgi med eller uten velsignelse for borgerlig gifte samkjønnede par, som neppe vil appellere til inngåelse av sølibat, vil gi inntrykk av at slike forhold er Herren velbehagelig (Kol 2,8).
Jesus og apostlene angrep vantro og hykleri og mammon - i kjærlighet, uansett motbør; for å frelse hin enkelte! Kirkens ledere bør skikke eget hus!
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kirken Magne Kongshaug Asker