INNAD: Kjerneutfordringen er fornektelse av Jesus, Herren, innad i «kristenheten» der kristendom hånes, dialogiseres, neglisjeres, omdefineres, skriver Magne Kongshaug. (Illustrasjonsfoto: Astrid Dalehaug Norheim)

Kristenhet mot kristendom

Jesus og apost­le­ne an­grep van­tro og hyk­le­ri og mam­mon - i kjær­lig­het, uan­sett mot­bør.

I tåken av als­kens se­ku­læ­re og re­li­giø­se opp­fat­nin­ger er det lett å komme på av­vei­er, miste for­ank­ring, i ti­dens vel­di­ge brott og bren­ning. Se­ku­la­ri­se­ring har med­ført ra­di­ka­li­se­ring innen unge mus­lims­ke euro­pe­is­ke grup­per med høy ut­dan­nel­se (pro­fes­sor i re­li­gions­his­to­rie, Phil­lip Jen­kins (PJ), «God's Con­ti­nent», 2007).

Men kjerne­ut­ford­rin­gen er for­nek­tel­se av Jesus, Her­ren, innad i «kris­ten­he­ten» der kris­ten­dom hånes, dia­lo­gi­se­res, neg­li­sje­res, om­de­fi­ne­res. Re­fe­ran­se til Euro­pas krist­ne kul­tur­arv ble nek­tet inn­tatt i EUs kon­sti­tu­sjon. Som andre li­be­ra­le kir­ker (Phi­lip Jen­kins, The Next Chris­ten­dom, 2011), av­fol­kes folke­kir­ken (kun 7 pro­sent gikk i kir­ken må­ned­lig eller of­te­re i 2008).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De fles­te som en gang ble kris­ten­døpt, kan være fra­fal­ne: kun 34 pro­sent av fol­ket trod­de i 2008 at en him­mel fin­nes (sml. Lukas 18, 8; Ef 6; 12). Ma­te­ria­lis­me, ate­is­me, jule­stem­ning uten evan­ge­li­um, la dolce vita, ny­ån­de­lig­het og frem­med re­li­gion inn­tar hjer­te­ne; en tren­ger ikke være en Søren Kier­ke­gaard for å innse det!

Men ikke én av bispea­spi­ran­te­ne nev­ner at en le­ven­de folke­kir­ke be­tin­ger at fol­ket lar seg om­ven­de (VL, 25.-26. nov.). Uten klare sig­na­ler (Joel 2, 16.17; Mat 4, 17), uten kurs­end­ring kan den evan­ge­lisk-lu­thers­ke skuta møte veg­gen som uopp­merk­som­me Ti­ta­nic, stran­de som lett­sin­di­ge Costa Concor­dia.

Teo­lo­ger bør lære seg og folk for­skjel­len mel­lom ny­ån­de­lig­het og kris­ten tro (sml. VL, 21. nov.). Ty­de­lig­gjø­ring av tros- og livs­syns­for­skjel­ler i al­min­ne­lig­het, er på­kre­vet. Espen Lynne Amund­sen og Shazia Mushtaq i Sam­ar­beids­rå­det for tros- og livs­syns­sam­funn kre­ver imid­ler­tid at «ingen skal om­ven­des eller ut­set­tes for mi­sjo­ne­ring» (Dagen, 2011).

Hvis dia­log mel­lom krist­ne pro­fe­sjo­ner og andre re­li­gio­ner be­tin­ger vil­lig­het til gjen­si­dig ikke-mi­sjo­ne­ring i det of­fent­li­ge rom, så ofres Jesu mi­sjons­be­fa­ling på Sam­ar­bei­dets og Re­la­sjo­ne­nes alter. - Én in­stans som er tro mot egen prag­ma­tis­ke mi­sjon, er sta­ten.

Nors­ke bis­ko­per har inn­til nylig vært se­lek­tivt ut­nevnt av sta­ten. De løn­nes og kles av sta­ten. Og bis­ko­per flest fin­ner i etter­tid ut at Skrif­ten og kir­kens vel stem­mer med sta­tens hold­nin­ger til «så mangt» - som Skrif­ten fra­rå­der. Men Her­ren Jesus sa at ingen kan tjene to her­rer!

Im­port av «frem­med ild» i kir­ken, ek­sem­pel­vis uapo­sto­lisk kir­ke­lig viel­se av sam­kjøn­ne­de, som nå er øns­ket av et stort bispe­fler­tall ( 8 av 12; 66,7 pro­sent), frem­står som kne­fall for opi­nio­nen. Så­le­des, i 1991 mente bare 27 pro­sent av fol­ket at det ikke var galt i det hele tatt med sek­su­elt for­hold mel­lom to av samme kjønn, men i 2008 var an­de­len al­le­re­de ste­get til 66 pro­sent.

For­bønns­li­tur­gi med eller uten vel­sig­nel­se for bor­ger­lig gifte sam­kjøn­ne­de par, som neppe vil ap­pel­le­re til inn­gå­el­se av sø­li­bat, vil gi inn­trykk av at slike for­hold er Her­ren vel­be­ha­ge­lig (Kol 2,8).

Jesus og apost­le­ne an­grep van­tro og hyk­le­ri og mam­mon - i kjær­lig­het, uan­sett mot­bør; for å frel­se hin en­kel­te! Kir­kens le­de­re bør skik­ke eget hus!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kirken Magne Kongshaug Asker

Les også
Åtte av tolv biskoper vil vie homofile
Les også
Samtlige bispekandidater vil be for homofile par
Les også
Lanserer ny bispekandidat i TunsbergSølvi Lewin