REGJERINGEN: På bildet ser vi statsminister Jonas Gahr Støre og kunnskapsministerTonje Brenna (Ap).

KrFU: Ikke godt nok med stabile mobbetall

Regjeringen kan ikke slå seg til ro med stabile mobbetall. Tvert imot bør man sette inn ekstra tiltak mot mobbing og utenforskap etter en pandemi som for flere har forsterket utfordringene.

Den nylig publiserte Elevundersøkelsen viser at tallene for mobbing i skolen holder seg stabile. 5,9 prosent har opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere.

Flere tusen barn opplever seg mobbet av en voksen på skolen. I tillegg ser vi at trivselen og motivasjonen har gått nedover i flere år for elever i siste del av mellomtrinnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

BJULAND: Hadle Rasmus Bjuland er KrFU-leder og vararepresentant til Stortinget.

Mobbing bryter ned både selvfølelse og selvtillit og kan ødelegge en hel oppvekst. For foreldre er det få ting som er mer hjerteskjærende enn å oppleve at barnet ditt blir plaget og nedbrutt på grunn av mobbing. Mobbing handler ikke om statistikk, prosenter og tall, men om enkeltmennesker – barn og unge som opplever en urett de burde vært spart for.

Alle skoler må jobbe kontinuerlig og strukturert for å stanse mobbing. Her skjer det allerede mye godt arbeid i norske skoler, men det gjelder å hele tiden se etter forbedringer og ikke miste av synet målet om at ingen elever skal oppleve mobbing i sin skolehverdag eller på nettet. Man kan bygge trygge klassemiljøer ved at dette prioriteres i både sosial og faglig læring, ledelsens ansvar og i skole-hjem-samarbeidet.

Læreren er særlig viktig i arbeidet mot mobbing, fordi de er tettest på elevene. At KrF foreslo, gjennomførte og fikk finansiert lærernormen, er viktig i kampen mot mobbing.

Det bidrar til økt lærertetthet, som igjen gjør det lettere å se den enkelte elev og dennes sosiale så vel som faglige behov. Flere lærere og mindre klasser gir lærerne bedre rammer for å forebygge mobbing.

KrF foreslo og fikk gjennomslag for egne mobbeombud. Ombudene gjør en svært viktig jobb for å bevisstgjøre, veilede og holde fokus på å bedre situasjonen for barn som opplever mobbing. Det holdningsskapende arbeidet og opplæringen nettopp landets mobbeombud bidrar med bør vi bygge videre på.

Regjeringen kan ikke slå seg til ro med dagens mobbetall, som virker å bite seg fast på et nivå som er alt for høyt. Vi må fortsette det målrettede arbeidet mot mobbing og investere i lærertetthet og gi mobbeombudene tilstrekkelige ressurser.