Kors rundt halsen

Lærere må ha frihet til å signalisere tro på jobb, uten at andre skal få religiøs panikk.

En vok­sen­de mot­stand mot re­li­giø­se sym­bo­ler i det of­fent­li­ge rom lover ikke godt for re­li­gions­fri­he­ten.

Hijab, tur­ban og kors bør ikke prege kles­drak­ten til læ­re­re, dom­me­re og po­li­ti, mener et stort fler­tall i be­folk­nin­gen. Dette kom­mer frem i en un­der­sø­kel­se ut­ført av Stif­tel­sen Kirke­forsk­ning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hele tre fjerde­de­ler av fol­ket øns­ker at retts­sa­len og møtet med uni­for­mert po­li­ti skal være fri for re­li­giø­se sym­bo­ler.

Dette er i tråd med Da­gens syn. Vi har flere gan­ger ar­gu­men­tert for at po­li­ti­et ver­ken skal bære hijab eller andre mar­kø­rer som gir ut­trykk for per­son­lig tro, fordi det kan svek­ke inn­tryk­ket av at po­li­ti­et er nøy­tralt.

Til­li­ten til at po­li­ti­et skal be­hand­le alle likt, er av­gjø­ren­de for po­li­ti­ets le­gi­ti­mi­tet. Som for­val­ter av sta­tens volds­mono­pol, skal po­li­ti­et re­pre­sen­te­re oss alle.

Det samme ar­gu­men­tet kan an­ven­des på dom­sto­le­ne. Prin­sip­pet om rett­fer­dig ret­ter­gang er fun­da­men­talt. Dom­me­re bør ikke bære per­son­li­ge sym­bo­ler som gjør at det kan stil­les tvil ved deres ha­bi­li­tet.

Når dét er sagt, er det vår opp­fat­ning at både re­li­gions- og yt­rings­fri­he­ten bør be­gren­ses minst mulig.

I Stif­tel­sen Kirke­forsk­nings un­der­sø­kel­se sier et stort fler­tall at hel­ler ikke læ­re­re bør sig­na­li­se­re hvil­ket tros- og livs­syns­sam­funn de hører hjem­me i. At folke­me­nin­gen be­ve­ger seg i denne ret­nin­gen, mener vi er be­kym­rings­fullt.

Å nekte læ­re­re å bære et smyk­ke med kors eller Da­vid-stjer­ne - eller gå med hijab for den del, ville være å gå for langt. Troen er en fun­da­men­tal del av vår iden­ti­tet. Vi må kunne være hele men­nes­ker, også på ar­beids­plas­sen.

Uav­hen­gig av om læ­re­re sig­na­li­se­rer tro eller ikke, er det en for­ut­set­ning at klasse­rom­met pre­ges av gjen­si­dig re­spekt og ikke blir en arena for agi­ta­sjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De av oss som hadde læ­re­re med glø­den­de en­ga­sje­ment på ytre venst­re fløy, vet at den slags kan være kre­ven­de å for­hol­de seg til når man er ung. Det samme er til­fel­le hvis en lærer med re­li­giøs over­be­vis­ning er på­gå­en­de over­for barna.

Vi går ikke all­tid god for kon­klu­sjo­ne­ne som blir fat­tet i Den euro­pe­is­ke men­neske­ret­tig­hets­dom­sto­len (EMD), men verd­sat­te at dom­sto­len i 2011 slo fast at et kors på veg­gen i seg selv ikke kan anses kren­ken­de for an­ner­le­des tro­en­de. Da må det samme gjel­de for et kors rundt hal­sen.

Det ble opp­levd som en del­sei­er for tros­fri­he­ten da EMD i ja­nu­ar gav bri­tis­ke Nadia Ewei­da rett i at Bri­tish Air­ways ikke kunne nekte henne å bære kors rundt hal­sen til ar­beids­uni­for­men sin.

Sam­ti­dig var det mange som mener dom­sto­len gjor­de en feil da syke­plei­e­ren Shir­ley Chap­lin ikke fikk bære kors til sin uni­form, grun­net hy­gie­nis­ke og sik­ker­hets­mes­si­ge hen­syn. Chap­lin hadde gått med det samme kor­set i hele yr­kes­kar­rie­ren uten at det hadde vært til skade for noen. Det er be­kla­ge­lig at EMDs stor­kam­mer nå har av­vist å prøve saken hen­nes på nytt.

I et sam­funn som blir sta­dig mer plu­ra­lis­tisk er løs­nin­gen ikke å rens­ke det of­fent­li­ge rom for re­li­giø­se ut­trykk, men å for­sø­ke å leve sam­men i re­spekt for våre ulik­he­ter. Målet må være et sam­funn med reell to­le­ran­se - der læ­re­re og andre har fri­het til å sig­na­li­se­re at de tror også når de er på jobb, uten at andre får re­li­giøs pa­nikk av den grunn.

Les også
Klart nei til religiøse symboler på jobb