Konspirasjoner om Jesus på MF

Noe er galt når en TF-pro­fes­sor irette­set­ter en MF-teo­log i en sak som hand­ler om li­be­ral­teo­lo­gis­ke avvik.

Kon­spi­ra­sjons­te­ori­er om Jesus fra Na­sa­ret er ikke noe nytt fe­no­men. Den førs­te fin­ner vi fak­tisk be­skre­vet al­le­re­de i Mat­teus-evan­ge­li­ets siste ka­pit­tel. Der for­tel­les det om hvor­dan over­pres­te­ne og de elds­te gav pen­ger til sol­da­te­ne som var blitt vitne til Jesu opp­stan­del­se. De skul­le be­ta­les for å si at det var Jesu di­sip­ler som hadde kom­met og tatt den døde krop­pen bort mens vakt­mann­ska­pe­ne sov.

Fra re­li­gions­his­to­ri­en kjen­ner vi til hvor­dan spe­si­elt én ver­dens­re­li­gion har gjort kon­spi­ra­sjo­ner om Jesus til et sær­mer­ke. I Ko­ra­nen for­nek­tes som kjent Jesu kors­død. Mus­li­me­nes hel­li­ge bok hev­der at det var en annen som ble kors­fes­tet, men at de til­stede­væ­ren­de trod­de at det var Jesus. Den spe­si­el­le Ah­ma­di­yya-ret­nin­gen innen islam hev­der for øvrig at Jesus der­etter reis­te til Kash­mir og lig­ger be­gravd der.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fra po­pu­lær­kul­tu­ren kjen­ner vi til et annen an­gi­ve­lig reise­mål. Dan Browns best­sel­ger «Da Vin­ci- koden» har gjort den gamle myten om at Jesus gif­tet seg med Maria Mag­da­lena og reis­te til Frank­ri­ke, ny po­pu­la­ri­tet.

Mer sjel­dent er det imid­ler­tid at kon­spi­ra­sjons­te­ori­er om Jesus Kris­tus blir spredt fra krist­ne in­sti­tu­sjo­ner. Og spe­si­elt fra en skole som har som ho­ved­opp­ga­ve å ut­dan­ne pres­ter.

Men det er ak­ku­rat det som skjer når sti­pen­diat ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet, Hilde Brek­ke Møl­ler, nå set­ter spørs­måls­tegn ved om Jesus i det hele tatt har levd. MF-sti­pen­dia­ten har både i et inn­legg på forsk­ning.no og i in­ter­vju med Vårt Land ar­gu­men­tert med at det ikke fin­nes noen spor etter Jesus fra hans egen sam­tid.

Denne typen på­stan­der er både forsk­nings­mes­sig uhold­ba­re og teo­lo­gisk for­kas­te­li­ge.

Sam­men­lig­net med alle andre skrif­ter fra an­tik­ken er de fire evan­ge­lie­ne de best be­vit­ne­de bø­ke­ne vi har. Så dette spørs­må­let burde fag­lig sett egent­lig vært helt unød­ven­dig å dis­ku­te­re.

Vi reg­ner også med at det er flere enn oss som ser det iro­nis­ke i at en MF-teo­log blir irette­satt an­gå­en­de li­be­ral­teo­lo­gisk avvik av en av TFs mest li­be­ra­le pro­fi­ler. MF ble jo opp­ret­tet nett­opp for å være et al­ter­na­tiv til det som ble opp­fat­tet som et alt­for li­be­ralt Teo­lo­gisk Fa­kul­tet ved Uni­ver­si­te­tet i Oslo. Men nå er det altså pro­fes­sor Halv­or Mox­nes ved TF som i Vårt Land be­skyl­der en MF-teo­log for å for­nek­te en helt grunn­leg­gen­de dok­tri­ne i den krist­ne tro.

Når det er sagt, vil vi også til­leg­ge at vi ikke er helt util­freds med de sva­re­ne MFs rek­tor Vidar L. Haa­nes gav i Dagen i går. Ja, vi er klar over at sti­pen­diat Brek­ke Mølle er an­satt i en tids­be­gren­set stil­ling ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet. Og det er bra at rek­to­ren vil klar­gjø­re over­for sine an­sat­te hvil­ke reg­ler som gjel­der når man opp­trer på MFs vegne.

Li­ke­vel mener vi at denne saken bør ut­lø­se en al­vor­lig re­flek­sjon over den lang­sik­ti­ge teo­lo­gis­ke ut­vik­lin­gen ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet. For­hol­det mel­lom be­ty­de­li­ge deler av det ak­ti­ve kris­ten­fol­ket og Me­nig­hets­fa­kul­te­tet er al­le­re­de gans­ke tynn­slitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ut­spil­let fra Brek­ke Møl­ler er ikke ak­ku­rat egnet til å endre opp­fa­tin­gen av MF som en in­sti­tu­sjon som be­fin­ner seg i en li­be­ral­teo­lo­gisk glide­flukt.

Les også
MF-forsker stiller spørsmål ved Jesu eksistens
Les også
Jesus i møte med fri forskningTarjei Gilje