Kirken og politikken

Kir­kens man­dat er ulø­se­lig knyt­tet til Guds ord. Det er vik­tig at både pres­ter og valg­te or­ga­ner opp­trer der­etter.

Over­nat­tings­ak­sjo­nen iSo­fien­berg­par­ken tid­li­ge­re denne uken er det fore­lø­pig siste ek­semp­let på at pres­ter bru­ker rol­len sin til å på­pe­ke det de mener er kri­tikk­ver­di­ge for­hold i sam­fun­net.

Fra vår nære for­tid hus­ker vi blant annet de­bat­ten rundt Den nors­ke kir­kes en­ga­sje­ment i for­hold tilolje­sand i Ca­na­da og mulig åp­ning forolje­bo­ring i Lo­fo­ten og Ves­ter­ålen. Både Frps Ketil Sol­vik-Ol­sen, selv aktiv kirke­gjen­ger, og olje- og energi­mi­nis­ter Ola Borten Moe (Sp) har kri­ti­sert kir­kens linje i for­hold til olje­ut­vin­ning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I seg selv er det godt og rett at pres­ter en­ga­sje­rer seg i sam­funns­de­bat­ten. Det er umu­lig for en sann kris­ten kirke å ak­sep­te­re at den må be­gren­se sin virk­som­het til spørs­mål som ikke skal av­gjø­res av par­la­men­ta­ris­ke fler­talls­ved­tak. Kir­ken er kalt til å for­sva­re Bi­be­lens sam­le­de lære, også når denne er i kon­flikt med sam­ti­den.

Det er ikke po­li­ti­ke­res opp­ga­ve å for­tel­lekir­ken hva den kan og ikke kan mene noe om. El­lers er det gans­ke opp­lagt at po­li­ti­ke­re vil søke kir­kens støt­te der de kan få den, og av­vise kir­ken der den måtte være uenig med den ak­tu­el­le po­li­ti­ke­ren eller det ak­tu­el­le par­ti­et.

Li­ke­vel er det grunn til å tenke over hvil­ket grunn­lag pres­te­ne en­ga­sje­rer seg på. Det var klokt at Kirke­mø­tet tonet ned de opp­rin­ne­li­ge for­mu­le­rin­ge­ne om olje­bo­ring i Lo­fo­ten og Ves­ter­ålen, og det er klokt å opp­tre med var­som­het når det gjel­der å frem­me po­li­tis­ke løs­nin­ger på pro­blem­stil­lin­ger knyt­tet tiltig­ging.

Kir­ken har man­dat til å ut­ta­le seg der Bi­be­len gir et slikt man­dat.

Det fin­nes en rekke pro­blem­stil­lin­ger på de fles­te po­li­tikk­om­rå­der hvor Bi­be­len ikke gir spe­si­fikk vei­led­ning, og hvor vi der­for er pris­gitt vår beste dømme­kraft. Det er vik­tig at pres­ter ikke går ut­over dette man­da­tet og bru­ker sin kir­ke­li­ge rolle som ta­ler­stol for å frem­me sine egne po­li­tis­ke pre­fe­ran­ser.

Det er for det førs­te mis­bruk av rol­len, man står i fare for å ville binde and­res sam­vit­tig­het uten le­gi­tim grunn, og det frem­med­gjør både nå­væ­ren­de og po­ten­si­el­le kirke­gjen­ge­re som måtte ha andre po­li­tis­ke pre­fe­ran­ser. Kon­kret er det i disse tider sær­lig grunn til å spør­re om Den nors­ke kir­kes le­del­se i rea­li­te­ten frem­står mer sym­pa­tis­ke over­for den po­li­tis­ke venstre­si­den enn vel­ger­mas­sen, he­r­under Den nors­ke kir­kes med­lem­mer, ser ut til å gjøre.

Det kan ikke være slik at pres­ter, bis­ko­per, Kirke­rå­det eller Kirke­mø­tet nær­mest per de­fi­ni­sjon vil være mer kri­tisk til en bor­ger­lig re­gje­ring enn til den sit­ten­de. I så fall har man lagt til grunn en uri­me­lig sne­ver ho­ri­sont.

Her hjem­me er de fles­te po­li­ti­ke­re mer eller mind­re so­sial­de­mo­kra­tisk an­lag­te, også de som til­hø­rer ikke-so­sia­lis­tisk side. Det gir imid­ler­tid ikke grunn­lag for å hevde, på teo­lo­gisk grunn­lag, at den ene po­li­tis­ke fløy­en nær­mest per de­fi­ni­sjon er mer varm­hjer­tet eller har ster­ke­re bi­belsk le­gi­ti­mi­tet enn den andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nylig av­dødeJo Ben­kow, tid­li­ge­re Frp-po­li­ti­ker John Alv­heim og tid­li­ge­re KrF-le­der Kåre Kris­ti­an­sen er nors­ke ek­semp­ler på bor­ger­lig for­ank­re­de po­li­ti­ke­re med et sterkt so­si­alt en­ga­sje­ment.

Kir­kens man­dat er ulø­se­lig knyt­tet til Guds ord. Det er vik­tig at både pres­ter og valg­te or­ga­ner opp­trer der­etter.