Kan kristne være medlemmer i kommunistpartiet i Kina?

Et menighetsmedlem forteller at han tror menighetens ledere holder på å gi opp motstanden mot overvåkingen på grunn av alle problemene det har medført. «Det er et voldsomt press», sier han.

Kulturrevolusjonen iKina1966–1976 var en fryktelig tid for kristne. Forfølgelsen tok sikte på å utrydde alle kristne spor i landet.

Den kirkelige, offisielt godkjente Tre-selv-bevegelsen lot seg imidlertid styre avMao Zedongs regime, og den ble også et redskap i det kommunistiske partiets hender i forfølgelsen av alle kristne som ikke kunne gå på kompromiss med sin tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Utallige kristne ledere og lekfolk ble angitt, arrestert, fengslet og torturert. Mange ble drept eller bare forsvant. Kommunistpartiets forfølgelse av kristne var brutal og total. Kristen tro var totalt uforenlig med kommunistisk ideologi.

Etter Mao Zedongs død og kulturrevolusjonens slutt ble forholdene gradvis bedre for kristne. Tre-selv-bevegelsen – også kalt Tre-selv-kirken – innrømmet delvis at den hadde latt seg bruke av de kommunistiske styresmaktene og at den hadde sviktet de sanne kristne. Den var selv skyld i forfølgelsen av kristne som var med i de mange husmenighetene.

Hadde en stilt spørsmålet til den generasjonen som hadde opplevd kommunistisk forfølgelse, om en kristen kunne være medlem i kommunistpartiet, hadde svaret vært et kontant nei.

De gamle kristne i Kina kan aldri glemme den fryktelige tiden. Men av flere grunner er ikke historien formidlet til den unge generasjons kristne.

Etter flere tiår med større religionsfrihet og mer demokrati, stilles spørsmålet av en ny generasjons kristne som ikke har opplevd forfølgelsen: Kan kristne være medlemmer i kommunistpartiet?

En kristen stilte dette spørsmålet i mars 2017, ifølge China Source. Et svar kom svært raskt fra sentralkomiteen i den kommunistiske ungdomsligaen: «Nei, og det gjelder ikke bare kristne, men enhver religion.»

Svaret begrunnes i Kinas konstitusjon: «Kommunistisk ideologi og religion er uforenlige.» Det avsluttes med en advarsel mot samarbeid med religiøse.

Thomas Muller, analytiker i World Watch Research iÅpne Dører, kommenterer det slik:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Det overraskende er ikke at det offisielle kommunistiske standpunktet slås fast, men hvor hurtig svaret fra den kommunistiske ungdomsligaen kom. Det ser ut til at det er viktig igjen og igjen så tydelig som mulig å understreke det ideologiske standpunktet. De kinesiske myndighetene er på nytt og i økende grad mer opptatt av den kommunistiske ideologien. Reaksjonen illustrerer at kristnes frihet og muligheter i Kina i fremtiden vil være begrenset.»

Åpne Dører skrev i sin World Watch List-rapport for 2017: «I de første fire årene av presidentXi Jinpings regjeringstid har man kunnet se en reduksjon av frihet i ulike deler av samfunnet.

Dette vil sikkert påvirke kirken i nær fremtid, siden lokale myndigheter allerede har begynt å praktisere en mer restriktiv linje ved å legge større vekt på kommunistisk ideologi og ved å begrense kirkenes spillerom slik at de presses til å tilpasse sitt kirkeliv til statens føringer.

Ettersom kristne er den største sosiale kraften i Kina som ikke kontrolleres av kommunistpartiet, har det blitt gjort flere og flere forsøk på å bringe dem under statlig kontroll. Den nye NGO-loven (loven om ikke-statlige organisasjoner) og utkastet til forskrift om religion indikerer at denne utviklingen trolig vil fortsette.

Kommunistisk og post-kommunistisk undertrykkelse vil fortsette å være den viktigste drivkraften bak forfølgelsen i Kina.»

Menneskerettighetsorganisasjonen «Freedom House» har publisert en rapport om trosfrihets- og menneskerettighetssituasjonen for kristne i Kina, «The Battle for China’s Spirit» (Kampen om Kinas ånd), men den mangler det store bildet, mener Kina-eksperten Ian Johnson.

Den fokuserer nemlig for mye på fjerningen av kors fra kirkebygg i Zhejiang-provinsen. Den forteller ikke at menigheten likevel kan fortsette å møtes til gudstjeneste. Fjerningen av kors fant dessuten ikke sted i andre provinser.

«Noen pessimister ser dette som en tiltakende økning av forfølgelse av kristne i Kina, men så langt er det ikke noe som tyder på det», sa Ian Johnson i mars 2017. «Det er ikke grunn til å si at kinesiske myndigheter forfølger kristne. Men det kan snu», sa Johnson med henvisning til den offisielle religionspolitikken som ble vedtatt høsten 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det kan blant annet føre til at uregistrerte husmenigheter blir tvunget til å slutte seg til de registrerte, statskontrollerte tre-selv-kirkene. Det kan også medføre forbud mot program og tiltak som kirkene planlegger for å nå videre ut med sitt budskap. «Hvis det skjer, kan vi fastslå at kirkene kan oppleve hard forfølgelse», sier Johnson.

En katolsk prest, Paul Dong, forteller i en CNN-artikkel at han bryter religionsloven ved å forrette gudstjeneste i en bakgård, altså ikke i et offisielt godkjent katolsk kirkebygg.

Men uansett hvordan en vurderer rapporten fra Freedom House er det et faktum at forfølgelse av kristne forekommer i Kina, skriver World Watch Monitor. «Millioner av kinesere, og særlig kristne, praktiserer sin tro utenfor kommunistpartiets kontroll.

De kristne har gudstjenestene sine i uregistrerte husmenigheter nettopp for å kunne tilbe og undervise i frihet, uten statlig overvåking og innblanding.»

Signaler fra myndighetene tyder også på voksende religiøs nasjonalisme. «Hvis kinesere ønsker å ha en religion», bør de velge en kinesisk, som konfusianisme eller taoisme», uttalte president Xi. Kristendommen anses som en vestlig religion fremmed for kinesisk kultur og historie.

Ett av eksemplene på tiltakende overvåking, restriksjoner og forfølgelse er anklager rettet mot menneskerettighetsforkjemperen Jiang Tianyong. 5. juni 2017 skrev China Aid, en kristen menneskerettighetsorganisasjon: «Myndighetene i Kinas sørlige provins Hunan arresterte en engasjert forsvarer av menneskerettigheter og religionsfrihet og presenterte falske anklager mot ham. Anklagene går ut på at han har forsøkt å velte regimet.»

Jiang ble arrestert 31. mai anklaget for å «undergrave myndighetenes autoritet», en anklage som rammer dem som ønsker å velte regimet men som vanligvis anvendes mot menneskerettighets-forsvarere. Ifølge loven kan en dømmes til livstidsstraff for denne forbrytelsen.

I sin tid som advokat har Jiang forsvart mennesker som er forfulgt av kommunistpartiet på grunn av deres tro. Det gjelder kristne, tibetanske buddhister, Uyghur-muslimer,Falun Gong-troende og andre minoriteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I 2009 besøkte han kongressen i USA der han satte fokus på Kinas tvangsabort-program og steriliseringspraksis samt forfølgelse.

I november 2016 ble han arrestert etter at han hadde besøkt familien til en annen menneskerettighetsforkjemper i Beijing, Xie Yang, som ble arrestert i juli 2015 i forbindelse med en statlig arrestbølge mot menneskerettighetsforsvarere.

Jiangs kone og deres datter har bodd i USA siden 2013. Også Jiang er innvilget asyl i USA, men kinesiske myndigheter tillater ikke at han forlater landet. Nå risikerer han altså å sitte i fengsel på livstid, bare fordi han kjemper for religions- og trosfrihet i Kina. Det har gjort ham til en trussel mot regimet og den kommunistiske ideologien.

9. juni 2017 meldte China Aid at en husmenighet som har møttes i flere små forsamlinger, utenfor myndighetenes kontroll, i Guizhou-provinsen sør i Kina, opplever forfølgelse fra myndighetene. Myndighetene har beslaglagt eiendeler, fengslet og torturert ledere, ødelagt gudstjenestefellesskapene og gjort det umulig for dem å komme sammen.

Medlemmene i Huoshi-kirken forteller hvordan de blir trakassert og forfulgt på tross av at de gjør alt de kan for å følge lovene, inkludert det å rapportere om alle sine aktiviteter til kontorene for religiøse saker og offentlig sikkerhet.

Kirken vokste hurtig til å bli den største huskirken i hovedstaden i Guizhou, Guiyang. Da påla myndighetene dem å slutte seg til den offisielt godkjente og statskontrollerte Tre-selv-kirken. Det ville innebære at regjeringen kontrollerte alt de foretok seg.

Om de ikke ville gå med på dette, ville kirkens aktiviteter forbys. Medlemmene i kirken avviste imidlertid å bli en del av Tre-selv-kirken på grunn av myndighetenes overvåkning og kontroll, og dermed kom problemene.

Representanter for regjeringen brøt inn i møter og gudstjenester. Noen ganger ble strømforsyningen kuttet. Politiet oppsøkte ofte møtene og bød de fremmøtte vise identitetspapirer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mange medlemmer opplevde press fra både familier og arbeidsgivere. De siste ga dem valget mellom å fortsette som ansatte eller å delta i menigheten. Nabolagskomiteer tvang medlemmer i menigheten til å flytte. Myndighetene spredte rykter om at menigheten var en regjeringsfiendtlig kult.

Forfølgelsen kulminerte i arrestasjoner av flere ledere og medlemmer. Kirkens regnskapsfører ble anklaget for økonomisk kriminalitet, men hun selv sier at det kun er hennes kristne tro som har ført til falske anklager.

I distriktsdomstolen ble hun dømt til fem års fengsel. Like etter ble pastor Yang Hua arrestert og anklaget for blant annet å ha brutt lover og samle en menneskemengde som forstyrrer offentlig orden. Han ble også anklaget for å oppbevare statshemmeligheter.

I over en måned fikk han ikke snakke med sin kone eller møte en advokat. Dommen mot ham lød på to og et halvt år i fengsel. I fengselet ble han torturert. Når han ble syk, fikk han ikke adekvat medisinsk behandling.

Myndighetene konfiskerte menighetens eiendeler, sperret bankkontoene og ila en kraftig bot på over sju millioner yuan (ni millioner kroner).

China Aid meldte på samme tid (juni 2017) om hvordan kinesiske myndigheter kutter vannforsyning og elektrisitet til en kirke i byen Wenzhou i provinsen Zhejiang på grunn av at menigheten ikke ville installere overvåkingsutstyr fra myndighetene.

I tillegg til å kutte vannforsyning og elektrisitet til selve kirken, Tuanqian landsbykirke, er den også kuttet til hjemmene til ledere i menigheten.

Et menighetsmedlem forteller at han tror menighetens ledere holder på å gi opp motstanden mot overvåkingen på grunn av alle problemene det har medført. «Det er et voldsomt press», sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tuanqian landsbykirke har 600 medlemmer, og er sannsynligvis den eneste kirken som ikke har installert overvåkingskameraer i Rui’an-området, etter pålegg fra regjeringen. En annen menighet i Rui’an, Shayuan landsbykirke, mistet elektrisitet inntil den gikk med på å installere overvåkingskameraer.

«Shayuan-kirken var uten strøm. Kirkens medlemmer ble tvunget til å gi opp motstanden. Offisielle tjenestemenn truet med å rive ned kirkebygningen som de hevdet var ulovlig bygget. Vi hadde ikke noe valg», sier et medlem i menigheten.

En annen menighet i distriktet, Gesan landsbykirke, fikk også kuttet vann og elektrisitet inntil den installerte overvåkingsutstyr. Menighetsmedlemmene forteller at de ble tvunget til å henge kinesiske flagg i kirken og sensurere pastorens taler.

Det er grunn til å følge med på hva som skjer i Kina.