– JURIDISK: Det spørs om misjonsvennene rundt i landet hadde kjent seg bekvemme med den nokså røffe behandlingen av saksøker i retten, om de selv hadde vært til stede, skriver redaktør Tarjei Gilje i denne kommentaren.

Kallets utilsiktede konsekvenser

Det er ikke uventet at Frikirken og Misjonssambandet slipper å bære et juridisk ansvar for overgrep begått av en av deres ansatte, men saken stopper ikke der.

For den for­nær­me­de kvin­nen kan ne­der­la­get i ret­ten bli kro­net med be­ty­de­li­ge ut­gif­ter - i til­legg til de kost­na­de­ne hun alt har måt­tet bære gjen­nom flere tiår.

Hun har måt­tet tåle store ulem­per på grunn av om­sten­dig­he­ter hun ikke selv hadde valgt. Det er ikke vans­ke­lig å for­stå at kvin­nen har behov for å stil­le noen til an­svar.

Annen til­nær­ming

Når Arn­finn Løy­ning og Øy­vind Ås­land en gang i frem­ti­den skal opp­sum­me­re sin tid som hen­holds­vis sy­node­for­mann og ge­ne­ral­sek­re­tær, er det nær­lig­gen­de å anta at da­ge­ne i Stav­an­ger ting­rett vil være blant de tyngs­te.

Gjen­nom retts­pro­ses­sen har de ikke vil­let si noe om hvor­dan de men­nes­ke­lig talt har opp­levd det å møte i ret­ten. Ad­vo­ka­ten deres, Chris­ti­an Lun­din, er dre­ven i sitt fag og har kjørt et tøft løp mot den for­nær­me­de kvin­nen.

Lun­din er opp­nevnt av ar­beids­gi­ver­or­ga­ni­sa­sjo­nen Virke, og har an­ta­ke­lig en annen til­nær­ming til saken enn både Løy­ning og Ås­land i ut­gangs­punk­tet har. Her, i spen­nin­gen mel­lom det ju­ri­disk kor­rek­te og det med­men­nes­ke­li­ge, har noe av sa­kens drama ut­spilt seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

An­sten­dig­het

Ny­hets­sjef Janne Hagen i Stav­an­ger Af­ten­blad, som selv har vokst opp i Mi­sjons­sam­ban­det, skrev 12. sep­tem­ber en sterk kom­men­tar hvor hun spur­te om Mi­sjons­sam­ban­det hadde mis­tet all an­sten­dig­het siden de ikke ville påta seg an­sva­ret for det som skjed­de, fordi de an­gi­ve­lig ikke hadde pres­set noen til å bli mi­sjo­næ­rer.

Der er vi ved noe av sa­kens kom­pli­ser­te kjer­ne.

For selv om mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne ju­ri­disk kan vise til at ingen ble be­ord­ret til mi­sjo­nær­tje­nes­te, vet alle som kjen­ner disse mil­jø­ene at mi­sjons­kal­lets sta­tus, og mil­jø­enes ån­de­li­ge for­vent­nin­ger kunne og kan virke ster­ke­re enn ju­ri­dis­ke for­plik­tel­ser.

Det spørs om mi­sjons­ven­ne­ne rundt i lan­det hadde kjent seg be­kvem­me med den nokså røffe be­hand­lin­gen av sak­sø­ker i ret­ten, om de selv hadde vært til stede.

Blant de tyngs­te da­ge­ne

Rent prag­ma­tisk er det ikke umu­lig å for­stå at Løy­ning og Ås­land har sett seg nødt til å kjøre et strengt for­melt løp. Skul­le det bli etab­lert pre­se­dens for at mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner bærer an­svar for over­grep deres an­sat­te på in­ter­nat­sko­ler i ut­lan­det har be­gått, vil søks­må­le­nes om­fang kunne ryste or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne.

Løy­ning og Ås­land har nok li­ke­vel først og fremst hatt en prin­si­pi­ell til­nær­ming til saken, deres egen in­tegri­tet tvin­ger dem til det. Og det ak­tua­li­se­rer spørs­mål om hvor­dan or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne deres frem­står som ar­beids­gi­ve­re.

Af­ten­bla­dets ny­hets­sjef tok ster­ke ord i bruk da hun etter­lys­te an­sten­dig­he­ten, men hun er nok ikke den enes­te som føler at løpet mot den sak­sø­ken­de kvin­nen har vært i røf­fes­te laget.

Fri­fun­net for om­sorgs­svikt

Om over­gre­pe­ne hadde skjedd på en van­lig norsk skole, hadde de fær­res­te tenkt på å sak­søke skole­ei­er­ne. Men disse over­gre­pe­ne skjed­de ikke på en van­lig norsk skole. Og fri­fin­nel­sen for om­sorgs­svikt på in­ter­na­te­ne og for hånd­te­rin­gen av over­gre­pet kan tale for at kvin­nen vel­ger å anke.

Nor­mal prak­sis

Det har blitt brukt ster­ke ord for å be­skri­ve mi­sjo­nær­barns opp­le­vel­ser av savn, sorg, og noen gan­ger om­sorgs­svikt og over­grep på in­ter­nat­sko­ler mens for­eld­re­ne var i mi­sjons­tje­nes­te. Og slik his­to­ri­ens gang gjer­ne er, frem­står i dag det som var nor­mal prak­sis gjen­nom store deler av 1900-tal­let som ufor­svar­lig.

De som la opp til ord­nin­gen med in­ter­nat­sko­ler for mi­sjo­nær­barn, ofte i andre land enn der for­eld­re­ne tje­neste­gjor­de, var ikke onde men­nes­ker. Tvert imot var mo­ti­va­sjo­nen både hos dem og hos de ak­tu­el­le mi­sjo­næ­re­ne den aller ed­les­te: at flere skul­le få del i evan­ge­li­et om Jesus Kris­tus.

Dess­ver­re kan noen gan­ger for­stå­el­sen av kal­let føre til blind­het for util­sik­te­de kon­se­kven­ser.