Julegleden og julealvoret

Skal jule­bud­ska­pet ha noen vir­ke­lig me­ning, må det være gyl­dig hele året og for hele livet.

De­sem­ber er må­ne­den da nord­menn strøm­mer til kir­ke­ne som aldri el­lers i året. Ikke minst sam­ler jule­kon­ser­te­ne mye folk.

Mu­lig­he­te­ne som lig­ger i at men­nes­ker får høre og synge de klas­sis­ke krist­ne jule­san­ge­ne, skal vi ikke un­der­vur­de­re. Disse san­ge­ne bærer med seg mye evan­ge­lisk lys og varme. Men det tren­ger vi ikke bare i mørke­ti­den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det store spørs­må­let er hva som blir igjen av kris­tent liv og en­ga­sje­ment når jule­pyn­ten er pak­ket bort, jule­ma­ten er for­tært og jule­stem­nin­gen er for­duf­tet.

Høy­ti­der er ver­di­ful­le, men le­ven­de kris­ten­tro er hver­dags­tro.

For fem år siden ga re­li­gions­so­sio­lo­gen Pål Rep­stad og språk­vi­te­ren Anne Løv­land ut boken «Jule­kon­ser­ter». Ba­sert på nær­me­re 30 kon­sert­be­søk søkte de å svare på hva som får sta­dig flere nord­menn til å opp­søke kir­ker for å høre sang og mu­sikk på kalde og mørke før­juls­kvel­der.

- Gjen­nom å holde le­ven­de en sang­tra­di­sjon med en viss kris­ten for­ank­ring og få folk inn i kir­ke­ne, ved­li­ke­hol­des en form for til­hø­rig­het til folke­kir­ken, sa Rep­stad til NTB den gan­gen. Han la til at det drei­er seg om «et sta­bilt, lavt nivå». I for­mid­lin­gen re­gist­rer­te han at «hel­ve­te, for­ta­pel­se og bots­gang er helt borte».

Fore­stil­lin­gen om at jule­evan­ge­li­et er mil­de­re og lu­ne­re enn bud­ska­pet som for­mid­les ved de andre krist­ne høy­ti­de­ne, vir­ker til å være ut­bredt. Men det er like fullt en mis­for­stå­el­se.

Frel­se­ren kom rik­tig­nok som et sår­bart barn, men han var mek­tig nok til at vis­menn kom lang­veis fra for å tilbe ham - og far­lig nok til at Her­odes for­søk­te å drepe ham.

I Bet­le­hem møtte Maria og Josef steng­te dører og ble hen­vist til en stall. En fød­sel er aldri nus­se­lig, men enda mind­re under slike for­hold.

Julen hand­ler dy­pest sett om Guds kjær­lig­het, men det gjør også pås­ken. Og begge høy­ti­de­ne for­tel­ler om et drama på liv og død. Det må ikke for­svin­ne i vår trang til å gjøre det ko­se­lig for oss selv og hver­and­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gle­den over julen kom­mer ikke i et rik­tig per­spek­tiv uten at vi får se sam­men­hen­gen Bi­be­len gir for det som skjed­de. Gud ble men­nes­ke for å gi men­nes­ket håp for tiden og evig­he­ten.

Håpet er knyt­tet til per­son­lig tro på Jesus som frel­ser og Herre. Der­med er den sanne jule­gle­den ikke en abs­trakt god­fø­lel­se i møte med kjære tra­di­sjo­ner, fine ord og vak­ker mu­sikk. Tvert imot er det fryd over at vi som satt i mør­ket, har fått se et stort lys.

I pro­lo­gen til sitt evan­ge­li­um skri­ver Jo­han­n­es om Jesus at han «kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham». Sans for krist­ne tra­di­sjo­ner er ikke ens­be­ty­den­de med at vi øns­ker å ha Jesus som frel­ser.

Opp­dra­get er li­ke­vel å dele bud­ska­pet om ham som er full av nåde og sann­het, med alle. Og fort­satt gjel­der det at «alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn», som Jo­han­n­es skri­ver.

Be­geist­rin­gen over at men­nes­ker søker til kir­ke­ne for å høre krist­ne san­ger i ad­vents- og jule­ti­den må ikke føre til at vi «mar­keds­til­pas­ser» evan­ge­li­et.

Et ufor­plik­ten­de bud­skap som ikke ut­ford­rer til tro og etter­føl­gel­se, vil i leng­den virke mot den opp­rin­ne­li­ge hen­sik­ten. Det går an å be­dø­ve til­hø­re­re med be­kref­tel­ser uten bi­belsk be­legg.

Den store gle­den i julen er knyt­tet til at den brin­ger løs­nin­gen på men­nes­kets dy­pes­te pro­blem: syn­den og døden. Men da må Jesus få bli vok­sen. Vi må følge ham vi­de­re i tro gjen­nom hans liv, død og opp­stan­del­se.

Skal jule­bud­ska­pet ha noen vir­ke­lig me­ning, må det være gyl­dig hele året og for hele livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
- Nå blir det skolegudstjeneste likevel!