STEVNEMØTE: Hvor kommer egentlige ordet stevne fra? Er det noe nymotens fra vår tid? Nei, slett ikke. Jesus inviterte faktisk sine disipler til stevnemøte, skriver Sten Sørensen.

Jesus inviterte til stevne – derav sommerstevne

Det har vært sommerstevner i landet vårt siden jeg var barn. Man har reist fra nord til sør for å bli inspirert og oppbygget. Fra min barndom hørte jeg mest om sommerstevnene i Sarons Dal og teltmøtene på Justøya Bibelcamp med John Olav Larssen. Hvor kommer egentlige ordet stevne fra? Er det noe nymotens fra vår tid?

Nei, slett ikke. Jesus inviterte faktisk sine disipler til stevnemøte. La oss lese: «Så dro de elleve disiplene av sted til Galilea, til det fjellet der Jesus hadde satt dem stevne. Matt 28,16.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus kalte dem til stevnemøte. La meg først definere ordet «stevne»: Det betyr ut fra grunnteksten å avtale et bestemt sted der man treffes på et bestemt tidspunkt. Jesus hadde avtalt et bestemt sted til et bestemt tidspunkt – derfor møtte disiplene Jesus på fjellet.

Les også
Bruker ferien som frivillig på sommerstevne

Jesus framstår som Herre: Den oppstandne og levende Jesus trådte fram for disiplene. Så hørte de ordene: «Meg er gitt all makt i Himmel og på jord.» Når Jesu innbyr til stevnemøte vil hovedfokus være at han vil vise oss sin makt. Hans oppstandelse vitner om hans makt over døden og dødskreftene. Døden kunne ikke holde på ham. Jesus har seiret over synd og død.

Det er viktig å fokusere på Jesu allmakt. Altfor mange fokuserer på egen og andres svakheter og feil. Det hjelper lite. Vil du oppleve en enda bedre dag – fokuser heller på Jesus, hans kraft og nåde! Stevnemøte med Jesus skal ha fokus på ham, og hva han er i stand til å gjøre.

Jesus framstår som lærer: Jesus taler om opplæring i sitt ord, og om å gjøre disipler. Disippel høres kanskje litt gammelmodig ut. I vår tid ville vi vel heller kalle det elev eller lærling.

Les også
Stevnemål i Sarons dal: Vil sende ut 365 nye misjonærer

Jesus utfordrer til misjon: «Gå ut og gjør alle mennesker til disipler.» Misjonsbefalingen står det som overskrift over dette avsnittet, og er et av de mest sentrale avsnitt i Bibelen. Disse Jesus-ord er gjengitt i ulik form i alle evangeliene og Apostlenes gjerninger. Dette er en hovedsak for Guds menighet.

Jesu løfte til disiplene: «Og se, jeg er med dere alle dager.» Det betyr gode dager og vanskelige dager. Jesus er med oss. Han som har all makt. Jesus vil gjerne ha stevnemøte med oss. Du kan møte han på en fjellknaus, eller ved strandbredden. Eller i hjemmet eller i bønnekroken din.

Les også
De er kristne, funksjonshemmet og følges av tusener på sosiale medier

Stevnemøter forbinder vi med noe kjærlighetsfullt og godt. Vi sier strålende: «Jeg skal ha stevnemøte med kjæresten min!» For noen fantastiske stunder der er!

Nå inviteres du herved til stevnemøte med Jesus!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stevnemøte på fjellet i Galilea har satt dype spor i verdenshistorien! Vår tid trenger nye stevnemøter med Jesus!