MANGFOLD: Skal vi sikre mangfoldet, må vi finne en modell som ivaretar de ideelle og de små enkeltstående barnehagene på en bedre måte enn i dag, skriver KrF-representanten.

Ideelle barnehager må sikres

Vi må sette en stopper for å kunne spekulere i bemanningsnorm og kvalitet. KrF vil at offentlige midler følger barna.

Tidligere i sommer la et partssammensatt utvalg, ledet av Knut Storberget fram en grundig analyse og flere forslag på endring av finansieringen fora private barnehager. Utvalget slår fast at mangfoldet på eiersiden i norske barnehager forsvinner.

Ideelle og små barnehager taper i kampen mot store barnehagekonsern i en finansieringsmodell som har bidratt til smådriftulemper og tilsvarende stordriftsfordeler i den private barnehagesektoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Storbergutvalgets flertall foreslår en modell som reduserer forskjellene, gir kommunesektoren større innflytelse og sikrer mer kontroll over hvordan offentlige midler kommer barna til gode.

KrF er opptatt av å sikre private barnehager en forutsigbar finansiering framover. Dette er barnehager som har levert kvalitet og sikret full barnehagedekning. Man kan ikke lage nye modeller som bidrar til å skape en usikker hverdag for disse.

Situasjonsbildet som skapes forteller oss at vi må finne fram til en mer balansert finansieringsmodell som sikrer mangfoldet og som kan bidra til å stoppe den galopperende utviklingen av små og ideelle barnehager som er nedleggingstruet og derfor ser oppkjøp som eneste alternativ til nedleggelse.

KrF er opptatt av å skape en barnehagepolitikk som bremser denne utviklingen samtidig som det ikke skal gå på bekostning av forutsigbarhet i driften av alle private barnehager. Vi trenger en finansieringsmodell som sikrer en mangfoldig barnehagesektor.

Ideell virksomhet er en viktig del av den ikke-offentlige sektoren. Den er ikke basert på profitt og har gjennom århundrer vært en kraft i vårt sivile samfunn som har bidratt til å bygge opp og trygge viktige velferdstjenester i vårt samfunn på mange områder.

Skal vi sikre mangfoldet, må vi derfor finne en modell som ivaretar de ideelle og de små enkeltstående barnehagene på en bedre måte enn i dag.

KrF mener derfor vi må ha et klart skille mellom ideell og annen privat drift, og sikre at små, ideelle gis grunnlag for en positiv differensiering i finansieringssystemet.

Allerede i 2018 fikk KrF flertall i Stortinget for en utreding som skulle avklare mulighetene for et skille mellom ideelle og kommersielle barnehager.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kunnskapsdepartementet slo den gang fast at det ikke var lov med et slik skille innenfor gjeldende lovverk. Nå mener vi det er på høy tid at regelverket endres om vi ikke skal få barnehagedød på samvittigheten!

Storberget-utvalget presenterer en særdeles god definisjon av ideelt eierskap i barnehagesektor. Denne heier vi på!

For å bli definert som en ideell barnehage må følgende vilkår være oppfylt:

– Barnehagen er godkjent som skattefri institusjon etter skattelovens § 2-32.

– Barnehagen skal ha vedtektsfestet at det ikke kan tas utbytte og at dette gjelder for alle ledd i barnehagedriften.

– Alle inntekter og eventuelt overskudd skal reinvesteres i barnehagerelaterte kostnader for å utvikle barnehagetilbudet og sikre fremtidig barnehagedrift jf. barnehagelovens § 23.

Dette må ligge til grunn når vi nå videre skal se på hvordan ideelt eierskap skal ivaretas i barnehagesektoren.

De ideelle barnehager står i en særstilling. Da må ideelt eierskap sikres ved at utbygging og større vedlikeholds og rehabiliteringsprosjekter ivaretas gjennom fortsatt tilgang til lån i Husbanken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kommunene må gis rett til å skille mellom ideelle og kommersielle barnehager. Dagens system gir ikke anledning til dette, men vi har et behov for en mekanisme som sikrer at kommunene selv kan velge hva slags barnehage de ønsker i kommunen.

Kommunene må gis rett til å skille mellom ideelle og kommersielle barnehager.

Det er en bred politisk enighet om at barnehagene er til for barna. Da kommer vi ikke utenom profittdebatten. Vi må ha transparente regnskap for hver enkelt barnehage for å sikre at pengene går til barna.

De aller fleste barnehageeiere opererer innenfor små marginer, og tar heller ikke ut mer utbytte enn hva som kan ansees rimelig med noen unntak.

Vi må sette en stopper for å kunne spekulere i bemanningsnorm og kvalitet. KrF vil at offentlige midler følger barna, og ikke at det er et bidrag til eierne!

Vi står ved et veiskille. Legges denne utvalgsrapporten i skuffen, risikerer vi at ideelle barnehager blir en utrydningstruet art i den norske barnehagefloraen. Det vil for barn og foreldre i Norge være et stort tap.