«HJERNEVASK»: Ingelinn Lossius Skeie (bildet) poengterer at «hjernevask» kan oppleves støtende for 9-10 åringer, selv om ikke aktiviteter er involvert, skriver Solfrid Jarsve Brekke.

Hvem sine krenkelser skal tas på alvor?

I flere tiår har humanetikere fått lov til å nekte sine barn undervisning i kristendom på grunnskolen.

I de siste årene har det pågått en radikal endring av norsk lovverk, som har blitt justert i forhold til Yogyakrata-prinsippene, som er utarbeidet av trans-aktivister som Martine Rothblatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Yogyakarta prinsippene er ikke godkjent av FN, men er omfavnet av norske myndigheter, uten noen demokratisk prosess i det norske folk.

Straffeloven har blitt endret. Tidligere har krenkelser blitt definert som noe objektivt og dokumenterbart, men er nå blitt en subjektiv følelse. Enhver kritikk kan oppleves som «krenkelse».

Bufdir (barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) har kvalitetssikret Ung.no, der ungdom lærer at de fra 14 års alder kan ta pubertetsblokkere, fra 16 års alder kan ta kjønnshormoner, og jenter lærer at de fint kan skjære av seg brystene.

Siden vi har dette virvar av undervisning basert på subjektivt føleri, vil jeg her fortelle om en konkret hendelse. En subjektivt følt krenkelse.

Krenkelsen kom som en følge av at radikal kjønnsideologi gjorde sitt inntog i norsk offentlig grunnskole.

Ingelinn Lossius-Skeie er første vara til Stortinget for PDK i Agder. 9. mars kom sønnen på 9 år hjem fra skolen, og fortalte at de hadde lært på skolen om «hen» og at «gutter og jenter bare er utseende». Han var fortvilet, og moren beroliget ham med at «dette er bare løgn».

Ekteparet Lossius Skeie sendte en klage til skolen, som nektet å innrømme feil. Paret ble nektet å ta opp saken på foreldremøtet.

Ekteparet søkte om fritak for undervisning i radikal kjønnsideologi, og særskilt det at læreren selv tok initiativ til å undervise om «hen» og «født i feil kropp».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De begrunnet søknaden med at disse begrepene ikke hører hjemme i undervisningen for grunnskolen. De kan heller ikke se at begrepene er nevnt i kunnskapsmålene for skolen.

Begrepene er ikke-vitenskapelige og egnet til å skape forvirring hos barn. Søknaden ble avslått av skolen. Foreldrene sendte en klage til Statsforvalteren.

Samtidig tok de barna ut av den offentlige grunnskolen, og hadde i stedet hjemmeundervisning. Etter hvert fikk de barna over i en privatskole.

Den 25. mai fikk ekteparet svar fra statsforvalteren i Agder Svein A. Yttedal. Han avslo deres søknad, og begrunnet avslaget med at undervisning ikke er «aktivitet».

Ingelinn Lossius Skeie poengterer at «hjernevask» kan oppleves støtende for 9-10 åringer, selv om ikke aktiviteter er involvert.

I undervisningsopplegget «Link til Livet» er det et kapittel om «seksuelt mangfold». Elever i 2. til 4. klasse må svare på spørsmål som: «Er alle mennesker jente eller gutt?».

Det er vanlig at lærere konkluderer til sist. Det blir vanskelig for lærere som lar fakta tale for seg selv, og tror på vitenskapelig biologi.

Fanatisk LGBTQ-troende lærere, kan lett ta seg til rette, gå ut over tematikken og fortelle elevene ting de ikke har behov for å lære.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ytterdal kalte Lossius-Skeie sitt syn for et «livssyn», men ekteparet mener at «sannhet» er mer treffende karakteristikk. Dette «livssynet» stemmer overens med biologien, genetikken og den forståelsen som sekulære, kristne m.fl har hatt i flere tusen år.

Hva blir konsekvensene av å forkaste et objektivt vitenskapssyn? Skal skolen være en arena for subjektivt føleri?

Hva blir konsekvensene av at diagnoser stilles på subjektivt grunnlag? Skal leger stille en diagnose, fordi noen påstår de har en sykdom, uavhengig av objektive kriterier?

Vi ser her konkrete eksempler på at «retten til å føle seg subjektivt krenket», ikke gjelder for alle, og på at politikernes maniske lovendringstiltak har store uforutsette konsekvenser på samfunnet.

Partiet De Kristne har programfestet to kjønn og samlivsformen mor/far/barn som norm, og vil ha kristendommen inn i skolen.