Hva KRLE ikke er

Skal barn i 2013 komme til tro på Jesus Kristus, er fortsatt hjemmet og det kristne fellesskapet de viktigste arenaene.

De­bat­ten om KRLE har vært in­ter­es­sant, men på flere måter også ulyk­ke­lig. Det er tanke­vek­ken­de at en end­ring som i ho­ved­sak går ut på å legge til én bok­stav i et navn og å fast­set­te en kvan­ti­ta­tiv vek­ting av fa­gets ele­men­ter i tråd med al­le­re­de gjel­den­de prak­sis mange ste­der, vek­ker så ster­ke re­ak­sjo­ner.

Dét for­tel­ler oss først og fremst at i et land hvor det store fler­tal­let fort­satt er med­lem­mer av Den nors­ke kirke, har mange et tid­vis an­strengt for­hold til den tro som lan­dets folke­kir­ke re­pre­sen­te­rer. De­bat­ten på NRK1 tors­dag for halv­an­nen uke siden un­der­stre­ket dette po­en­get.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kris­te­lig Folke­par­tis ho­ved­an­lig­gen­de er ikke om kris­ten­dom­men ut­gjør 55 eller 54 pro­sent av det to­ta­le pen­sum, men at det na­tur­lig nok bør fore­lig­ge en ri­me­lig vek­ting i for­hold til den be­tyd­nin­gen kris­ten­dom­men har hatt og fort­satt har i det nors­ke sam­fun­net.

Denne pro­blem­stil­lin­gen har en lang rekke pa­ral­lel­ler, blant annet lærer nors­ke skole­ele­ver mer om Hen­rik Ibsen og Bjørn­stjer­ne Bjørn­son enn de lærer om uten­lands­ke for­fat­te­re hvis lit­te­rære ar­beid hol­der svært høy kva­li­tet.

Hu­man-Etisk For­bund synes å ar­bei­de for et grunn­leg­gen­de an­ner­le­des fag, og de er en ærlig sak. Men selv om både sikh­er og ba­hai­er er hjer­te­lig vel­kom­ne til Norge, ville det være una­tur­lig om deres tro skul­le ha samme plass i den nors­ke sko­lens fel­les re­li­gions­fag som den his­to­risk sett do­mi­ne­ren­de troen her i lan­det.

En annen vik­tig di­men­sjon i denne de­bat­ten har imid­ler­tid et nær­mest mot­satt for­tegn: noe av kri­tik­ken mot KRLE synes å ha ut­gangs­punkt i et inn­trykk av at KrF nå vil snik­inn­føre tro­s­opp­læ­ring i sko­len igjen. Denne kri­tik­ken er uri­me­lig. Det lig­ger ikke i de fire ikke-so­sia­lis­tis­ke par­ti­enes sam­ar­beids­av­ta­le at sko­lens gamle for­måls­pa­ra­graf skal gjen­inn­fø­res.

Selv om kris­ten­dom­men vil ha en stør­re plass enn andre re­li­gio­ner i fa­gets inn­hold, har læ­rer­ne i lan­dets of­fent­li­ge skole fort­satt ikke an­led­ning til å pre­sen­te­re kris­ten­dom­men som mer sann enn andre re­li­gio­ner. KRLE er sta­dig å be­trak­te som et ori­en­te­rings­fag.

Dette er det vik­tig å være klar over, ikke minst for de mange krist­ne vel­ger­ne som gle­der seg over den sei­e­ren KrF her har fått til en end­ring som det i ut­gangs­punk­tet ikke var fler­tall for i Stor­tin­get. Det er ikke slik at krist­ne for­eld­re nå kan tenke at sko­len på nytt inn­tar rol­len som bar­nas vei­vi­ser i tros­spørs­mål. Den opp­ga­ven lig­ger først og fremst hos for­eld­re­ne, nor­malt i sam­ar­beid med me­nig­het eller for­sam­ling.

NLM Nor­ge-le­der Øy­stein Engås spur­te nylig om nors­ke krist­ne for­eld­re i rea­li­te­ten har tatt inn­over seg hvor store end­rin­ger kris­ten­doms­fa­get har gått gjen­nom de siste 15-20 årene her i lan­det. Det er et vik­tig spørs­mål.

For mange års­kull med nors­ke skole­ele­ver har kris­ten­dom, KRL, RLE, og etter alt å dømme også KRLE når dette faget kom­mer i gang for alvor, hatt en helt annen funk­sjon enn den krist­ne tro­s­opp­læ­rin­gen skul­le ha. Se­ku­la­ri­se­rin­gen stan­ser ikke med etab­le­rin­gen av KRLE, og Norge opp­hø­rer ikke å være et flerre­li­giøst sam­funn med de end­rin­ge­ne som er ved­tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skal barn i 2013 komme til tro på Jesus Kris­tus, er fort­satt hjem­met og det krist­ne fel­les­ska­pet de vik­tigs­te are­na­ene.

Les også
Også NLM vil styrke satsingen på trosopplæring
Les også
Storsatsing på åndelig liv i hjemmetLev livet
Les også
Nekter for symbolpolitikk