TRO: Mennesket har i Kristus håp om evige frelse og legemlig oppstandelse, skriver Kjetil Mæhle.

Hva er tro?

Skal vi ha en definisjon, er det best at vi får den ordrett fra skriften. Det får vi i Hebreerbrevet 11:1. «Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees.» Her er troen klart definert som to størrelser. Den er full visshet om det som håpes. Deretter er den overbevisning om ting som ikke sees.

Troen er altså overbevisning. Ikke overbevisning om det synlige, men det usynlige. Er troen overbevisning er den en motsats til tvilen. For er vi overbevist er vi både sikre, faste og trygge på hva vi tror.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi er så trygge at vi innordner og lever livet i tro. Nå er ingen fødd med tro. Den læres og må næres. Den skal vokse fra frø til treets fullmodne frukt. Hva kommer troen av? Den kommer av forkynnelsen og forkynnelsen kommer av Jesu ord. (Rom. 10:17).

De fleste har hørt uttrykket: «Det er mer mellom himmel og jord …» Det er en erkjennelse av at det er mer enn det vi ser, hører og kan oppfatte. Det er gjerne både folkelig og jordnært å innse det. Er jeg derimot en materialist tror jeg at kosmos utelukkende består av materie.

Alt kommer ut av materien og materien er alt som er. Det er dette som er materialisme og naturvitenskap sammen med evolusjonsteorien kan nok defineres som materialistiske.

Selv om vi læres opp til en ugudelig forståelse av skapelsen har mennesket en iboende erkjennelse av at det er mer mellom himmel og jord … Dette «mer» er det Bibelen åpenbarer.

Troen kommer ikke ved vitenskapelig bevis eller forskning. Den er heller ikke basert på verdslig kunnskap, innsikt eller noen menneskelig visdom. Troen kommer av forkynnelsen. Og det som forkynnes er åpenbaringen. Gud har åpenbart seg i historien. Gud åpenbarer seg i dag. Og Gud vil åpenbare seg i fremtiden.

Han sendte sin sønn Jesus Kristus og viste oss hvem Faderen er. I dag er Den Hellige Ånd, den tredje person i Gudommen nærværende i verden. Og når tiden er inne vil Jesus Kristus komme tilbake. Ikke som en fattig tjener, men som Den Allmektige.

Derfor er tro en helt annen størrelse enn naturvitenskap. For troen er åpenbaring. I det Peter bekjenner at Jesus Kristus er Guds sønn sier Jesus til ham: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen.» Matt. 16:17. Åpenbaringen kom ved Guds nåde og kraft, ikke ved menneskelig kløkt og forstand.

Tro er ikke billig eller lettvint. Den er heller ikke overfladisk eller flyktig. Det som overbeviser er åpenbaring fra Gud. Jesu ord er Ånd og Liv. (Joh. 6:63). Tro er å tro på Jesu ord og åpenbaringen Gud gir oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ved å lese og høre Guds ord kommer menneske i berøring med Guds Ånd og med Livet. I det møtet vil menneske måtte ta valget: Tror jeg Jesus? Er svaret nei, fornektes Gud. Er svaret ja må jeg omvende meg og følge Ham. Den som gjør det vil oppleve at Gud kommer til Ham. (Joh. 14:23). Da kan vi si med tyngde, fra hjertet, som Job gjorde: «Jeg vet at min gjenløser lever». Job. 19:25.

Tro er ikke billig eller lettvint. Den er heller ikke overfladisk eller flyktig.

Det er ikke sikkert at jeg kan forklare det jeg tror. Det er heller ikke sikkert at jeg kan forstå alt hva jeg tror. Jeg kan ikke forstå hvordan Gud kan skape himmel og jord på seks dager. Heller ikke hvordan Gud kunne ånde liv inn i Adam ved å blåse i hans nese. Jeg kan ikke forstå hvordan Jesus Kristus kunne vekke opp Lasarus.

Heller ikke kan jeg forstå hvordan Gud en dag skal reise opp alle mennesker legemlig. Det er i det hele mye jeg ikke forstår. Men tro handler ikke om å forstå, det handler om å kjenne den Usynlige og leve i samfunn med Ham. Vi tror på Jesus Kristus. Hans ord. Hans gjerning. Hans løfter.

Det jeg forstår er at Gud er Gud. Hans gjerninger er over det naturlige. Derfor er det ikke vanskelig å tro på en skapelse på seks dager. Den er overnaturlig og kan ikke forklares vitenskapelig. Derfor er Bibelen er farlig og fryktet bok.

Den utfordrer mennesket, verden, materialismen og åpenbarer de usynlige åndelige realitetene. Gud er Ånd og kan ikke fattes ved legemets sanser. Men Bibelen åpenbarer hvem Gud er. Og vi, vi kommer til Ham i tro. Troen som kommer av forkynnelsen. Og forkynnelsen som kommer av Jesu ord.

«… be til din Far som er i det skjulte … Han skal lønne deg i det åpenbare.» Gud er i det skjulte! Bønnesvaret kommer i det åpenbare. Guds rike er nær sa Jesus. Vi kan ikke se Guds rike. Men det er iblant oss. Ja, det er i den som tror. Vi kan heller ikke se Den Hellige Ånd. Men vi kjenner Ham.

Mennesket har i Kristus håp om evige frelse og legemlig oppstandelse. For jordens del har vi det håpet at Jesus kommer tilbake, med stor kraft og herlighet, i det synlige for å opprette sitt tusenårige fredsrike. Da vil alt som vekker anstøt hos Gud bli tatt bort fra jorden.

Ja, det er fremtid og håp – for den som tror Jesus Kristus.