Hegertuns mellomposisjon

«Det trofaste samlivet» er tittelen på boken som MF-professor og mangeårig pinseleder Terje Hegertun nylig har gitt ut.

Her tar han til ordet for å etablere en mellomposisjon hvor han åpner for at et kristent ekteskap også kan bestå av to av samme kjønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Begrunnelsen er at en trenger ikke å slutte seg til alt som preger debatten om kjønn og samliv. Hegertun mener det går an å innta det standpunkt han inntar uten med det å bli teologisk liberal.

PROFESSOR: MF-professor Terje Hegertun er aktuell med boken «Det trofaste samlivet».

Mitt spørsmål er: Er det Gud som har gitt han «visdoms og åpenbarings Ånd» til å skrive det han skriver? Ut fra det jeg leser i Bibelen kan jeg ikke se at Den Hellige ånd gir en slik innsikt og forståelse av Guds ord.

Det hellige Guds ord er jo Åndens verktøy, og med det er det Han overbeviser om hva som er rett og galt, hva Skriften sier til enhver tid.

Nå står det klart i Guds ord at når Gud skapte menneskene, skapte Han dem i sitt bilde, til mann og kvinne skapte Han dem. (1 Mos 1:279) Og mellom disse to er det ekteskapet skal leves som det trofaste samlivet.

Dette er den gudgitte ramme for det ekteskapelige samlivet mellom en mann og en kvinne. Noen endring i tråd med det som Hegertun tar til orde for finner jeg ikke i Bibelen.

Gud sier ikke en ting og senere mener Han noe annet. Det Gud har sagt fra tidens begynnelse står fast til evig tid.

Nå taler Guds ord om at vi som mennesker skal elske hverandre, slik Gud har elsket oss i Jesus Kristus. Men denne kjærlighet, agape, åpner ikke opp for en ekteskapelig kjærlighet mellom to mennesker av samme kjønn.

Den skal leves ut mellom en mann og en kvinne i et trofast samliv mellom de to.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det tales ofte om et konservativt og klassisk syn på ekteskapet mellom en mann og en kvinne. Det kan være vanskelig å tyde de to orene, hva det egentlig menes.

For meg er det, det gudgitt syn som gjelder, og som må ligge til grunn. Ikke om det er konservativt eller klassisk. Noe annet syn finnes ikke.

At det kan trenges en tilnærming og et språk som gjør enn bedre i stand til å kommunisere er sikkert på sin plass. Men det må ikke gå på akkord med den gudgitte ramme som Bibelen har satt.

Her gjelder det at vi, «les som det står og tror som det står, aldri et Ord av Skriften for går». Her trenger vi i sannhet og be for og med hverandre, som kristne, at «at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far – må gi deres hjerter opplyste øyne så dere kan forstå -». (Efs 1:17-18)