Har vi mistet varmen?
En hjemvendt misjonær stilte overstående spørsmål da han med sorg så den åndelige utviklingeni landet han i sin tid var sendt ut fra.
Det har - antagelig med stor rett - vært skrevet mye i Dagen i sommer om kriser i Kristen-Norge:
Forkynnerkrise, Pastorkrise, mannskrise, lederkrise, rekrutteringskrise. Sant kristenliv går på dypet. Jeg behøver ikke gå lenger enn til meg selv. Er kristenlivet mitt overfladisk? Livsnytelse framfor korsvei? Feighet framfor frimodig vitnetjeneste?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Guds rike er mer enn en bedrift. Uten meg kan dere intet gjøre, sier Jesus i Joh.15. Framfor alt: Er jeg som vil vinne mennesker for Jesus, kjent av ham? Lever jeg i hans nåde? Etter et oppbyggelsesmøte, sa en mann: Det er godt å høre på en som har erfart nåden!
Lever kristenfolket i Norge i dag i erfaringen av nåden? Er virkelig evangeliet en dyrebar skatt for kristenfolk i dag? Visst kjenner vi det i teorien. Men hva betyr Jesu soning for mine synder, for meg i dag - nå?
Evangeliet er det minst selvfølgelige vi har, sier Asbjørn Nordgård, Det må holdes levende for oss! Evangeliet - det minst selvfølgelige? Noen vi kanskje hevde at det er det mest selvfølgelige. Jesus har jo ordnet alt for oss, ved sin død og seirer på Golgata.
På hvilken måte holdes evangeliet levende for oss? Jeg vil påstå at det skjer ved at vi får avdekket vår synd. Det er ikke behagelig. Det er heller ikke populært å tale om synd. Det kommer det aldri til å bli. Men det første Jesus sier i Joh.16.8 om Sannhetens Ånds oppgave, er nettopp dette: Han skal overbevise om synd.
Ei ung jente fortalte nylig til et misjonsblad at hun hadde bedt i lang tid om å få se sin synd. Hun ble bønnhørt. Da, sa hun, ble tekstene i Bibelen om synd og nåde nye for meg! Forferdelsen (over egen synd), sier Carl Fr. Wisløff, er en negativ forutsetning for troen.
Ja, sier noen, en trenger å se at en er en synder når en er uomvendt, slik at en kan se at en behøver Jesu frelse, men etter at en er blitt en kristen er en jo blitt et nytt menneske! Det er også sant. Men Bibelen er full av eksempler på at Guds utvalgte nådebarn hadde en syndig natur å slite med. Bare les om David i Samuelsbøkene, eller Peter i NT.
Hvordan kan vi vokse i nåde og kjennskap til den Herre Jesus Kristus, som Peter oppfordrer til i 2.Pet.3,18 ? Jeg tror Per Nordslettens liv sier noe om det. Han skildrer det slik: Så lenge jeg er her på jorden, jeg plages daglig av min synd. Jeg fattig var, er verre vorden, ser mer og mer av hjertets dynd. Dog får jeg være Jesu brud, Å, du forunderlige Gud!
En tidligere misjonsleder, Tore Tungland forteller fra sine yngre dagers rike kristenliv: De eldre forkynnerne talte slik at når en satt og hørte på dem så mistet en enhver tro på at det var håp for oss å bli frelst. Vi ble totalt avkledd. Vi gikk fortapt under talerstolen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Men når evangeliets lys skinte, fikk en se at en hadde det evige liv i Jesus, en var ikledd Kristi fullkomne rettferdighet, det var frelse for syndere.
Å tro er å komme til Jesus med sine synder, sa de gamle. Hvis dette ikke lenger er dagsaktuelt for oss, slukner varmen og livet.
Dermed blir også nøden for de ufrelste og det å ta ansvar for oppgaver i Guds rike borte. Da erstatter vi den gode del med jordisk glede, nytelse og jordisk trygghet. Og krisen blir total - om ikke Herren får stanset oss og tatt seg av oss på nytt.
Synd og nåde Knut Lid Skollenborg