UTVALGT: Jøder i bønn foran Vestmuren i Jerusalem.

Guds folk betyr Guds redskap

«Hvis du har rett i at Israel er Guds utvalgte folk, betyr det da ikke at Gud er rasist?» Det spørsmål fikk jeg for mange år siden i en kirke i Danmark.

Spørsmålet stilles også i Norge. I en kronikk i Aftenposten tilbake i 2006 formulerte Jostein Gaarder det på denne måte: «Å opptre som Guds utvalgte folk er ikke bare dumt og arrogant, men en forbrytelse mot menneskeheten. Vi kaller det rasisme.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å kalle Gud rasist er opprørende. Men på en måte forstår jeg godt spørsmålet. På den ene siden forkynner Bibelen klart og sterkt at hos Gud er der ikke personanseelse.

Han elsker ethvert menneske. Uten hensyn til etnisk bakgrunn. I Guds hjerte er der ikke forskjell på jøde og greker, russer og ukrainer, nordmann og dansker.

På den andre siden erklærer Bibelen frimodig at samme Gud har utvalgt ett folk på jorden til sitt særlige eiendomsfolk.

Hvordan kan begge sider være sanne? Hvordan kan Gud på én gang elske alle uten forskjell og samtidig ha et utvalgt folk? Det spørsmålet fører oss like inn i kjernen av forståelsen av både Israel og Israels Gud.

Første gang Israels folk blir nevnt i Bibelen, er i 1. Mosebok 12. Gud lover Abraham at han skal bli stamfar til «et stort folk».

Gud forklarer uttrykkelig hva som er formålet er med dette folk: «Gjennom deg skal alle jordens slekter velsignes.»

I Edens hage var alt liv under en paradisisk velsignelse. Men i syndefallet kom hele jorden inn under forbannelse.

Og så skaper Gud Israels folk. Han velger et ektepar, som ikke kan få barn, og viser på den måten at folket utelukkende ble til fordi han ville det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvorfor? Fordi Gud vil bringe Paradisets velsignelse tilbake til verden. Ikke kun til ett folk, men til alle folk. Gud utvalgte Israel for å bruke dette folket til å velsigne alle mennesker.

Slik gikk det. Gjennom Israel har Gud velsignet verden med Bibelen. Gjennom Israel har Gud gitt mennesker sinn sønn. Og ved Jesu gjenkomst vil Gud bruke Israel som scenen for de siste store begivenheter i denne verdens historie, inntil all forbannelsen for evig er utslettet på den nye jord.

Dette er avgjørende for å forstå det forholdet vi som kristne har til Israels folk. At Israel er Guds folk, betyr at de er Guds redskap til å velsigne alle.

Israels status som Guds folk er i virkeligheten et fantastisk evangelium til alle mennesker – også den danske kirkegjenger og den norske forfatter.

Israels utvelgelse er så langt fra rasisme som noe kan være. Det er Guds kjærlighet!