Guds ekklesia (menighet) vs heresy (splittelsespartier)

Hva sier Guds Ord om ekklesia - og hva advarer Gud mot?

Ingen mennesker kan starte en menighet. “Menighetsplanting” slik det foregår hos den moderne kristendom er en ondskap i Guds øyne. Ordet menighet på grunnspråket gresk er ordet ekklesia, og betyr ut-kalt /de(n) utkalte forsamling/menighet.

I det øyeblikk den første personen som bor på et spesifikt sted ble frelst, ble han den første ut-kalte personen som bor på det stedet, og han er nå den eneste som er med i ekklesia (den utkalte forsamling) som bor på hans bosted.

For eksempel:
Mads bor på Klepp. Han er den første som blir frelste personen på Klepp. Nå finnes det altså én ut-kalt person på Klepp, og han er nå den eneste i den utkalte forsamling/menighet på Klepp. Med en gang en ANNEN person som bor på det stedet blir frelst, blir den personen i samme øyeblikk av Gud lagt til ekklesia/menigheten på det stedet.

For eksempel:
Dina blir frelst i Klepp. Hun er nå altså den andre personen som er ut-kalt og bor på Klepp. Hun er altså i samme øyeblikk som hun ble frelst eller flyttet til Klepp, av Gud lagt til den ut-kalte forsamling som bor på Klepp.

Ekklesia (den utkalte forsamling/menigheten) på Klepp består alltid av ALLE de frelste (utkalte) personene som bor på Klepp. Så her og nå er det altså Mads og Dina.

Det samme gjelder for hver eneste ny person som blir frelst (utkalt) og bor på Klepp, eller frelste person som flytter til Klepp. I samme øyeblikk blir de personene en del av de utkalte (menigheten) på stedet der de bor - Klepp. Hele denne forsamlingen / menigheten er skapt til fellesskap i broderkjærlighet sammen, og befalt å ikke svikte sin egen forsamling (altså den på stedet der de bor, Klepp).

Så lenge Mads bor på Klepp kan han ikke kjøre til Sandnes og kalle seg et medlem av “menigheten i Sandnes”. Han tilhører kun menigheten der han bor. Ja, alle frelste mennesker er også universelt “de utkalte” og kan ha fellesskap med hverandre overalt. Men det er én menighet / én utkalt forsamling på hvert sted/by, og de er kalt til å IKKE svikte hverandre, men ha broderlig kjærlighet med sine søsken der hvor de bor. Sammen er de Kristi legeme på det stedet, og skapt til å vokse i troen og fellesskapet sammen.

Både Jesus og Paulus advarte mot at noen mennesker skulle begynne å dra deler av disiplene (frelste mennesker) etter SEG selv. Dette skal de gjøre ved at de drar noen frelste mennesker bort fra den utkalte forsamlingen de hører til, og får dem til å bli med i sitt eget prosjekt. Ved å gjøre dette gjør de det Gud kaller HERESY / de starter splittelsespartier.

For eksempel:
Si at i Klepp bor nå Mads, Dina og Stig. De ER altså menigheten på Klepp. For husk, menigheten på ethvert sted (inkludert Klepp) består alltid av - og kun av - ALLE de frelste menneskene som bor på det stedet.

Nå kan ikke for eksempel Håkon Villfarelse fra Sandnes reise med et team til Klepp, bygge et lokale og kalle det Betel Menighet. Og så kaller de alle som blir meldt inn i deres organisasjon for medlemmer i deres menighet. La oss si at Fredrik Forblindet fra Klepp, og Arne Anerikke fra Moi blir medlemmer her. Dette er ikke en “utkalt forsamling / menighet” i Guds øyne, ifølge Guds Ord. Hva er dette da? Jo, Håkon Villfarelse har nå nettopp gjort det som Gud advarer mot: Han har dratt deler av flokken (ekte frelste mennesker som egentlig tilhører fellesskapet der de bor), bort fra dem, og etter seg selv. Han har startet en kjødelig organisasjon, en heresi (splittelsesparti/faksjon/sekt). I beste fall er Håkon Villfarelse et åndelig småbarn som går imot Guds ledelse og handler i kjødet, eller i verste (og vanligste tilfelle) er Håkon Villfarelse en ulv i fåreklær.

Hva ønsker Gud skal skje med disse kjødelige splittelsesparitene som løgnaktig kaller seg menigheter? Jo, Gud ønsker at alle ekte frelste skal gå ut derfra og finne sammen med sine ekte søsken der de bor, for å ha jevnlig fellesskap sammen. Ja, de kan også besøke og ha fellesskap med andre søsken rundt om i landet og andre byer, men de kan ikke svikte sin egen forsamling, sine søsken på stedet der de bor.

Det er kun kjødelige mennesker som splittes av kjødelige grunner.

Gud bygger Sitt rike og satan bygger sitt rike. Enten samler man med Jesus, eller man sprer. Enten akter man på Herrens legeme, eller man forkaster det.