God helg!

«Det er ingen som hindrer oss i å bruke helligdagen slik den er tenkt», skriver Helge Unneland.

«God helg» er en fin hil­sen og et godt ønske som vi deler med hver­and­re når en ser slut­ten på ar­beids­uken. Det er «helg» - tid for hvile og re­sti­tu­sjon.

Ordet «helg» er let­te­re å for­stå rent språk­lig i ny­norsk-va­ri­an­ten. For på ny­norsk er de «røde da­ge­ne» i ka­len­de­ren - «helge­da­gar». Og Kris­ti Him­mel­farts­dag heter Helge­tors­dag, og Alle­hel­gens­dag - Helge­messe­sun­dag. Helg = hel­lig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når jeg spør kon­fir­man­ter hva de for­bin­der med ordet «hel­lig», får jeg mange svar. Sva­re­ne hand­ler of­test om hva en opp­le­ver som hel­lig, om hva en ser på som hel­lig - om en hold­ning. På samme måte som når en spør: «Hva er hel­lig for deg?». Jeg har lært at grunn­be­tyd­nin­gen av ordet «hel­lig» - er det som er «ut­skilt/ad­skilt og inn­viet til Gud». Med denne kunn­ska­pen i bunn kan vi opp­dra barn og unge til at noe er hel­lig.

Pres­ten tar ikke sølv­fa­tet i døpe­fon­ten med hjem og bru­ker det til frukt­fat når det in­vi­te­res til fest. For det er et hel­lig kar. En ar­ran­ge­rer ikke idretts­merke­prø­ve i kir­kens midt­gang med skole­klas­sen - fordi det var for dår­lig vær på idretts­ba­nen. Ikke noe galt med sports­lig ut­fol­del­se, men de fles­te vil synes at ste­det ikke pas­ser. Og «fø­lel­sen/hold­nin­gen» stem­mer - og grun­nen er at kirke­rom­met er vigs­let. Det er ut­skilt/ad­skilt fra alle andre hus - til å være et bøn­nens hus - et hel­lig hus.

Barna blir ikke opp­munt­ret til å sykle cross mel­lom grav­stei­ne­ne på kirke­går­den. Alle skjøn­ner det - men hvor­for? Jo, det er ut­skilt/ad­skilt fra de andre jor­de­ne - og vigs­let til hvile­sted for våre kjære.

At noe er hel­lig, har med hold­ning å gjøre. En hold­ning må øves. Mange suk­ker: «In­gen­ting er hel­lig len­ger». Vel, det vik­ti­ge er at du hol­der fast på at det er hel­lig for deg. At noe er ut­skilt/ad­skilt og inn­viet til Gud og er hel­lig - gir me­ning når vi sier: hel­li­ge ste­der, hel­li­ge gjen­stan­der og klær, og ikke minst hel­li­ge tider/hel­lig­da­ger. 5-10 mi­nut­ter - med en åpen Bibel og bønn foran et tent lys - blir en hel­lig stund. For du har ut­skilt/ad­skilt disse mi­nut­te­ne og inn­viet dem til Gud.

Gud gav oss en hvile­dag! Vi kan hvile med god sam­vit­tig­het. Vi kan hvile - fordi Gud gjør det! Søn­da­gen er sam­ti­dig en hel­lig dag, en dag vi er kalt til å gi Gud takk og lov og pris. En dag til re­krea­sjon - der vi ska­pes på nytt i Jesu Kris­ti bilde - ved syn­de­nes til­gi­vel­se og nå­dens ord og sa­kra­ment.

Søn­da­gen er truet av for­fla­ting. Noen vil at «an­ner­le­des­da­gen» skal bli som alle andre. Det vil være en stor kul­tu­rell end­ring! «Den store ar­ki­tek­ten» gav oss bu­de­ne. Fordi han vil oss det beste. Det er ingen som hind­rer oss i å bruke hel­lig­da­gen slik den er tenkt.

Kan hende lig­ger det et kall i det som nå er oppe til de­batt? Å fort­satt kunne ønske hver­and­re «god helg» - og in­spi­re­res til gå til kirke - legge av det som tyn­ger og finne hvile og nye kref­ter - fordi vi kjen­ner grunn­be­tyd­nin­gen! Søn­da­gen er en gave! Ta godt vare på den!

Helge Unneland

prostiprest

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Nei til søndagsåpne butikker
Les også
Hellige hviledager i 2013
Les også
La oss gjenerobre hviledagenAnne Sender