Gi, så skal dere få – det var Jesu ord

For de gav etter evne, det kan jeg bevitne, ja, over evne, av egen drift.

Det har blitt oppstanden rundt Filadelfia Kristiansand sin avtale med en bank, om at de som vil kan låne penger og gi til menighetsprosjektet.

For det første ser jeg ingen problemer med det. Idretts foreninger ber jo om penger fra sine medlemmer, støtt og stadig, uten at noen reagerer. Likevel - der er det ikke mange arrangementer du kommer inn på om du ikke betaler. En OL billett med fire overnattinger, uten flyreiser, koster vist fra 40-100 tusen kroner, leste jeg – Fire overnattinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva er da problemet med at noen låner noen tusen i en bank for å gi til noe som er en viktig del av livene deres – det er jo helt frivillig, og det vare mer enn fire dager. Her er historien til en giver.

PÅ 70 tallet ble jeg kjent med en broder, familiemann, som hadde i hjertet og gi et større beløp til et evangeliseringsprosjekt, og til et menighetsbygg under oppføring i Norge. Han gikk til en kjent foretningsbank, og pga hans ordnede økonomi fikk han låne hundre tusen kroner, som i dag, vil jeg anta, tilsvarer ca 500 000. Med andre ord en god del penger.

Denne troes handlingen ble en skikkelig velsignelse for prosjektene han gav til, men også for denne familien. Da menighetsmedlemmene så at en utenom menigheten hadde et slik giver innstilling, begynte også de å gi større beløp som hadde anledning til det. Resultat ble at bygget i seg selv ble oppført nesten gjeldfritt. Broderen selv ble også velsignet økonomisk og gjelden ble nedbetalt på rekord tid.

Det førte til at han igjen lånte penger for å gi det til Guds rike, denne gang mener jeg det var til to menightsbygg i utlandet. Det ble igjen meget anvendte penger til stor velsignelse på misjonsmarken. Igjen ble lånet raskt nedbetalt. Paulus snakker om i ”giverkapittelet” (2.Kor.8), sitat v3; For de gav etter evne, det kan jeg bevitne, ja, over evne, av egen drift. (les hele kapittelet)

Da broderen så den velsignelsen det var i å gi store beløp til Guds rike, ble han en stor bidragsyter til mange prosjekter og mange misjonærer ble velsignet. I dag står det flere menighetsbygg både i inn og utland som følge av denne ene mannens giverglede. Mange av mottagerne vet ikke engang at denne broderen er giveren.

Han var og er, så vidt jeg vet, ingen millionær, men en ”vanlig” arbeidsmann. Midt på nittitallet hadde han blitt helt gjeldfri. Han har formidlet og formidler fremdeles mye økonomisk velsignelse til mange misjonærer og prosjekter. Jesus snakker om å gi for å samle skatter i himmelen. Er nok mange som blir positivt (eller negativt) overrasket en dag.

Filadelfia ved pastor Skagestad; la dere ikke skremme av, aviser og sinte RV politikere som ønsker å legge tunge skattebyrder på folk. Dere er på trygg bibelsk grunn, med å legge til rette for at folk kan være med å gi. Det er giveren som sitter igjen med den største velsignelsen - Jesus sa at det er saligere å gi enn å få.

I Filadelfia Kristiansand kan du gå på møter hele året helt gratis. Tar du imot budskapet om Jesus får du gratis flyreise og opphold i himmelen ved veis ende – slå den.