PÅVIRKNING: Utdanningsdirektoratet (UDIR) har bestemt, etter ønske fra Human Etisk Forbund, at det ikke skal deles ut bibler på skoler mer, skriver Terje Berntsen om her.

Geriljakrig mot kristne skoletradisjoner

Den 1/9 melder Dagen at det ikke skal være tillatt å dele ut bibler på skolen. Dette er noe Utdanningsdirektoratet (UDIR) har bestemt etter ønske fra Human Etisk Forbund (HEF). HEF kommer stadig med innskrenkende forslag til UDIR og disse etterfølges ofte.

Tidligere var for eksempel reglene slik at skolene skulle legge til rette for alternative opplegg til skolegudstjenester. Men etter krav fra HEF er nå skolene pålagt å ikke bare legge til rette for, men også å arrangere slike.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men ansvaret for alternative opplegg burde jo legges på de alternative organisasjoner på livssynsfronten. De får jo like mye i statsstøtte som kirkene gjør.

HEF har etter mitt syn i flere tiår drevet en livssynsmessig geriljakrig mot de kristne skoletradisjoner. Der har for eksempel vært laget mye kvalm om skolegudstjenester. Nå har man altså krevd forbud mot utdeling av bibler på skolen. Slike offensiver vitner dessverre ikke om toleranse og mangfold.

Dette reiser flere spørsmål, er det for eksempel riktig at UDIR skal drive med innskrenkende livssynspraksis på vegne av HEF, istedenfor våre politikere? Skolens innhold bør jo bestemmes på politisk nivå.

Et annet spørsmål som melder seg er om nøytralitet er mulig. Jeg tror at nøytralitet ikke er praktisk mulig, for sannsynligvis vil lærerens preferanser skinne igjennom og fungere som skjult påvirkning.

Det tredje spørsmålet blir hvorfor man kaller en bestemt påvirkning for forkynnelse, samtidig som man godtar annen organisert påvirkning i skoletiden.

Det fjerde spørsmålet er om skolen skal være en ateistisk arena hvor alle livssyn, unntatt det ateistiske, skal presenteres objektivt og kritisk.

Det skulle vært interessant å vite hvilke kritiske innvendinger UDIR anbefaler i forhold til for eksempel evolusjonsteorien og big-bang teorien? Får for eksempel elevene vite at man har observert svært forskjellig rødforskyvning fra en og samme galakse?

Dette strider jo mot grunnlaget for big-bang modellen. Jeg undres også på om elevene får vite at ateisme ikke er nøytralt og er basert på tro.