«Dessverre finnes det veldig m
...
«Dessverre finnes det veldig mye desinformasjon og ikke minst direkte humbug», skriver Shoaib Sultan (bildet). Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix
frispark
Følg smittevernsreglene først, så kan du be til Gud etterpå
Del
Religion er et godt verktøy for vanskelige tider, men farlig hvis det misbrukes.

Når politikere og forskere sliter med hvordan vi skal møte korona-krisen, så vender mange seg mot religion. Når store katastrofer inntreffer er det mange som finner trøst, støtte og hjelp i religionen. Men dessverre finnes det veldig mye desinformasjon og ikke minst direkte humbug.

La oss begynne med det siste. Mens vanskelige tider kan bringe frem det beste i folk, og forsterke våre beste instinkter, ser vi også det motsatte. Vi ser folk som bruker eller misbruker slike situasjoner og lurer andre for penger.

Som religiøse mennesker tenker man ofte best mulig om de som deler egen tro, men det finnes mennesker som utnytter andres tro og lover dem alt mulig rart i bytte mot det. Helbredelse mot pengegaver, kvakksalveri etc.

Og de finner fertil grunn for det. Når medisiner, beskyttelsesutstyr og ledelse mangler, ser mange etter noe eller noen som kan gi dem faste holdepunkter de kan navigere livet sitt etter. Vi som samfunn må slå hardt ned på dette.

Det handler ikke bare om mennesker som blir lurt for penger, det er ille nok, men det handler like mye om vår evne til å stoppe og bekjempe sykdommen.

Det blir vanskelig når folk tror de har fått en kur mot sykdommen, eller at sykdommen kun rammer de som (ifølge dem) fortjener det eller er Guds fiender. Humbug og lureri er ille, men er lett å fordømme.

Det som er hakket vanskeligere, men i pandemi-sammenheng faktisk like ille, er de som mener at de kan bruke religiøse tekster eller tro som et skjold mot viruset.

Her er det ikke snakk om noen som utnytter eller lurer noen, men folk som faktisk tror helt oppriktig på det de sier. Det hjelper imidlertid like lite. Lesing av tekster og troen kan ikke brukes istedenfor beskyttelsesutstyr.

For å bruke en hadith, en fortelling fra Profetens liv, hvor en beduin satte fra seg kamelen utenfor moskeen uten å binde den fast. Da han ble spurt i moskeen om hvorfor han ikke bandt den fast sa han at han stolte på Allah.

Profetens svar var noe slikt som at han skulle gå tilbake ut igjen, binde fast kamelen sin, så kunne han stole på Allah. Poenget er at gudstro eller religion er ikke ment å brukes slik og skal ikke brukes slik. Snarere enn hjelp kan det i slike tilfeller faktisk skape mye større problemer.

Dette er ikke noe som man bare finner i kristendom, jødedom og islam. I India har enkelte hinduledere snakket om bruk av kumøkk eller yoga for å hindre eller til og med helbrede sykdommen.

Tror folk at de kan helbredes gjennom noen av disse tingene så kan de leve livet sitt som vanlig, og gjør de det så sprer smitten seg fortere. For et samfunn er det livsfarlig.

Heldigvis er det ikke slik at de fleste religiøse ledere bruker denne typen retorikk eller sprer denne typen tanker. Et av de mest minneverdige bildene fra denne krisen så langt for meg var en palestinsk imam som i begynnelsen av denne krisen hadde invitert en lege for å holde fredagsprekenen.

Noe som er fullt og helt de religiøses domene. Imamens tilnærming var imidlertid basert på at han mente at fredagspreken skal gis av folk med kunnskap, og mens han kunne mer om religion enn legen var han tydelig på at legen kunne mer om sykdom og hvordan bekjempe den enn ham selv.

Behovet nå handlet om kunnskap om sykdomsbekjempelse, og derfor var det riktig, ifølge imamen, å la legen holde fredagsprekenen.

Nå er jo nettopp dette med store samlinger noe av det som er problematisk, og i Norge vet jeg at moskeer har gått ut og avlyst fredagsbønn og bedt folk be hjemme. Det samme har de fleste andre gudshus gjort.

På denne måten bidrar religionene på en positiv måte ved å vise lederskap. Noe annet er å ta tak i misbruk av religion og fordømme de som prøver å lure folk gjennom bruk av religion.

Dette sitter nok lenger inne for mange religiøse mennesker, men er utrolig viktig. Lurer noen andre i min religions navn bør jeg være den første til å fordømme det!

For å sette hadithen jeg refererte til tidligere i tidsriktig sammenheng. Følg smittevernsreglene først, så kan du be til Gud etterpå.

shoaib sultan,shoaib mohammad sultan,frispark,debatt,meninger,sykdom,koronaviruset,koronavirus,religion