Fra evighet til evighet

På en måte er tanken om en uendelig fremtid, lettere å begripe enn tanken om en uendelig fortid.

Bibelen lærer oss at Gud er fra evighet til evighet (Salm. 41,14 Ordsp.8,23 Åp.1,18 ).

Dette er selvsagt ganske ubegripelig for tanken, for i vår stofflige verden har alt en begynnelse og ende. Men rent matematisk er jo også uendeligheten et begrep vi regner på. Et liggende 8-tall har sin plass i matematikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På en måte er tanken om en uendelig fremtid, lettere å begripe enn tanken om en uendelig fortid. Det skyldes vel helst at hver enkelt regner utfra seg selv, og sitt eget ståsted i tiden. Mange tenkere og filosofer har grublet på dette med tidsdimensjonen, uten å bli så mye klokere på det, kanskje.

I diskusjon med evolusjonister, hender det at en skapelses-troende får spørsmålet: “Men hvem skapte Gud da?” Og hvis en da sier som Guds ord sier at Gud er uskapt og har alltid vært til, fra evighet til evighet - da svares det kanskje: “Dette er umulig - for alt må jo ha en begynnelse!”

Men er det egentlig her uenigheten står mellom en skapelses-troende og en evolusjonist - at den ene tror at alt (også Gud) må ha en begynnelse, mens den andre regner med at noe alltid har bestått? Nei - som oftest ikke. For det viser seg at mange evolusjonister regner med at evigheten har et innhold. Mange regner f.eks. med at masse og energi har vært her evig og alltid.

Fordi vi mennesker tenker utfra vårt eget ståsted, og vår egen forutsetning, så er det lettere å tenke seg at evighetens innhold og basis er av stofflig natur.

Spør du en evolusjonist om han virkelig tror at materie og/eller energi har bestått fra evighet, så vil han i de fleste tilfeller svare bekreftende på dette. Mange tror på en evig veksling mellom materie og energi, hvor Big Bang er en del av dette.

Svært få vil hevde at de tror at alt som er her pr. idag, er blitt til fra “null og intethet”. Nei, de fleste vil nok mene at “noe” ligger til grunn. Og med dette standpunktet er altså en skapelses-troende og en evolusjonist enige om at evigheten har en basis og et innhold - eller en “verdi”, om du vil. Uenigheten går på HVA denne basis er.

Evolusjonisten sier at evighetens innholdet og dens grunnleggende basis er ubevisst stoff og/eller energi, mens den skapelses-troende sier at evighetens innhold og basis er Guds Ånd fra evighet.

Så hvis en evolusjonist spør: “Hvem har skapt Gud?”, så kan jo en skapelses-troende like godt returnere: “Hvem har skapt de evige stoffene dine da - med tilhørende krefter og egenskaper?”

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Av en eller annen grunn er det visst enklere for en evolusjonist å tenke seg at stoff har bestått fra evighet, enn at Guds Ånd har bestått fra evighet. Men det er ikke i og for seg noen større grunn til å tro at evighetens innhold kun er av stofflig art, enn at evighetens innhold skulle være slik Bibelen sier - nemlig av ånds-natur.

Nå kan jo verken evolusjonister eller skapelses-troende benekte at virkeligheten pr. idag også innholder skapninger hvor åndsdimensjonen er på plass, så noe av utfordringen for en evolusjonist bli jo da å forklare hvordan ånds- dimensjonener som bevissthet, tanker og intelligens, kan bygge seg opp fra ubevisst og ”dumt” stoff.

Dette er selvsagt et ganske håpløst prosjekt, men utrolig mange evolusjonister synes å ha god tro på at man vil lykkes med dette en vakker dag. (Snakk om å ha tro på det umulige!)

Enn så lenge har man mer enn nok hodebry med å forstå ”mekanismene” til selv de enkleste livets molekyler, og man har i realiteten for lengst gitt opp å få til kunstig liv basert på dødt, uorganisk materiale alene.

Nei, det er langt mer realistisk og logisk at evighetens innhold og basis er av åndelig natur, altså bevissthet, tanker og intelligens.

” I begynnelsen var Ordet” . “ I ham var liv, og livet var menneskenes lys.”

“For liksom Faderen oppvekker døde og gjør levende, således gjør også Sønnen levende hvem han vil.”

“For liksom Faderen har liv i seg selv, således har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv.”

Artikkelen fortsetter under annonsen.

“Jeg er veien, sannheten og livet”, sier Jesus.

Gud presenterer seg for Moses som: “Jeg er”.

Altså, Gud er Den Alltid Værende!

Eller sagt på en annen måte: “Livet lever! Alltid!”

Den Evig Levende kan aldri opphøre å leve! Han bare ER! Hele tiden! Halleluja!

Hva er evighetens basis? Er det “intet”? Nei! Er det et mørke og en tomhet? Nei! Er det en blind og ubevisst kraft? Nei! For evighetens basis og innhold er Livet og Lyset! Den Alltid Levende som ser og som forstår!

Mennesker strever ofte med å forstå hvordan lys og energi kan komme fra intethet. Vi må snu på dette i tankene våre og forstå at Livet og Lyset er Den Alltid Værende!

“Men det er så mye mørke i verden…”, sier noen da kanskje.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ja, mørke er fravær av lys, og det finnes lommer hvor lyset stenges ute, men vi bør forstå at lys er mer grunnleggende og naturlig enn mørket, sett i evighetens perspektiv.

“Er altså lyset i deg mørke, hvor stort blir da mørke” “Øyet er legemets lys”.

Bevar ditt øye, så bevarer du ditt legemes lys. Bevar ditt hjertes tro på Lyset, så bevarer du ditt åndelige livslys.

Guds Ånd, Guds lys og liv er evighetens basis og innhold. En kort stund har mørket dekket jorden, slik at lysets barn kunne velge lyset i frihet. Jesus kom som et lys til jorden, og de som elsket lyset valgte lyset, mens de som elsket mørket, valgte ham vekk i sin trygghet.

For ingen ble blendet av hans fornedrede skikkelses lys. Bare de som så hans ånds storhet, ville velge ham.

Når altså noen evolusjonister sier at alt må ha en begynnelse, og at også Gud må ha en begynnelse, så er dette noe de sier utfra seg selv, utfra tanken om at alt må være blitt til fra ett eller annet stoff - men som jo er basert på vår nåværende erfarings-verden, hvor stoff, kropper, utstrekning, tid og rom - er noe vi hele tiden er vant med å forholde oss til.

Egentlig baseres ikke dette på noe absolutt, men det er noe vi har arvet og er opplært til, og vi ser ikke så lett at dette er en begrenset og menneskebunden måte å tenke på. Men man er ikke konsekvent i forhold til påstanden om at Gud må ha en begynnelse, hvis man da altså samtidig gjerne tror at evigheten har et innhold av stofflig natur.

Den skapelses-troende mener også det, at evigheten har et innhold, en verdi - nemlig Guds Ånd fra evighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Derfor går ikke uenigheten på dette, som sagt, at den ene tror at “noe” alltid har vært til, mens den andre ikke tror dette, men uenigheten går på HVA det grunnleggende basis-innholdet (basis-verdien) er for noe.


Biblehenvisninger relatert til artikkelen: Joh.1,1-4; Joh.5,21; Joh.5,26; Joh.14,6; 2.Mos.3,14; Matt.6,22-23; Ordsp.4,23; Joh.3,19; Joh.18,37