Ett år med pave Frans

Når su­per­mann-fore­stil­lin­ge­ne an­ta­ke­lig blir noe dem­pet etter hvert, vil det bli ty­de­li­ge­re at pave Frans re­pre­sen­te­rer Den ka­tols­ke kirke slik vi kjen­ner den, skriver Dagen på lederplass.

I mor­gen er det ett år siden Jorge Berg­og­lio, tid­li­ge­re erke­bis­kop for Den ro­mersk-ka­tols­ke kirke i Ar­gen­ti­na, ble ut­nevnt til pave, og som den førs­te i rek­ken tok nav­net Frans.

Det har ført til en opp­tur i kir­kens om­døm­me, og pave Frans har blitt en svært po­pu­lær mann. Det skyl­des ikke minst hans fol­ke­lig­het, og hans so­sia­le en­ga­sje­ment.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Begge deler er kva­li­te­ter som fun­ge­rer godt i møte med sam­fun­net i vår tid. Sær­lig den so­sia­le sam­vit­tig­he­ten har også gjen­nom his­to­ri­en vært et av de ty­de­ligs­te kjenne­teg­ne­ne på det krist­ne evan­ge­li­ets tro­ver­dig­het.

Her hjem­me er fort­satt Frel­ses­ar­me­en det frems­te ek­semp­let på at en ty­de­lig so­si­al pro­fil styr­ker kir­kens om­døm­me. Dette gjør vi alle klokt i å tenke over.

Det er all­tid vik­tig å huske at Jesus Kris­tus er den enes­te veien til Gud, og et sterkt so­si­alt en­ga­sje­ment kan aldri er­stat­te for­kyn­nel­sen av evan­ge­li­et.

Der­imot er det ve­sent­lig å ikke sette et kuns­tig skil­le mel­lom nett­opp det so­sia­le en­ga­sje­men­tet og for­kyn­nel­sen. Rett for­stått, hører disse to ulø­se­lig sam­men.

Vi er kalt til å elske hver­and­re slik Kris­tus har els­ket oss, og Mes­te­ren lærte di­sip­le­ne i Fa­der­vår at Gud også bryr seg om vårt behov for mat. Når vi igjen ser at pave Frans' vekt­leg­ging av dia­ko­ni bi­drar til å gjøre ham mer an­er­kjent, er det en på­min­nel­se til krist­ne i alle leire om å ikke glem­me at vi også er kalt til å vise men­nes­ker den Guds kjær­lig­het som vi selv har fått del i.

Når dette er sagt, er det også in­ter­es­sant å merke seg den store kon­tras­ten til medie­om­ta­len av pave Be­ne­dict. Janne Haa­land Mat­la­ry, pro­fes­sor i stats­vi­ten­skap og pro­fi­lert ka­to­likk, sa i gårs­da­gens avis at den størs­te for­skjel­len mel­lom den nå­væ­ren­de paven og hans for­gjen­ger, er at Be­ne­dict er «en meget kom­pe­tent aka­de­mi­ker» mens Frans er «mer en hand­lin­gens mann.» Det er på det rene at de to har ulik per­son­lig­het og frem­to­ning, og vi skal hel­ler ikke un­der­slå at det nok også fin­nes for­skjel­ler når det gjel­der pro­fi­le­ring og vekt­leg­ging.

Men medie­om­ta­len bi­drar nok til å over­be­to­ne for­skjel­le­ne og un­der­be­to­ne lik­he­te­ne. For det er ikke slik at pave Frans re­pre­sen­te­rer noen ra­di­kal li­be­ra­li­se­ring av Den ka­tols­ke kir­kes teo­lo­gi. I all ho­ved­sak frem­står han med en teo­lo­gisk pro­fil som i all ho­ved­sak lig­ner Be­ne­dicts.

Bil­det av ham bærer der­for et visst preg av at se­ku­læ­re medi­er, i tråd med mer se­ku­la­ri­ser­te vest­li­ge sam­funn, gjer­ne øns­ker seg en pave som kan ta et opp­gjør med flere av Den ka­tols­ke kir­kes stand­punk­ter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er høyst tvil­somt om pave Frans kom­mer til å inn­fri disse for­vent­nin­ge­ne. Kir­ken han leder har vist stor stand­haf­tig­het også når det gjel­der hold­nin­gen til kvin­ne­li­ge pres­ter, og det frem­står i etter­tid noe urett­fer­dig over­for pave Be­ne­dict at hans etter­føl­ger til de gra­der blir om­talt i kon­trast til ham.

Når su­per­mann-fore­stil­lin­ge­ne an­ta­ke­lig blir noe dem­pet etter hvert, vil det bli ty­de­li­ge­re at pave Frans re­pre­sen­te­rer Den ka­tols­ke kirke slik vi kjen­ner den.

Les også
«Vi er alle brødre»
Les også
Paven slår tilbake mot overgrepskritikk