Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

Et krevende misjonsoppdrag

Fremdeles finnes de. Ja faktisk er det mer enn tre milliarder av dem. Mennesker som tilhører folkegrupper som aldri har blitt nådd med evangeliet. Vi er kalt til å nå dem med frihetens budskap.

For 12 år siden ble kona mi og jeg høytidelig innvidd til misjonstjeneste for Norsk Luthersk Misjonssamband. Vi hadde fått vår tjeneste blant en unådd, muslimsk folkegruppe i Vest-Afrika, og vi visste at oppdraget vi skulle bli en del av, var av det krevende slaget.

Ikke at vi for vår egen del hadde det så krevende, men misjonens oppdrag om å bringe evangeliet til akkurat dette folket hadde vært og ville fortsatt være krevende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette folket blir regnet for å være ett av de vanskeligste å nå med evangeliet i regionen. NLM har i mange år arbeidet her, og fruktene av arbeidet har vært langt mindre enn mange andre steder i verden.

Allerede den gangen bar jeg på en bønn til misjonsfolket: «Vil dere være med på et krevende misjonsoppdrag? Et oppdrag der vi ikke raskt vil få se fruktene av arbeidet. Et oppdrag i et område der ikke alle andre vil eller kan gå.»

Det ligger i oss mennesker at vi aller helst ønsker å være på «vinnerlaget.» Jeg husker en gang en som uttrykte at han gjerne støttet et av misjonens «suksessprosjekter» og begrunnet det med at han ville støtte «det som virker».

Jeg ønsker nødig å sette misjonsprosjekter opp mot hverandre, for misjonens Herre ønsker «at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne». Alle misjonsoppdrag både fjernt og nært er Herrens hjertesak.

Jeg tror heller ikke at det finnes «enkle misjonsoppdrag». Men hvis alle skulle følge logikken om bare å støtte «det som virker», ville mange av vår tids unådde folkeslag vandre i mørket til evig tid.

Derfor er det så avgjørende viktig at vi som troende og som misjonsfolk kobler oss på «de vanskeligste misjonsoppdragene», de som retter seg mot de minst nådde folkegruppene i verden i dag. Der fruktene ikke så enkelt vil synes.

Det er mange år siden vi kom hjem fra vår tjeneste i Vest-Afrika. Vi fikk se at evangeliet «virker» også i vanskelige misjonsområder, selv om fruktene av arbeidet fremdeles synes små. Men Guds Ord virker i menneskehjerter og nye kommer til tro på Jesus som sin frelser.

I dag har jeg min tjeneste hjemme i Norge, men utfordringen brenner like sterkt: «Vil du være med i et krevende misjonsoppdrag?»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjennom misjonsorganisasjonen Norea Mediemisjon har jeg fortsatt det store privilegiet å kunne bruke min tid og mine ressurser for at evangeliet skal nå ører og hjerter hos mennesker som aldri har hatt muligheten til å høre – rett og slett fordi de er født inn i et land og en kultur der ordet om Jesus ennå ikke har fått tilgang.

Gjennom media som TV, radio og internett kan vi i dag nå også disse menneskene med det evige livs ord, som setter mennesker i åndelig frihet fordi Jesus som er Veien, Sannheten og Livet får bli deres Herre og Frelser.

Faktum er at bare 3 % av dagens misjonærer jobber inn mot det som defineres som «unådde folkegrupper» ifølge misjonsstatistikere. Totalt er det opp mot 7000 unådde folkegrupper i verden, som utgjør mer enn 3 milliarder mennesker.

«Vi er kalt til tjeneste. Vi må gå og si ifra!» Også der hvor det er ekstra krevende.

Les også
Få spor etter vekkelse i Norge i dag
Les også
Her venter de fortsatt på pinseilden
Les også
Dette er vekkelse
Les også
Hvorfor blir det ikke vekkelse?
Les også
Å leke med pinseilden
Les også
Tror på vekkelse
Les også
Klarer ikkje kvitte seg med Gud