«Enig med Børre Knudsen i metode, men ikke i sak»

Endel av pri­sen fa­mi­li­en Knud­sen be­tal­te i abort­kam­pen skyl­des at vi som kris­ten­folk i så stor grad ble en grup­pe fei­gin­ger som skul­le redde våre egne skinn, skriver Torkild Masvie.

Hver gang vi krist­ne har sagt at vi er «enige med Børre Knud­sen i sak, men ikke i me­to­de», så har vi i bunn og grunn svik­tet saken - kam­pen mot abort, kam­pen for det ufød­te livet. Fi­lo­so­fen Arne Næss skal ha sagt til Børre Knud­sen:

«Jeg er enig med deg i me­to­de, men ikke i sak.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For Næss var ty­de­lig på at Knud­sens ikke­volds­lin­je for å frem­me en slik sak var midt i blin­ken, og i tråd med de virke­mid­ler Næss selv mente var re­le­van­te, bare at Næss selv var for abort. Næss har selv­føl­ge­lig rett.

De som står godt på av­stand og ikke skal bale med kon­se­kven­se­ne, kan tenke prin­si­pi­elt klart.

Når krist­ne strøm­mer til ki­no­ene for å se fil­men om Børre og Ragn­hild Knud­sen så er det ute­luk­ken­de på grunn av man­nen og me­to­de­ne han bruk­te, og ikke på grunn av abort­sa­ken.

I abort­sa­ken er han jo, etter vårt eget ut­sagn, ikke unik på noen måte. Vi mener jo prak­tisk talt alle at vi er enige med ham i sak. Og hva er saken?

Det er at men­nes­ket med hele sitt men­neske­verd blir til i unn­fan­gel­sen, og at det er men­neske­barn som dre­pes ved abor­te­ne. Fin­nes det da en ikke­volds­lin­je som er for sterk til å bruke for å stop­pe drap av uskyl­di­ge men­nes­ker?

Det krist­ne lo­gis­ke sva­ret er «nei». Ut­sag­net fra oss «enig i sak, men ikke i me­to­de» er dy­pest sett et ut­sagn om at vi ikke er enige i sak. Sann­he­ten om oss som kris­ten­folk er at vi i skrem­men­de grad har vært ueni­ge med Børre Knud­sen i sak!

For hadde vi vært enige i sak så ville vi hel­ler sagt. «Gud vel­sig­ne dem som Han har gitt mot til å gjøre noe jeg ikke har mot til. Jeg får gjøre det jeg grei­er og det jeg har tro på.»

Hver gang vi sa og sier «enig i sak, men ikke i me­to­de» satte vi Børre Knud­sen og hans fa­mi­lie mer og mer alene i selve «saken» - abort­sa­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Endel av pri­sen fa­mi­li­en Knud­sen be­tal­te i abort­kam­pen skyl­des at vi som kris­ten­folk i så stor grad ble en grup­pe fei­gin­ger som skul­le redde våre egne skinn.

Å påstå, som noen gjør, at Børre Knud­sen har bi­dratt til å øde­leg­ge for abort­sa­ken og skremt me­nings­fel­ler ut av abort­kam­pen i Norge er ren per­son­lig syn­sing. En sam­men­lik­nen­de stu­die av abort­sa­ken i Norge og Sve­ri­ge vil av­dek­ke at abort­kam­pen står sva­ke­re der, og med høy­ere abort­tall enn i Norge.

En svensk kirke­le­der sa en gang til meg. «I Sve­ri­ge er det ikke noen ve­sent­lig kris­tent aborten­ga­sje­ment. Det er fordi vi aldri har hatt en Børre Knud­sen.»

Det er Børre Knud­sens og Lud­vig Nes­sas me­to­de som har gjort at abort­sa­ken frem­de­les står så sterkt som den gjør i Norge. Det er han som har vek­ket så mange av oss sløve til å gjøre mer enn vi el­lers ville ha gjort.

Den som er enig med Børre Knud­sen i sak må finne måter å fort­set­te abort­kam­pen på som kjem­per for men­neske­li­vet fra unn­fan­gel­se og så lenge svan­ger­ska­pet varer. Res­ten kan smyk­ke seg med at de er enige i me­to­de, men ikke i sak.

AbortkampenTorkild Masviepastor