FORFØRENDE: Å velsigne et samliv mellom to av samm ekjønn er både ukjærlig og forførende, skriver Jon Kvalbein. Bildet er fra Kirkemøtet i Kristiansand. Foto: Birgit Opheim

En splittet kirke

DEBATT: Når bispeflertallet viser til «kjærlighetsbudets forrang», ser de helt bort fra at kjærlighetsbudet aldri kan tolkes i strid med Guds bud og formaninger. Tvert imot. Her er full overensstemmelse, skriver Jon Kvalbein.

Det er grunn til å glede seg over at Kirke­mø­tets fler­tall av­vis­te å inn­føre en li­tur­gi for viel­se og vel­sig­nel­se av «ek­te­skap» mel­lom to av samme kjønn.

Sam­ti­dig viser stemme­tal­le­ne at kir­ken er grunn­leg­gen­de split­tet. Her drei­er det seg om Bi­be­lens auto­ri­tet i et spørs­mål som angår men­nes­kets frel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også: Kirkemøtet avviste alle forslag

På Kirke­mø­tet var Bispe­mø­tets ut­ta­lel­se «Ek­te­ska­pet i et evan­ge­lisk-lu­thersk per­spek­tiv» (BM 16/13) et vik­tig saks­do­ku­ment.

Der gikk Bispe­mø­tets fler­tall (8 av 12) pri­mært inn for at «Den nors­ke kirke må an­er­kjen­ne ho­mo­filt sam­liv og åpne for at like­kjøn­ne­de par kan vies i kir­ken.»

At de nå går inn for det stikk mot­sat­te av hva Bispe­mø­tet hev­det for få år siden, ble be­grun­net slik:

«Av­gjø­ren­de for denne end­rin­gen i teo­lo­gisk for­stå­el­se av ho­mo­filt sam­liv har vært et for­ny­et ar­beid med de bi­bels­ke teks­ter og hvor­dan dis­ses om­ta­le av ho­mo­fi­li og ek­te­skap skal for­stås.»

Vi­de­re hev­det de at kir­kens av­vis­ning av ho­mo­filt sam­liv «har vist seg å komme i kon­flikt med kjær­lig­hets­bu­dets for­rang.»

Om tre år skal vi feire at det er 500 år siden re­for­ma­sjo­nen. Re­for­ma­sjo­nens vik­tigs­te an­lig­gen­de var at Skrif­ten alene skal være rette­snor for tro, lære og liv. Og at Skrif­ten er klar.

Sen­tra­le teks­ter som om­hand­ler ek­te­skap og homo­sek­su­el­le hand­lin­ger er 1 Mos 1:27f, Matt 19:4ff, Rom 1:18-32, 1 Kor 6: 9f.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Iføl­ge Au­gusta­na, som er for­plik­ten­de læreskrift for Den nors­ke kirke, har bis­ko­pe­ne ingen makt til å fast­set­te noe som er i strid med evan­ge­li­et. Evan­ge­li­et betyr her ikke evan­ge­li­et i mot­set­ning til loven, men det sam­le­de bi­bels­ke bud­skap.

«Men når de lærer eller fast­set­ter noe som stri­der mot evan­ge­li­et, da har me­nig­he­te­ne en be­fa­ling fra Gud som for­byr å lyde dem, Matt 7 (15): Vokt dere for de fals­ke pro­fe­ter.»

En sann bis­kop skal tale slik som Guds ord taler. Men fler­tal­lets ut­ta­lel­se inne­hol­der ingen ek­sege­se av de ak­tu­el­le bi­bel­teks­te­ne. Tvert imot. De ser bort fra det de kal­ler «en­kelt­ut­sagn med av­vis­ning av ho­mo­filt sam­liv».

Men her drei­er det seg om et sam­let bi­belsk ma­te­ria­le som en­ty­dig viser at ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne er en gud­gitt ord­ning og at sek­su­el­le for­bin­del­ser uten­for dette er i strid med det sjet­te bud.

Bispe­fler­tal­let mener at de kan tolke Bi­be­len slik at like­kjøn­ne­de ek­te­par kan vies og vel­sig­nes i kir­ken.

I min stu­die­tid var Arne Næss' «En del ele­men­tæ­re lo­gis­ke emner» pen­sum­bok i lo­gikk til for­be­re­den­de prø­ver i fi­lo­so­fi. Der lærte vi å skjel­ne mel­lom ri­me­li­ge og uri­me­li­ge tolk­nin­ger.

Anta at stu­den­ter til ek­sa­men ved for­be­re­den­de prø­ver hadde fått som opp­ga­ve å tolke de ak­tu­el­le bi­bel­teks­te­ne og gi ut­trykk for Bi­be­lens syn. Min på­stand er at en be­sva­rel­se som kon­klu­der­te med at Bi­be­len gir grønt lys for «ek­te­skap» mel­lom to av samme kjønn, ville strø­ket med glans.

Bispe­fler­tal­let har ikke tol­ket bi­bel­teks­te­ne. De har satt Skrif­ten til side.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det fin­nes intet bi­belsk grunn­lag for å ekte­vie eller fast­set­te et ri­tu­al for for­bønn for like­kjøn­ne­de «ek­te­par».

De­bat­ten i Kirke­mø­tet var også lite opp­tatt av hva Bi­be­len sier. Kris­ten enhet er enhet i tro på Guds sønn og kjenn­skap til ham (Ef 4:13ff). Kjenn­skap til Jesus får vi bare i Bi­be­len.

En sann Jesu Kris­ti kirke be­kjen­ner Kris­tus som Herre, det vil si at den lærer og lever i sam­svar med de pro­fe­tis­ke og apo­sto­lis­ke skrif­ter.

Når bispe­fler­tal­let viser til «kjær­lig­hets­bu­dets for­rang», ser de helt bort fra at kjær­lig­hets­bu­det aldri kan tol­kes i strid med Guds bud og for­ma­nin­ger. Tvert imot. Her er full over­ens­stem­mel­se.

«For disse bud: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stje­le, du skal ikke be­gjæ­re, og hvil­ket som helst annet bud, de sam­men­fat­tes i dette ord: Du skal elske din neste som deg selv.» (Rom 13:9).

I 1 Joh 5:1 leser vi: «For dette er kjær­lig­he­ten til Gud at vi hol­der hans bud.»

I 1. Kor 13, som be­skri­ver bi­belsk kjær­lig­het, leser vi: «Den gjør ikke noe usøm­me­lig.»

Pau­lus be­skri­ver i Rom 1 et opp­rør mot Gud som blant annet ytrer seg ved homo­sek­su­ell at­ferd. Dette­ be­teg­nes som «skam­me­lig utukt» og «slikt som ikke søm­mer seg.» De som lever slik, er under Guds dom, en dom som for øvrig også om­fat­ter «de som hol­der med dem som gjør det» (v.31).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å vel­sig­ne et sam­liv mel­lom to av samme kjønn er både ukjær­lig og for­fø­ren­de.

Guds kjær­lig­het kom­mer først og fremst til ut­trykk ved hans frel­ses­hand­ling i Kris­tus:

«For så har Gud els­ket ver­den at han gav sin Sønn, den en­bår­ne, for at hver den som tror på ham, ikke skal for­ta­pes, men ha evig liv.» (Joh 3:16).

Det er ikke mulig å ha sam­funn med Gud og sam­ti­dig vand­re i mør­ket, det vil si inn­ret­te seg i og for­sva­re et syn­dig liv. Veien til et liv i lyset går via synds­er­kjen­nel­se og synds­for­la­tel­se med grunn­lag i Jesu sted­for­tre­den­de død for oss på kor­set (1 Joh 1:6ff).

En sann kir­kes opp­ga­ve er å for­kyn­ne Kris­tus som frel­ser fra et liv i synd. Det er å berge men­nes­ker fra en evig for­ta­pel­se under Guds vrede.

Synd er alt som stri­der mot Guds vilje. Vi har alle behov for syn­de­nes for­la­tel­se. Men nå er homo­sek­su­el­le hand­lin­ger ut­tryk­ke­lig nevnt blant urett som fører til at man ikke skal «arve Guds rike» (1 Kor 6:9f). Hvor­dan våger da en kirke å vel­sig­ne et slikt sam­liv?

Det gir kir­ke­lig god­kjen­ning til et liv som fører til for­ta­pel­se, stikk i strid med Guds kjær­li­ge vilje som er at alle men­nes­ker må bli frelst og komme til sann­hets er­kjen­nel­se.

Kir­ken blir ved dette en for­fø­ren­de in­stans som mot­ar­bei­der Guds frel­ses­plan.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Au­gusta­na VII - som for­plik­ter alle bis­ko­per og pres­ter i Den nors­ke kirke - står det:

«Kir­ken er for­sam­lin­gen av de hel­li­ge, der evan­ge­li­et blir lært rent og sa­kra­men­te­ne for­val­tet rett. Og til sann enhet i kir­ken er det nok å være enig om evan­ge­li­ets lære og om for­valt­nin­gen av sa­kra­men­te­ne.»

De hel­li­ge er de som har mot­tatt Kris­tus som frel­ser og herre i sitt liv. Bare Gud hvem det er. Men den rette lære er et syn­lig ytre kjenne­tegn.

Kirke­mø­tets split­tel­se i et spørs­mål som angår frel­sen er et syn­lig bevis på at kir­kens enhet er brutt, uan­sett om kirke­mø­tet har ved­tatt det mot­sat­te.

La oss opp­munt­re hver­and­re til ikke å gå med på kom­pro­miss, men være «sann­he­ten tro i kjær­lig­het» (Ef 4:15).

Det fin­nes ingen Kris­tus­til­lit uten bi­bel­til­lit. Han er den gode hyrde som fort­satt vil lede sitt folk, de som føl­ger ham.

Jon Kvalbein

Oslo

Les også
Åtte av tolv biskoper vil vie homofile
Les også
Forbønn for likekjønnede