En minister som tror på Gud

Som krist­ne har vi grunn til å takke for po­li­ti­ke­re som er åpne og fri­mo­di­ge om sin krist­ne tro, uav­hen­gig av om vi er enige med dem eller ikke, skriver Dagen på lederplass.

Lør­dag for­tal­te noen av Frem­skritts­par­ti­ets stats­rå­der i VG om sitt nye liv etter 200 dager i re­gje­ring. For­si­den for­mid­let et ut­sagn fra sam­ferd­sels­mi­nis­ter Ketil Sol­vik-Olsen: «Har di­rekte­ka­nal til Gud».

Sær­lig opp­sikts­vek­ken­de burde dette knapt være i et land med ster­ke krist­ne tra­di­sjo­ner. At den en­kel­te tro­en­de har per­son­lig ad­gang til Gud, uten noen annen mel­lom­mann enn Jesus Kris­tus, er et grunn­leg­gen­de bi­belsk poeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men i vårt kul­tur­kli­ma mis­ten­ker man fort en po­li­ti­ker med slike ideer for å inn­bil­le seg at han får him­mels­ke di­rek­ti­ver til sine av­gjø­rel­ser.

For en sam­ferd­sels­mi­nis­ter kunne man for­res­ten kan­skje hel­ler si vei­valg. Og det vil ikke slå hel­dig ut når man vet hvor mye bråk slike saker kan skape.

Når mi­nis­te­ren att­på­til ver­ken røy­ker eller drik­ker, kan man for alvor komme i tvil om man­nens dømme­kraft, ser det ut til.

In­ter­vju­et med Sol­vik-Olsen av­kref­ter imid­ler­tid at han ten­ker på denne måten. Stats­rå­den er ikke med­lem av noe tros­sam­funn. Han meld­te seg ut av Den nors­ke kirke i 2010. Bak­grun­nen var at flere kirke­le­de­re gikk inn for å verne Lo­fo­ten mot olje­virk­som­het. De hadde også tatt til orde for fem års pause i til­de­ling av nye lete­om­rå­der på norsk sok­kel.

- Min kirke skul­le ikke mene noe om po­li­tikk. Jeg tren­ger det hel­ler ikke, jeg har min di­rekte­ka­nal til Gud, sier han om sitt mang­len­de for­mel­le kirke­med­lem­skap. Slike for­ma­li­te­ter er da hel­ler ikke noe frel­ses­spørs­mål.

Kon­kret kir­ke­lig vei­led­ning i po­li­tis­ke spørs­mål som olje­le­ting, er vi selv kri­tis­ke til. Kir­ken har ikke man­dat til å fore­skri­ve be­stem­te løs­nin­ger i spørs­mål der po­li­ti­ke­re le­gi­timt kan kon­klu­de­re ulikt. Der Bi­be­len og be­kjen­nel­sen ikke gir en­ty­di­ge svar, bør hel­ler ikke kir­ken gjøre det.

Men på den andre siden bør vi ikke bli alt­for ka­te­go­ris­ke. Det fin­nes po­li­tis­ke spørs­mål der det vil være en grov unn­la­tel­se hvis kir­ken tier. For ek­sem­pel var det under kri­gen av­gjø­ren­de at kir­ken pro­te­ster­te mot nazi­myn­dig­he­te­nes il­le­gi­ti­me styre, kren­kel­ser mot men­neske­ver­det og ukris­te­li­ge pro­pa­gan­da. I dag er det ikke minst vik­tig at kir­ken taler ty­de­lig om vern av men­neske­li­vet, fra unn­fan­gel­se til na­tur­lig død.

Sol­vik-Olsen sier at han ikke tror troen på­vir­ker ham så mye som po­li­ti­ker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det er vik­tig å skil­le re­li­gion og po­li­tikk, un­der­stre­ker han.

Den på­stan­den frem­set­tes av krist­ne po­li­ti­ke­re over hele det po­li­tis­ke spek­te­ret. Men den blir tro­lig først og fremst brukt for å be­ro­li­ge dem som måtte fryk­te at søker å frem­me sin egen re­li­giø­se over­be­vis­ning med po­li­tisk tvang. Det bør jo ingen kris­ten po­li­ti­ker gjøre. Der­imot bør man være mo­ti­vert av øns­ket om å skape et godt og rett­fer­dig sam­funn for alle. Dette sier kris­ten teo­lo­gi og etikk noe om, og det bør være vik­tig for en kris­ten po­li­ti­ker.

Som krist­ne har vi grunn til å takke for po­li­ti­ke­re som er åpne og fri­mo­di­ge om sin krist­ne tro, uav­hen­gig av om vi er enige med dem eller ikke.

De har tatt på seg kre­ven­de og ikke all­tid like takk­nem­li­ge opp­ga­ver på vegne av fel­les­ska­pet. «Be for kon­ger og alle i le­den­de stil­lin­ger, så vi kan leve et stil­le og fre­de­lig liv med guds­frykt og ver­dig­het i alt», for­ma­ner Pau­lus i 1. brev til Ti­mo­teus. I fre­dags­avi­sen på­pek­te tid­li­ge­re Bjør­vin-bis­kop Ole D. Hage­sæt­her at om det er noen vi skal be for, så er det bis­ko­pe­ne. Det samme kunne sies om po­li­ti­ker­ne.

Les også
Solvik-Olsen: - Viktig å skille politikk og religion