En bjørnetjeneste

«Vær for­sik­tig! Du burde ikke ytre deg slik på Face­bo­ok, men­nes­ker har opp­levd over­grep fra kir­ken tid­li­ge­re!»

Dette var til­bake­mel­din­gen jeg fikk etter å ha lagt ut en twit­ter-mel­ding (som også kom­mer på Face­bo­ok) om at men­nes­ket er syn­de­re og er i opp­rør mot Gud, mens den tro­en­de er i opp­rør med seg selv, mot ver­den og mot dje­ve­len.

Dette er ikke uvan­li­ge eller una­tur­li­ge til­bake­mel­din­ger og jeg har stor for­stå­el­se for be­kym­rin­gen i den grad at det har vært, og frem­de­les fore­kom­mer, over­grep og mis­bruk av bi­be­lens bud­skap. Men det burde ikke stop­pe at vi vit­ner om det vi tror og har fått del i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De samme tenden­se­ne ser vi når vi leser om Tony Miano som ble fengs­let for å for­kyn­ne fra Bi­be­len. Vi kan kjen­ne igjen at det ut­ford­rer oss og er ube­ha­g­lig med gate­evan­ge­li­se­ring, men hvor vik­tig er ikke dette? Er det ånden som taler og sier det er ube­ha­g­lig eller er det ikke kjø­det?

I en pre­ken om ek­te­ska­pet sier Ti­mo­t­hy Kel­ler at det er mulig å elske men­nes­ker uten å like dem. Og dette er noe vi som krist­ne burde være flin­ke­re på.

Å elske noen er ikke byg­get på fø­lel­ser, men valg og prio­ri­te­rin­ger. Der­som man mener det er vik­ti­ge­re å ikke støte, for­nær­me eller skape ube­hag hos vår neste enn det er å vitne om Jesus, så er det ikke bra.

Jeg mener at for en hver tro­en­de som tror på Jesus Kris­tus som frel­ser og Herre og som vet at det er to ut­gan­ger på livet så er det å dele evan­ge­li­et av en så stor vik­tig­het at man ikke kom­mer uten­om det.

Som krist­ne skal vi ha øyne­ne ret­tet mot Her­ren og ha vår glede i Ham. Li­ke­vel tar jeg meg selv i flere gan­ger å være alt for opp­tatt av kul­tu­ren. Vi er så opp­tatt av hvor­dan vi skal kle oss, hva vi hører på av mu­sikk. Vi ser gjer­ne alle de ny­es­te fil­me­ne, vi spi­ser på de ku­les­te res­tu­r­an­te­ne og drik­ker den dy­res­te kop­pen med «Iced skin­ny fla­voured latte» fra Star­bucks. Vi drar til trend­ste­der og der­som vi ikke får opp­le­ve en som­mer mi­ni­mum to timer med fly unna Norge, så er det en mis­lyk­ket som­mer.

Så av og til hen­der det at vi kom­mer ut for spørs­må­let: «Hvor­for tror du på Gud? eller «Hvor­for går du i kir­ken?»

Ikke bare er det de ikke-tro­en­de som kom­mer til oss og spør, men de får hel­ler ikke svar. De får (så godt som aldri) høre de gode ny­he­te­ne. For en sorg! Inn­imel­lom all selv­opp­tatt­het og selv­rea­li­se­ring så får vi mu­lig­he­ten til å dele og for­kyn­ne, men selv da gjør stil­ler vi opp med et mi­ni­mum av hva vi føler vi kan si uten å få dår­lig sam­vit­tig­het.

Som krist­ne er vi kalt til å for­kyn­ne. Bil­det i NT med sam­men­lig­nin­gen mel­lom brud/brud­gom og den tro­en­de/kris­tus er rikt og ty­de­lig. Og på samme måte som to som els­ker hver­and­re og gif­ter seg og stolt er­klæ­rer at de har er ekte­folk og viser fram sin gifte­ring, slik skul­le vi også stolt er­klæ­re og for­tel­le at vi er gifte med Kris­tus. Ikke bare det, men du har fått gaven evig liv i bryl­lups­pre­sang. Og den var gra­tis og for alle!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvor­for deler vi ikke dette? Er vi redde? Redde for hva? Er det men­neske­frykt?

Vi er så opp­dratt i det post­mo­der­ne sam­funn, der alle har sin sann­het og det som er rett for deg er ikke rett for meg, at vi feil­ak­tig tror at å ikke for­tel­le om him­mel og hel­ve­te, men bare vise at vi er gode men­nes­ker med livet vi lever skal på en eller annen måte til­trek­ke seg men­nes­ker og at folk skal bli krist­ne rundt oss.

Slik er det altså ikke, og NT er full av for­ma­nin­ger om at ord og gjer­ning må gå hånd i hånd. Jesus sier at «ingen kom­mer til Fa­de­ren uten gjen­nom meg!» (Joh 14,6). Og Pau­lus sier at «troen på Kris­tus kom­mer at for­kyn­nel­sen, men hvem kom­mer til tro uten at noen for­kyn­ner?» (Rom 10,17).

Så kom­mer vi til kan­skje den mest van­li­ge av alle unn­skyld­nin­ger: «Det er ikke mitt kall å for­kyn­ne. Jeg lever mitt liv også lever du ditt». Pau­lus sier at der­som du har fått del i ver­dens størs­te gave, du er født på ny, du er et nytt men­nes­ke, du er els­ket av ska­pe­ren av alle ting, så kla­rer du ikke tie! Du må for­tel­le og vitne. Vi må ikke være så opp­tatt av å blid­gjø­re og be­ha­ge men­nes­ker at vi glem­mer å elske dem!

Du tren­ger ikke like en per­son for å gi ham evan­ge­li­et. Vi var selv uten kunn­skap om Gud, men er uten å for­tje­ne det blitt ar­ving og am­bas­sa­dør for Kris­tus og det mins­te i kan gjøre er å gi vår neste den samme sjan­sen. Så er det Gud som ska­per og gir tro og ikke vårt an­svar, men Gud har gjort seg av­hen­gig av at vi tje­ner med hand­ling og vit­ner med ord. Vår neste for­tje­ner kan­skje ikke å høre evan­ge­li­et. Men husk: Det gjor­de ikke du hel­ler!

Å for­tel­le dem om Fa­de­ren som gav opp sin sønn, om Søn­nen som gav opp sitt liv, om Ånden som blir gitt til den som tror at han for­tje­ner døden, men fordi han er els­ket blir gitt livet - det er kjær­lig­het. Å glem­me sin men­neske­frykt for å elske men­nes­ker og dele den størs­te av alle gaver!

Der­som vi ikke deler fordi vi ikke vil støte eller for­nær­me, så gjør vi men­nes­ker i beste fall en bjørne­tje­nes­te. For som Peter og Jo­han­n­es sier til rådet i Apost­le­nes gjer­nin­ger 4,20: «Døm selv om det er rett i Guds øyne å ad­ly­de dere mer enn ham. Men vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt.»

Evangelisering Andreas Rasmussen Metodist og teologistudent