SILKEVEIEN: 60 millioner mennesker kan nå lytte til kristne radioprogram på sitt eget språk. De fleste som bor i denne regionen tilhører folkegrupper som er blant de minst nådde i verden. Bildet viser etniske uighurer som frakter varer på gamlemåten, med hest eller kamel.

Det kristne budskapet når enda lengre ut langs Silkeveien

Kamelkaravaner brakte i sin tid viktige handelsvarer mellom Asia og Europa. De mange handelsrutene mellom øst og vest fikk etter hvert fellesbetegnelsen Silkeveien. I dag møter man ikke så ofte kameler lastet med krydder og silke i Sentral-Asia, men også i vår tid skjer det spennende ting i denne regionen. Det jeg personlig gleder meg aller mest over er dette: Evangeliet om Jesus sendes ut over bygd og by via usynlige radiobølger, og stadig flere mennesker kommer til tro på ham.

1. juni 2019 gikk de første prøvesendingene fra Silkevei-senderen på lufta, en kraftig mellombølgesender på hele 200.000 watt som eies av Noreas partner, TWR. Norea er med på å finansiere driften av denne senderen. 60 millioner mennesker kan nå lytte til kristne radioprogram på sitt eget språk. De fleste som bor i denne regionen tilhører folkegrupper som er blant de minst nådde i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
En plogspiss i Guds rike

Silkevei-senderen dekker det meste av Sentral-Asia. I tillegg når radiosignalene inn i den nord-vestlige delen av Kina, der det sterkt undertrykte uigur-folket bor. I dette området er det svært krevende å drive tradisjonell misjon, og de få lokale kristne som finnes hindres i å dele sin kristne tro med andre mennesker. Gjennom radiosendingene våre kan vi imidlertid uhindret fortelle om Jesus til alle som vil lytte.

De første programmene som gikk på lufta var på kasakhisk, russisk, usbekisk og uigur. Etter hvert vil nye språk bli lagt til i sendeplanen. Programmene inneholder god bibelsk forkynnelse, som eksempelvis «Veien gjennom Bibelen», og evangeliserende program som er tilpasset de ulike folkegruppene. På sendeplanen står blant annet andakter skrevet av Asbjørn Kvalbein – oversatt til lokale språk.

Les også
Anne Britt ga fire millioner til oppussing av bygdas kirker

En kristen leder fra Usbekistan som jeg møtte for en tid siden sier det slik: – Politiet gjør hva de kan for å hindre oss i å fortelle våre landsmenn om Jesus, men radiosendingene kan de ikke stanse. De kristne sendingene er svært viktige for landet vårt!

En annen lokal kristen fra regionen sier det slik: – De kristne radiosendingene var i mange år min eneste mulighet til å lære mer om Jesus og den kristne tro. Takket være disse livsviktige programmene fikk troen min næring gjennom en periode på flere år. Radiosendingene har bidratt til at antall evangeliske kristne i Sentral-Asia har økt fra under hundre i 1990, til flere titalls tusen i dag.

Den kraftige Silkevei-senderen gjør det nå mulig for oss å nå enda lengre ut med evangeliet om Jesus.