Den mediale lydmuren

Pressen generelt er ikke spesielt interessert i Kirkemøtet. Men det har sann­syn­lig­vis aldri vært mer stoff om re­li­gion og re­li­giø­se fore­te­el­ser, enn det vi opp­le­ver i dag.

I dag star­terKirke­mø­tet i Kris­tian­sand. I seks dager til ende skal det øvers­te or­ga­net for det tros­sam­fun­net som fire av fem nord­menn er med­lem­mer i, de­bat­te­re kur­sen for folke­kir­ken i Norge.

Selv om det som skjer iSør­lands­ho­ved­sta­den egent­lig angår nes­ten 80 pro­sent av den nors­ke be­folk­ning, får de­le­ga­te­ne stort sett dis­ku­te­re i fred for lange ka­mera­lin­ser og på­gå­en­de jour­na­lis­ter. Med unn­tak av den krist­ne pres­se er om­ta­len av ar­ran­ge­men­tet til­nær­met helt fra­væ­ren­de i nors­ke medi­er.Un­der­sø­kel­ser Dagen har gjort viser at det nes­ten ikke er skre­vet for­hånds­ar­tik­ler om Kirke­mø­tet i aviser som ikke heter enten Dagen eller Vårt Land. Det er stus­se­li­ge grei­er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi sender nett-TV direkte fra alle åpne sesjoner på Kirkemøtet

Hvor­for er det slik? I gårs­da­gens Dagen gir kom­mu­ni­ka­sjons­råd­gi­ve­re kir­ken det glat­te lag for det de mener eret elen­dig in­for­ma­sjons­ar­beid fra kir­kens side. I da­gens avis for­sva­rer kir­kens re­pre­sen­tan­ter seg med at in­ter­es­sen auto­ma­tisk blir la­ve­re når kon­flik­te­ne er fra­væ­ren­de.

Vi må gi kirke­fol­ke­ne rett i at man­ge­len på store og ak­tu­el­le strids­spørs­mål kan gjøre det mind­re in­ter­es­sant for kon­flikt­ja­gen­de re­por­te­re å stil­le opp. Man skal nem­lig ikke så vel­dig langt til­ba­ke i tid før det var trangt om plas­sen på presse­ben­ken da Kirke­mø­tet ble satt. De store ho­mo­fili­de­bat­te­ne fra noen år til­ba­ke vir­ket som det re­nes­te flue­pa­pir på nors­ke jour­na­lis­ter. Men sam­ti­dig var vel dette en type tab­lo­id­i­sert opp­merk­som­het om et kom­pli­sert sam­livs­etisk spørs­mål som mange i de kir­ke­li­ge or­ga­ne­ne nok gjer­ne kunne klart seg for­uten.

De som håper at kir­ke­lig mot­stand mot olje- og gass­ut­vin­ning, skal fun­ge­re som en ny stor­pro­du­sent av spalte­me­ter om kir­ken, tror vi kom­mer til å bli skuf­fet. Den nors­ke kir­kes skep­sis til å ut­nyt­te de pe­tro­le­ums­res­sur­se­ne Norge har blitt vel­sig­net med, har ikke len­ger så stor ny­hets­in­ter­es­se. I det nors­ke medie­bil­det an­gå­en­de miljø­sa­ken har kir­ken al­le­re­de i lang tid frem­stått som en slags re­li­giøs ut­ga­ve av Na­tur­vern­for­bun­det

Vi tror imid­ler­tid at vi må søke for­kla­rin­gen på den svik­ten­de medie­in­ter­es­sen også i andre mer lang­sik­ti­ge for­hold. For det er ikke bare Den nors­ke kirke som opp­le­ver at det går ned­over med presse­dek­nin­gen. Den ne­ga­ti­ve ut­vik­lin­gen har vært enda på­ta­ge­lig for den lu­thers­ke leg­manns­be­ve­gel­sen. I tiår etter tiår var det så­kal­te Gei­lo-mø­tet i regi av Or­ga­ni­sa­sjo­ne­nes Fel­les­råd gjen­stand for en vold­som in­ter­es­se fra pres­sen. Den avtok grad­vis og nå er hele Gei­lo-mø­tet his­to­rie.

Egent­lig er det en pa­ra­dok­sal ut­vik­ling vi ser. For der­som vi stu­de­rer det store bil­det, så er fak­tisk medie­in­ter­es­sen for re­li­giø­se spørs­mål øken­de i lan­det vårt. Det har sann­syn­lig­vis aldri vært med stoff om re­li­gion og re­li­giø­se fore­te­el­ser, enn det vi opp­le­ver i dag.

Men de tra­di­sjo­nel­le krist­ne virk­som­he­te­ne og kir­ke­li­ge sam­fun­ne­ne ser bare i liten grad ut til å ha klart å om­set­te denne in­ter­es­sen i medie­om­ta­le av egen virk­som­het. Tiden da medie­ne auto­ma­tisk rei­ser til Geilo - eller til Kris­tian­sand - for å dekke det som rører seg i kris­ten-Nor­ge er ty­de­lig­vis forbi.

Vi vil imid­ler­tid opp­ford­re til å møte denne si­tua­sjo­nen med fri­mo­dig­het og på­gangs­mot. Det fin­nes meget gode mu­lig­he­ter til å bryte den media­le lyd­mu­ren for den som tør å legge en of­fen­siv presse­stra­te­gi til­pas­set den nye medie­si­tua­sjo­nen.