BIBELEN: Når Bibelen og en relativt sen (katolsk) læreutvikling kommer i konflikt med hverandre, er valget enkelt for min del. Jeg velger Bibelen, skriver Fred V. Hjortland.

Den grunn hvor på jeg bygger

Danbolt synes (25/2) å finne trygghet i det å tro i samsvar med diverse bekjennelser og kirkesamfunn. For meg er det imidlertid viktigere å tro i samsvar med Bibelen. Og så langt jeg kan se, sier Bibelen aldri at Gud er et treenig vesen. Her er noen uttalelser som støtter opp under denne oppfatningen:

«At denne læren (treenighetslæren) ikke finnes i Bibelen, er i dag erkjent av de fleste teologer.» (Prof. dr.theol. Johan B. Hygen, Norsk Teologisk Tidsskrift, Oslo, 1967, Nr. 1, s. 1) «I Apostlenes gjerninger … kan vi se at de første kristne fremdeles hadde en tvers igjennom jødisk oppfatning av Gud.» (Karen Armstrong, Historien om Gud – i jødedom, kristendom og islam, Gyldendal, 2. utg., 2002, s. 123).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Mange læresetninger blir akseptert av evangeliske kristne fordi de tror at de er solid forankret i Bibelen, mens realiteten er at de totalt mangler bibelsk støtte. Treenighetslæren er det beste eksemplet på akkurat dette. Sannheten er at man ikke finner treenighetslæren klart fremstilt noe sted i Bibelen.» (Charles C. Ryrie, Basic Theology, Chicago, Moody Publishers, 1999, p. 89).

«Det faktum at det store flertall av bekjennende kristne og det store flertall av kirkelige bekjennelser holder fast ved treenighetstroen, beviser ikke at den er sann. Det beviser snarere at forvrengningen av kristne læresannheter er dyp og vidt utbredt.» (Gordon Coulson, artikkel: Is Jesus God Almighty? Is the Trinity Scriptural?)

Når Bibelen og en relativt sen (katolsk) læreutvikling kommer i konflikt med hverandre, er valget enkelt for min del. Jeg velger Bibelen.