VEKKELSER: Under ramadan hører vi mange gledelige rapporter om oppriktige muslimer som opplever overnaturlige møter med Jesus Kristus, og vi hører om store vekkelser i mange muslimske land. Men vi ser også ofte at muslimenes religiøse iver og den fanatiske islamismen forsterkes under ramadan. Hvordan skal vi som kristne møte dette? spør Øyvind Årdal.

De kristnes bønner og ramadan

Mange av oss kjenner sikkert noen muslimer, og vi ser at de fleste av dem er flotte mennesker med mange gode verdier. Men det er vel umulig å være blind for de avgrunnskreftene som vi nå ser slippes løs innenfor religionen islam.

Muslimenes fastemåned, ramadan, starter den 28. juni og pågår i nesten hele juli.

I denne perioden er det trolig over en milliard mennesker som helt eller delvis praktiserer bønn og faste hver dag fra soloppgang til solnedgang. Mange av oss kjenner sikkert noen muslimer, og vi ser at de fleste av dem er flotte mennesker med mange gode verdier.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men det er vel umulig å være blind for de avgrunnskreftene som vi nå ser slippes løs innenfor religionen islam.

Islamister holder på å sette store deler avMidtøsten i brann, og det er økende uro flere steder i verden.

I kjølvannet av dette ser vi en økende forfølgelse av kristne, kirker settes i brann og det er kidnappinger og noen steder massedrap av kristne. Trolig er det bare et tidsspørsmål før disse kreftene også slippes løs i Europa, om ikke vi som kristne våkner opp fra vår dvale.

Les også:Ramadan under sommersol i Norge - og i fotball-VM

Underramadan hørervi mange gledelige rapporter om oppriktige muslimer som opplever overnaturlige møter med Jesus Kristus, og vi hører om store vekkelser i mange muslimske land.

Men vi ser også ofte at muslimenes religiøse iver og den fanatiske islamismen forsterkes under ramadan. Hvordan skal vi som kristne møte dette?

Vi må bli bevisste på at dette først og fremst er en åndelig kamp. Når vi leser hva Paulus skriver i Efeserne kapittel seks, ser vi at denne kampen først og fremst blir utkjempet i bønn. Guds kjærlighet og de kristnes bønner er den eneste virkelige motkraft mot disse uhyggelige krefter.

Gjennom våre bønner kan vi tenne en motild mot det som skjer. Dessuten vet vi at vår Gud elsker alle muslimer med en brennende kjærlighet, og han vil at de alle skal bli frelst.


Artikkelen fortsetter under annonsen.

I flere år har det vært en internasjonal bønneaksjon for muslimene under ramadan. Det finnes en god og praktisk bønnemanual som en kan bruke. Denne er også utgitt på norsk av organisasjonen KABA (Kristent Arbeid Blant Arabere, red. anm.), og den kan anbefales på det varmeste. 


Man kan også bruke bønnekalenderen til Åpne Dører. Og selvsagt kan en være med i bønn om en mangler disse hjelpemidler.

I år faller dessverre ramadan på den tiden da de fleste her i Vesten har ferie. Muslimene lar seg ikke affisere av det, og det burde heller ikke vi som kristne.

Tenk om alle vi kristne kunne forene oss i bønn for muslimene denne sommeren.