Bortførte nonner, kidnappede biskoper

Bort­fø­rin­gen av en grup­pe sy­ris­ke non­ner er en ny på­min­nel­se om hvil­ket press de krist­ne lever under i bor­ger­kri­gen.

 De mot­stri­den­de mel­din­ge­ne om hva som fak­tisk har skjedd med non­ne­ne, er sam­ti­dig en på­min­nel­se om hvor kao­tisk si­tua­sjo­nen er.

Nes­ten alle de krist­ne inn­byg­ger­ne og mange av de mus­lims­ke flyk­tet fra Maaloula da byen ble an­gre­pet av den ra­di­ka­le Nus­ra-mi­lit­sen i sep­tem­ber. Dette er en by med gamle krist­ne røt­ter og et sym­bol på det nær 2000 år lange krist­ne nær­væ­ret i Syria.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Rundt 40 non­ner i det gresk-or­to­dok­se St Te­kla-klos­te­ret skal imid­ler­tid ha valgt å bli væ­ren­de etter an­gre­pet i sep­tem­ber for å ta seg av for­eldre­løse barn som klos­te­ret hadde om­sorg for.

For­ri­ge helg ble byen igjen an­gre­pet. En rekke mel­din­ger tydet på at opp­rø­re­re har tatt kon­troll over de de­le­ne av byen der Sankt Te­kla-klos­te­ret og flere kir­ker lig­ger.

I følge Va­ti­ka­net var det fem non­ner, og ikke tolv som først ble meldt, som ble ført bort fra klos­te­ret man­dag. Spørs­må­let er om de ble ført bort med makt. Det stat­li­ge ny­hets­by­rå­et hev­der non­ne­ne ble kid­nap­pet. Pave Frans snak­ket også om bort­fø­ring da han tid­li­ge­re i uken bad om for­bønn for non­ne­ne. Le­de­ren for klos­te­ret, prior­in­nen Pe­la­gia Sayyaf, skal imid­ler­tid ha for­sik­ret at kvin­ne­ne ikke har lidd noen over­last. Opp­rø­rer­ne hev­der på sin side at non­ne­ne ble ført bort fordi de ville be­skyt­te dem mot et for­ven­tet an­grep fra hæren.

Å bruke des­in­for­ma­sjon som virke­mid­del i krig, er en vel­kjent stra­te­gi. I kon­flik­ten i Syria, der op­po­si­sjo­nen har vært dypt split­tet og fron­te­ne ukla­re, har det vært svært vans­ke­lig å få ut på­li­te­lig in­for­ma­sjon. De mot­stri­den­de mel­din­ge­ne om non­ne­ne er nok et ek­sem­pel på at par­te­ne bru­ker media til å frem­me sin sak. Og nok et ek­sem­pel på at sy­ris­ke krist­ne kom­mer i skvis mel­lom de krig­fø­ren­de par­te­ne.

Det som er sik­kert, er imid­ler­tid at det har fore­gått kid­nap­pin­ger i stort om­fang. De mest pro­mi­nen­te of­re­ne er den gresk-or­to­dok­se erke­bis­ko­pen Bou­lus Yazi­gi og den sy­ria­kisk-or­to­dok­se erke­bi­skioen Yo­hanna Ibra­him som ble kid­nap­pet i april i år. Det er uvisst hva som har skjedd med dem og om de over­hode er i live. De mange kid­nap­pin­ge­ne som både har vært øko­no­misk og ideo­lo­gisk mo­ti­vert, og som ikke bare ram­mer krist­ne, sprer frykt og usik­ker­het.

Maaloula er dess­uten ikke er den enes­te lands­byen som er tømt for krist­ne. I no­vem­ber skjed­de det samme i Sadad, nord for Da­mas­kus. 45 inn­byg­ge­re ble lik­vi­dert, i det som blir kalt den ver­ste mas­sa­kren av krist­ne siden kon­flik­ten be­gyn­te.

Det vi også vet, er at sy­ris­ke pres­ter og andre krist­ne le­de­re i stor grad vel­ger å bli væ­ren­de i Syria for å ta seg av me­nig­he­te­ne og den krigs­ram­me­de be­folk­nin­gen, slik non­ne­ne i Te­kla-klos­te­ret også gjor­de. Dette er men­nes­ker som viser stort mot og som set­ter and­res behov foran sine egne. De gjør sitt yt­ters­te for at den krist­ne kirke skal ha en frem­tid i Syria, og de tren­ger både for­bønn og prak­tisk hjelp.

126.000 men­nes­ker har til nå mis­tet livet i kri­gen. Tre mil­lio­ner har flyk­tet fra lan­det. 22. ja­nu­ar skal det hol­des en freds­kon­fe­ran­se for Syria i Ge­ne­ve. Det er nok nå. Ver­dens­sam­fun­net må legge det press som er nød­ven­dig på par­te­ne for at de skal legge ned våp­ne­ne.